Nyheter från FunBeat

Problem med Nyhetsflödet

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Vi har haft problem med nyhetsflödet på hemsidan, sen vi installerade de nya certifikaten för att få igång Appen. Vi har jobbat fokuserat med problemet sen det uppstod och även gjort felsökningar med extern hjälp, men tyvärr utan framgång.

Eftersom att den tekniska plattformen är av 'modellen äldre' - håller vi nu på att skapa en helt ny teknisk testmiljö för att bättre kunna felsöka och åtgärda problemet - tyvärr har det tagit lite längre tid än förväntat, men nu är testmiljön snart på plats, vilket avsevärt förenklar felsökandet.

Vi är medvetna om att den här funktionen är mycket saknad och vi gör vårt bästa för att få den på plats så snabbt som möjligt.

Aha, så det är därför det tar tid Smiley
Hoppas ni har stora framgångar i buggjakten!

2018-09-02 22:33
Nu går det inte att ladda in bilder via appen.  

2018-09-03 04:28
Importen av .tcx vill heller inte fungera nu, samma orsak?

windows10/edge

Med vänlig hälsning Thomas

2018-09-03 07:38
Tack för info och uppdatering!  

2018-09-04 09:18
Har också problem att ladda upp .tcx filer(skapde från POLAR)

Google Chrome: Version 68.0.3440.106 (Officiell version) (64 bitar)

2018-09-04 14:01
Jupp, import fungerar inte för mig heller, Chrome på MacBook Pro.  

2018-09-04 19:50
Import av .fit och .zip-filer fungerar inte för mig heller.  

2018-09-05 20:46
Börjar tröttna nu. Säger upp mitt premium och laggar..avvaktar menar jag. Så här lång tid för att fixa att kunna se varandras träning i ett flöde? Detta har ju funkat i många år tidigare. Förklaringen varken förstår eller köper jag. Skönt att ha allt på annan site också.  

2018-09-05 21:06
Mer fel än rätt känns det som. Formun och diskussioner började dö för några år sedan så forum och grupper använder jag minimalt numer. Och så detta, inte direkt good will.
Börjar undra om det finns en dold agenda. Förmå folk att byta till "PaceUp"?
Tur jag inte hann bli premium. Två veckor, om inte allt fixat går jag till svettig.se för detta är larvigt.

2018-09-05 22:09
Precis, känns som dold agenda. Har avslutat, även om jag inte fått förlag om Pace up? Och även om jag börjat hitta tillbaka till forumen. Sjukt trött på Facebook och annat. Så jag ville så gärna.  

2018-09-05 22:25
Problemet med filuppladdningar och även överföring av bilder ska nu vara löst och fungera utan problem.

@Marna... Tråkigt att du upplever att vi inte tar problemen seriöst - den stora utmaningen är att hemsidan utvecklats under många år, men inte genomgått någon större uppgradering. Trots begränsade resurser, så har vi tagit in hjälp av flera externa konsulter, som hjälper oss med felsökningen. Vi har satt upp en parallell testmiljö, men har problem att återskapa problemet och det är det som dragit ut på tiden, men de har flera teorier, som de jobbar efter och förhoppningen är att Nyhetsflödet snart ska vara tillbaka igen. Du är välkommen åter...

2018-09-06 09:03
Till alla som är på väg att tröttna på att vänta:
Jag jobbar inom mjukvarubranchen med webapplikationer och vet vad som händer när man inte underhåller kod. Omvärlden förändras och du måste hänga med annars blir det stopp förr eller senare. Och utan att veta med säkerhet, har jag en känsla av att Funbeat är i ett stort behov av "catching up" med flera års underlåtande av underhåll. Det är som med bilar; du kan köra rätt länge utan service men förr eller senare kommer bilen gå sönder om du inte servar den.

Till detta kommer att de nya ägarna har ärvt gammal kod, kod de förmodligen inte skrivet själva och måste sätta sig in i för att överhuvudtaget kunna rätta.

Vad jag vill ha sagt är att ni måste ge de nya ägarna en ärlig chans. Konspirationsteorierna kring paceUP känns krystade. Vem ger upp FB för paceUP?

2018-09-06 12:06
Tack för något bättre förklaring! Nä, ger inte upp FunBeat för något annat och PaceUp hade jag inte hört om. Har betalt för denna månaden och kör en ettårsbetalning sen, istället✌🏼  

2018-09-06 12:26
Tack för uppdatering! :)  

2018-09-06 14:12
I väntan på att nyhetsflödet skall fixas till, så kan jag tipsa om att visa boxen "Mina kompisars senaste träningar" i sidomenyn – då får man en light-version på flödet som är bättre än inget. Testade också att laddad upp en bild – funkar fint nu!  

2018-09-06 16:41
Förstår naturligtvis att "konspirationsteori" var riktat mot mig. Om du är initierad får du gärna berätta hur lång tid som ingår i en "ärlig chans" - kan ju inte sakna time of limitation.
Jag vet inget om "kod" och svårighet med problem kring det. Vad nämns om bil som inte servas regelbundet och havererar så går det fort att konstatera vad som är fel och rimlig åtgärd, reparera eller byta bil så den liknelsen förstår ju inte jag som lekman kring "webapplikationer" eller IT överhuvudtaget. Så ge gärna mig en ärlig chans till att sakna förståelse till varför veckorna bara går.

2018-09-06 18:01
Ja det är ju en del skillnad på IT-industrin och bilindustrin. I alla fall traditionellt.
Så tänk dig att bilen har tillverkats i ett exemplar, med ett hopplock av udda delar och att det saknas ritningar. Nu är det en ny mekaniker som aldrig har sett något som ens liknar just denna bil som står där och ska laga något, oklart vad.

2018-09-06 19:21
:'( nu blir jag rädd. Vid övertaget av FB bort väl de nya ägarna tillämpat Due Diligence inför förvärvet och inte varit så ovetandes om vad som ingått i köpet? (Är inte web- eller IT-kunnig som jag nämnt men dock insatt i förfarandet vid adekvat DD i samband med överlåtelse)
Jag ger alltså två veckor sedan byter jag "tjänste-leverantör".

2018-09-06 20:06
Jag ger de nya ägarna en ärlig chans. I mina ögon är detta ett I-landsproblem och inväntar Funbeats fulla funktion med förtröstan. 😊

Jag jobbar också med allehanda it-system och vet att eftersatt underhåll kostar i andra änden, både i tid, pengar och personalresurser.

Keep up the good work! 💪

2018-09-06 20:50
Den här typen av forum är snarare att likna vid ett stort fartyg, eller kanske ett kärnkraftverk, än något massproducerat som bilar.
Fartyg byggs inte i långa serier, och det är ofta modifieringar för varje individ som kanske dokumenterats fullständigt. Sedan har reparationer och ändringar gjorts under åren, som inte heller självklart är väldokumenterade.

2018-09-07 08:53
Har jobbat många år inom IT-branschen dock inte som programmerare men sysadmin, och det tar tid att sätta sig in i en ny, sannolikt eftersatt miljö. Deras förklaring är valid och förfarandet standard vid felsökning. Att sätta upp en testmiljö man kan bråka med istället för den skarpa är sunt förfarande.

Det tar tid när det handlar om en så stor miljö som det här, särskilt om problemet är en bugg, som inte låter sig replikeras hur som helst. En lösning appliceras, sedan måste man provocera systemet tills buggen visar sig igen, eller det verkar fungera. Lösningen appliceras på den skarpa versionen, och användarna ger återkoppling om det fungerar eller inte. Varje lösning, varje patch kan ta flera dagar att räkna ut, skriva ner och dokumentera. Sen ska den appliceras, testat och förhoppningsvis behöver man inte börja från början igen.

Det är inte som att meka med en bil, det är mer som att försöka lägga pussel, utan bild på bitarna och utan förebild. Och inte alla bitar hör till ditt pussel. Vissa bitar ska bort. Ditt jobb är att hitta bitarna som saknas eller är trasiga, ta bort bitar som inte hör dit och lägga pusslet igen. De som skapade pusslet har en större chans att lägga pusslet rätt, eftersom de känner igen just det här pusslets speciella knepigheter och krumelurer, men för någon som inte själv varit med och gjort det är det tidsödande och tufft arbete. Lite tålamod här är inte förmycket begärt.

Bara det att de kopplat in externa krafter, vill minnas att jag läste att Microsoft jobbar på saken också (stämmer det?) antyder att de inte tänker ge upp. Microsoft, eller någon annan konsult för den delen, jobbar inte gratis.

Har jag glömt något? Smiley

Tycker förslaget att lägga till en box, mina kompisars träning, var jättebra! Det hade jag glömt att man kunde göra, så det ska jag göra nu.

2018-09-07 11:03
Skum bransch.  

2018-09-07 12:00
Har jobbat som webutvecklare och lister av detta slag är bland det simplaste (om man nu inte har krånglat till allt i bakgrunden såklart).

Enklaste sättet är en databasfråga: SELECT med en eller ett par JOIN o så lite GROP BY avrundat med en ORDER BY.

Sedan spotar man ut det på sidan, så jag kan inte heller se varför detta skall ta tid, tror det e andra saker som det läggs krut på o så länge folk sväljer att det måste gås försiktigt fram så...

2018-09-07 19:54
Tror inte det är fullt så enkelt, det är ju ingen drömsituation att ha en halvfungerande sida med irriterade användare direkt... Det är ju verkligen inte så man lockar nya besökare, eller visar hur duktig man är på att sköta sina åtaganden om man säger så. Nej, jag tror inte på konspirationsteorierna som hintas om faktiskt.

Fast det är klart, det kanske är en helt ny marknadsföringsstrategi som lanserats, jag är ingen fena på PR. Det kanske är det senaste, fucka upp en sida ordentligt så att folk ser hur bra du är på att laga den?

2018-09-07 20:48
NYHETSFLÖDET FUNGERAR IGEN!

Vi har under de senaste månaderna uppdaterat den tekniska plattformen och FunBeat finns nu på en mer modern serverarkitektur anpassad för framtiden.

Tyvärr medförde migreringen negativa kedjeeffekter som bland annat påverkade appens anslutning till servern, nyhetsflödet på webben och betalningslösningarna för premiummedlemmar. Vi har nu arbetat igenom samtliga dessa problemområden och allt ska nu fungera som vanligt igen.

Vi har som nya ägare lärt oss massor på detta och hoppas kunna erbjuda en stabil och ännu bättre träningsplattform framöver. Vi fortsätter att investera i plattformen och hoppas kunna presentera också synliga förbättringar snart.

Tack för ert tålamod och träna hårt!

2018-09-18 19:16
Smiley  

2018-09-18 19:34
Smiley  

2018-09-18 20:24
Smiley  

2018-09-18 20:35
Smiley  

2018-09-18 21:21
Tack.

Nyhetsflödet och att se vad kompisarna har tränat är den stora fördelen med FB.

2018-09-19 08:55
Smiley Smiley  

2018-09-19 14:57
Hurra!  

2018-09-19 16:06
Äntligen!
Tack!

2018-09-19 19:01
Smiley  

2018-09-20 08:22
Och snabb har startsidan också blivit!
T A C K !!!

Innan kunde en starta www.funbeat.se och sen gå och hämta en kopp kaffe medan sidan laddades, men idag är den sekundsnabb!

2018-09-20 09:11
Jag upplever att Funbeat har faktiskt blivit snabbare sen flödet kom tillbaka, jag trodde det var lite önsketänkande eller inbillning först, men om fler säger att det är så är det inte bara i mitt huvud det är så :)  

2018-09-20 11:13
Ja jag håller med om att den är snabbare! Smiley  

2018-09-20 15:23
Äntligen är nyhetsflödet tillbaka! Och jag blir också mycket glad över att slippa se sådant där spam och skräp. Stort tack till er som arbetar med FunBeat, och bra jobbat! Smiley  

2018-09-20 20:32