Prat

Sommartider hejdå?

Det är tal om att ställa om till vintertid permanent, eller "normaltid" som det ironiskt nog kallas trots att det är sommartid längre tid varje år än det är vintertid.

Men varför vintertid? Jag hade ju föredragit sommartid året om, så det inte börjar skymma redan strax efter lunch!!

Vad säger ni?

2018-10-07 12:29
Sommartid året runt så hinner barnen var ute efter skolan innan det blir mörkt.  

2018-10-07 16:33
Håller med dig! Hellre ljusa kvällar, för min del. Tror resten av familjen håller med, då ingen av oss måste upp klockan 5 längre. Det var många år sedan jag behövde stiga upp så tidigt för att gå till jobbet, men på den tiden hade jag kanske uppskattat en glimt morgonsol på vägen ner i tunnelbanan...  

2018-10-07 16:39
Jag, som kliver upp halv sex varje morgon för att köra till mitt jobb, skulle uppskatta sommartid året om. Då har jag en chans att se dagsljus när jag kommer hem vid 16:30-tiden.

Vintertiden ger mig inget dagsljus varken före eller efter jobbet så lunchrasten är min räddning när det funkar, vilket det inte alltid gör. Å andra sidan är jag tacksam för att jag har ett jobb att gå till...Smiley

2018-10-07 22:01
Inte helt givet att det blir normaltid alltid. Vi måste kämpa för sommartiden💪🏼 I flera år har jag varit med i Facebookgruppen ”sommartid alltid”, vi är många som tycker så❤️  

2018-10-07 23:00
Sylvia, precis min åsikt! Tänk vad skönt att få lite dagsljus på eftermiddagen, istället för att i flera månader bara se det artificiella ljuset från gatlyktorna på morgonen och på vägen hem...

Marna, jag ger inte upp men jag är inte så optimistisk heller Smiley

2018-10-07 23:27
Jag gillar sommartiden, och faktiskt även omställningen på hösten. OCH våren! Tycker om tidiga mornar när luften är frisk och klar och värmen inte slagit till. Går hellre över på finsk tid permanent än skippar omställningen.  

2018-10-08 09:10
Intressant. Jag har också inga problem med omställningen.
Är HELT enig med vinsterna efter tex skolan. Men ser också att många har problem med vakenhet/sömn och att få sin dos dagsljus tidigare (hellre än senare) på dagen bör vara bättre. Detta gäller främst alla som jobbar i en lokal med fönster (eller utomhus) förstås.

2018-10-09 18:58