Skador och besvär

Skada i sätesmuskeln hjälp!

Hejsan jag har ett stort problem och något jag aldrig varit med om tidigare. I januari i år var jag ute och joggade med min son i barnvagn en ganska tung väg med oplogat på vissa sträckor. I en liten uppförsbacke kände jag hur det var som någon sena långt ner i ryggen mot rumpan vred sej. Gjorde inte ont men kändes obehagligt. Det låg där och störde vid byxkanten bak. Några veckor senare så krampade hela sätesmuskeln höger ihop och fylldes med mjölksyra och satt som fast. Gick på sjukgymnastik och allt blev värre.. fick som kraftig mjölksyra ner i hela benet också
När jag försökte träna rehab övningarna och sätesmuskeln fick jag ingen kontakt med. Jaf bytte sjukgymnast och han sa att jag drabbats av syrebrist tillfällig och bad mig gå på kryckor och försöka avlasta muskeln och triggerbehandla med en bandyboll och efter en vecka med kryckor släppte spänningen. Men nu känns höger säte som en utpumpat bildäck och som ett stort hål. Jätte äcklig känsla. Som att hjärnan tappat kontakten till muskeln. Jag är jätte orolig. Sjukgymnasten säger jag inte ska belasta muskeln och en annan säger att muskeln måste tränas. Vad har nu får råd? Någon som vet vad jag pratar om? Mvh oroliga maja

2018-11-01 10:57
Oj, nej du det låter läskigt men jag har ingen aning om vad man ska göra. Vore jag du skulle jag nog söka läkare för det där, så de kan skicka iväg dig till en röntgen av ena eller andra sorten och ta reda på vad som faktiskt hänt först.  

2018-11-01 11:32
Hej jo jag har sökt läkare massa ggr som skickat mig till sjukgymnaster. Blev bara sämre å sämre. Har gjort slätröntgen inga fel. Vården är som dom är. Usch mår skit över det här. Som att hjärnan tappat kontakten. Jag är så orolig  

2018-11-01 12:12
En sjukgymnast sa träna mig igenom det dem andra sa avlasta muskeln. Jag är villrådig  

2018-11-01 12:14
Jag förstår att du är orolig. Det måste vara obehagligt verkligen, men samtidigt måste jag undra om det är det bästa, att fråga vilt främmande människor (som inte varken klämt eller känt på din skada eller sett några röntgenbilder eller ens vet vem du är i verkligheten) om något de sannolikt inte har den blekaste aning om? Om du inte är nöjd med sjukgymnasternas svar måste du ifrågasätta dem lite, ställa krav och våga kräva att de förklarar så du förstår. Om du fortfarande är orolig och inte förstår eller vet vad du ska göra efter besöket skulle jag rekommendera dig att du berättar det för sjukgymnasten så att hen får veta att hen inte gjort färdigt sitt jobb.  

2018-11-01 14:45
Jo det har varit en lång jobbig resa. Ville se om någon hade liknande erfarenheter för jag själv har aldrig hört talat om liknande. När jag tog kontakt med sjukvården så sände dom mig till en sjukgymnast som började träna mig och jag kämpade i flera månader men blev bara värre riktigt mkt värre. Han sa att jaf skulle träna mig igenom smärtan och kämpa. Jag gjorde precis som han sa tills jag blev så dålig i benet sätet att jag tillslut kröp från soffan till toaletten. Sökte då en sjukgymnast med idrottsmedicin som sa att muskeln som var totalt ihopkrampad full i mjölksyra inte skulle tränas den skulle vila. När jag gjorde som han sa och krampen släppte så blev muskeln i sätet som ett tomt hål istället som att den inte finns. Vet låter jättekonstigt och obehagligt. Jag ville bara kolla om någon hade liknande erfarenheter då jag vill göra rätt val denna gång. Ett år av rehab övningar som bara gjorde mig sämre mkt mkt sämre. Och svar jag fått från läkarna är bara att sjukgymnasterna är bättre på detta med muskler än vad läkarna är. Jag är villig att göra vad som hellst för att bli bra och eftersom alla instanser resonerar så olika så ville jag bara se om någon haft liknande erfarenheter av hur ska jag kalla att jag upplever det. Pyspunka på en muskel som ett punkterat däck. Är en väldigt obehaglig situation.  

2018-11-01 16:49
Ledsen att göra dig besviken, men kanske finns det någon annan som känner igen sig. Håll tråden levande så kanske det dyker upp någon som vet mer?

Om inte annat kan du ventilera din frustration och irritation på oförstående läkare, klumpiga sjukgymnaster och en trög vårdapparat här och veta att du får medhåll från minst en till Smiley

2018-11-01 17:29
Ja tack man blir så frustrerad på sjukvården så det är inte sant. Och att man måste tjata sej sönder och samman om mr röntgen. De har gjort en slätröntgen av mitt höft bäcken. Hade varit bra med en mr röntgen kan jag tippa i allt elände. Man är van med träning och ett liv i rörelse och med familjen så man blir så ledssen när sånt här händer. En skada jag inte ens vet namnet på. Man blir ju väldigt fundersam om det är en nervskada jag fått när man känner att man har som en djup hålig grotta in i sätesmuskeln. Muskeln fick väl spader kan jag tro efter så många månader helt ihopkrampad. Hoppas verkligen det löser sej man saknar ju livet man levde innan detta hände. Kändes väl skönt att ventilera lite här.  

2018-11-01 17:35
Hur gammal är din son och hur var din förlossning? Jag kan inte låta bli att undra över om du kan ha en skada som nu märks som yttrar sig i dina muskelproblem.
Låter läskigt iaf.

2018-11-02 10:20
Mitt ena barn är 8 år och min minsta blir 3 år nu i december, jag hade en fruktansvärd förlossning med den senaste och gick sönder mycket och blev nedsövd när hon föddes för jag skulle sys. Aaa kanske är något sånt. Jag hoppas verkligen att detta går att åtgärda isf så det inte är försent😢  

2018-11-03 11:59
Det slog mig eftersom jag läste lite om förlossningsskador för ett tag sedan. Jag hoppas du får veta vad som är problemet och får rätt behandling, som hjälper.  

2018-11-03 22:28