Löpning - Lopp och tävlingar

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2007-11-11 19:59

Lidingöhalvan terränglopp 15km (2008)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2008-09-27
Plats: Sverige - Stockholm
Sträcka: Annan
Typ av träning: Löpning - Långpass

Är 30 km för långt?
Spring hälften! Delta i motionsloppet för kvinnor och män, MK 15 km.
"Halva Lidingöloppet" - hela nöjet, halva distansen.
Starten är där 30km startar vid Koltorp!
Du som av en eller annan anledning inte känner dig mogen för tremilen eller tycker Lidingö Tjejlopp är för kort - spring 15 km på lördagen.
Alla som springer 15 km får chansen att uppleva stämningen vid ”stora starten” på Koltorps gärde. Samtliga 15 km klasser (MK 15, M22, M50) startar från Koltorp och sedan springer man delar av

Loppet ingår i klassikerhalvan, passa på att anmäla dig till vansbrosimmet, vasan och vätternrundan!

http://www.lidingoloppet.se/start/start.cfm

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

47 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Visst är det väl ändå fel datum inlagt för denna tävling? Tror allt att det är den 27 som gäller...  

2008-08-06 19:13
Ja, visst är det den 27:e som gäller! Vad händer om TS ändrar datumet? Styrs det om i våra kalendrar då eller?  

2008-08-07 22:43
någon som vet hur de första 5 km i loppet ser ut? vilka delar av 30 km är det man springer?  

2008-08-19 15:44
Det är den sista halvan.  

2008-08-19 20:06
Nej, det är inte sista halvan sedan några år tillbaka. Starten är på samma ställe som för tremilen, dvs på Koltorp, sedan gör man avvvikningar från tremilsbanan vid olika ställen så att man springer delar av varje mil. När man kommer till Grönsta gärde har man kommit ca 11 km och fortsätter uppför backen men viker av efter ett par km och ginar ner mot sista kilometern, dvs man springer inte Abborrebacken och backen vid golfängarna. Men alla jäkliga backar vid Bosön ingår. Jag vill INTE påstå att "halvan" är direkt lätt! Men du frågade om de första fem, och de är väl egentligen de fem lättaste, den sista oräknad. Första km är platt, på den andra är det en hyfsad uppförsbacke, sedan är det lättlöpt fram till dryga 5 km.  

2008-08-19 20:45
Finns en banprofil utlagd för den här?

2008-08-19 22:03
så abborrbacken är inte med? trodde att man sprang hela sista milen och snuttar av de andra 2 milen före... så man springer även på delar som inte ens ingår i lidingöloppet?  

2008-08-20 11:40
Nej, man springer enbart på Lidingöloppsbanan. Men eftersom man startar och går i mål på samma ställe som tremilarna så genar man alltså bort halva banan, t ex (cirka) km 22-29. Eftersom jag aldrig sprungit 30 km-banan så kan jag inte svara på vilka delar som man inte springer på den första och andra milen.  

2008-08-20 11:47
ok, jag som var helt säker på att hela sisita milen (alltså tjejloppet) var med.  

2008-08-20 11:52
Nu vet jag inte exakt hur 15km banan är dragen, men om man ska gena någonstans måste man väl rimligtvis springa utanför LL30-banan där? Det enda ställe man kan gena på utan att gå utanför banan är vid 20km/mål vid Grönsta, och om man bara genar där skulle det bli drygt 20 km.  

2008-08-20 12:00
Det här funkade inte hos mig men jag har nåt tjall med Java:

http://www.lidingoloppet.se/maps/ovregt_Kartor/15km_bana/lidingo.htm

Edit: Och banprofilen: http://www.lidingoloppet.se/filer/uploaded/Banaprofile.pdf

2008-08-20 12:10
Ursäkta mitt inlägg om halvan. Jag hade själv fått info om att det var den sista biten.

Man ska kolla upp allt!

2008-08-20 12:40
Ah, tack, maken är ju anmäld till 15 km ...  

2008-08-20 15:18
Jag har sprungit 15km LL två år i rad, det är en jättefin bana!

Är du anmäld får du bansträckning och banprofil och hela köret i startbeviset som kommer hem i god tid före start.
Man skippar den östraste kroken på 30 km, och även den västraste, där Aborrbacken är belägen. Och så lite i början. Så blir det 15 km!

Suverän sträcka - överkomlig för oss "vanliga", men ändå jobbig och lång nog att kännas som en utmaning.

2008-08-20 15:31
tack så mycket för banprofilen! och nu känns det mycket bättre att veta att varken abborren eller sista långa backen är med =) psykiskt i alla fall

2008-08-20 15:37
Backmässigt har 15 km följande att bjuda på:
* Ekholmsnäs/slalombacken - rätt jobbig
* Hustegaholm/Rudboda - lång och seg
* Bosötvättbrädan, bättre än Mörka skogen eftersom det är färre backar, men samma typ - korta upp o ner, utan flackdelar för att ventilera mjölksyra
* Bosön/Jaktstigen - lång och seg med en brant utförslöpa till Askrike Segelsällskap och täcka udden, beundra gärna den grå IT-villan
* Grönsta, mot Trolldalen, hur lång som helst

Sen finns det en och annan knöl också, men de upptäcker och hanterar ni längs vägen.

Välkomna ut...

2008-08-23 18:32