Löpning

Järnbrist vid löpning

Möjligen ett uttjatat ämne men tänker det kan vara bra att dela med mig av mina erfarenheter samt funderingar.

Den här sommaren började jag känna mig orkeslös, trött och svag i kroppen. Ni vet så där man brukar bli om man kör lågintensiva långpass och inte fyller på tillräckligt med energi. Jag har haft det till och från korta perioder tidigare men efter ett löpintervallpass i slutet av juli kom tröttheten för att stanna. Jag tränar mest cardio och brukar köra 2-3 intervallpass i veckan, men nu är det nätt och jämnt jag ens orkar köra lugna pass. Spaghetti-känslan i benen finns nästan alltid där. Vanligtvis brukar lugna pass vara rena njutningen och jag är pigg och full med energi. Vissa dagar orkar jag inte träna alls och måste bara vila, t.o.m. sova mitt på dagen vilket jag aldrig gjort tidigare. Sover ovanligt mycket, oftast 10-11h och känner mig aldrig riktigt utvilad på morgonen.
I vintras hade jag influensa och svimmade då vid två tillfällen i samband med tarmrörelser. Känner även nu att jag mår sämre och blir lätt snurrig så fort det rör sig i tarmarna, särskillt om jag äter svåsmält mat, vilket jag gör rätt ofta. Har snöat in på antiinflamatorisk kost och äter mycket mat som tas upp i tjocktarmen (fiberrikt). Äter väldigt lite kött, lite fisk och snålar med mejeriprodukter samt gluten.
Från och till känner jag även att mitt blodsocker rusar. Har alltid varit känslig för det men verkar vara extra känslig nu. Vissa dagar är jag rätt skakig i kroppen och vissa dagar känner jag mig nästan full.

Jag har varit hos läkarn och tagit en massa tester, bl.a. borrelia, EKG, njure, lever, sköldkörteln, glukos, järn, ferritin, mg och en vanlig blodbild. Alla värden var normala, förutom järnet som låg lite lågt. Jag hade 5,7 (S-Fe), men bör väl ligga mellan 9-34. Jag hade en förkylning i kroppen då jag tog det men enligt läkaren ska det inte påverka? Mina järndepåer var tydligen bra (S-Ferrit), låg på 174, bör ligga mellan 28-370. Hade då käkat järntabletter i 1 vecka när testet togs. Man kollade även mitt Hb som var 132, vilket väl är aningens för lågt? Vet att det för något år sedan låg på 146. Jag har gradvis ändrat kosten de senaste 2 åren och förmodligen är det orsaken bakom mina låga järnvärden, men kan kanske bero på B12-brist också men läkaren tyckte inte jag behövde testa detta. Jag försöker i alla fall tänka på att få i mig B12 så har ökat intaget av fisk, ägg och mejeriprodukter. En spontan fundering är varför järndepåerna ligger bra men järnvärdet är lågt? Borde inte kroppen först tömma depåerna innan järnvärdet går ner?

Äter nu järntabletter sedan 3 veckor och skall äta i 3 månader. Tror även jag kompletterar med blutsaft så småningom. Har inte märkt någon större förändring men tycker mig ha lite mer ork vid träning. Är dock fortfarande trött och hängig i varierande intensitet. Har aldrig riktigt känt mig så pigg och kry som innan. Hur lång tid tar det innan man börjar kunna träna vanligt igen? Någon med erfarenhet? Bör man testa B12 tycker ni?

Happ, blev långt detta men någon kanske känner igen sig och/eller kan komma med värdeulla råd.


 

2018-09-08 18:45
Hej,
Har ingen egen erfarenhet av problemet du beskriver. Men har hört att om man springer så mycket som du gör/gjort så finns det en risk att man "trampar sönder" de röda blodkropparna och tappar mer järn än annars. Om detta är orsaken bakom så är det nog inte ovanligt. Har ingen kolla på hur länge det dröjer innan järndepåerna återhämtar sig. Har hört att kroppen är relativt dålig på att ta upp järn så misstänker att det kan ta lite tid.
Lycka till.
 

2018-09-17 09:15