Löpning

Patellatendinit - Hopparknä - Jumpers Knee

Hej hela kunskapspanelen! Ber om ursäkt för att jag lägger frågan här, men Skade-gruppen verkar helt död, så jag hoppas på hjälp härifrån. Smiley

Min son, nyss fyllda 15 år, 180 cm lång och 76 kg tung, tränar pingis, styrketräning med periodisering och springer upp till milen flera gånger i veckan förutom skolidrotten. Nu har han "drabbats" av något som jag har diagnostiserat som det som står i rubriken, dvs hopparknä/schlatterknä/jumpers knee. Nu vet jag att detta drabbar främst idrottande ungdomar som växer fort, vilket han ju har han gjort, men vill ändå inte bara säga att "det går snart över".

För att lugna smärtan bär han vulkanskydd nu den senaste veckan när han tränar och är (av mamma) tvingad att vila från belastande styrkeövningar/löpning, men vet den samlade kunskapsbanken härpå Funbeat några övningar, som han skulle kunna göra för att detta ska försvinna?

Tacksam för svar och gärna tips på rehabövningar! Jag har själv haft de flesta löparskador man kan ha, förutom stressfraktur, hälseneinflammation och så detta så jag kan inte riktigt ge honom några råd.

Kan ni? Smiley
 

2018-08-22 20:45
Följer med intresse.

Annars kan tränare, sjukgymnast osv vara ett tips. När LIllan fick ont i knät gick vi till sjukgymnast på vårdcentralen som gav henne övningar.
För min onda/frysta axel fick jag en hel del hjälp av att gå hos PT.

Hoppas ni hittar bra behandling och det går över fort.
 

2018-08-23 08:45
Bäst är att kontakta sjukgymnast för att säkerställa diagnos.
Vad gäller skadan så har du helt rätt, det går över och brukar inte bli några restsymtom. Får bara muskulaturen en chans att hinna växa i kapp det han har vuxit i skelettet så blir det bättre.
Han kan med fördel stretcha framsida lår och styrketräna. Han bör väl inte belasta mer än att han får VAS 4 (skala 0-10, där 10 är värsta tänkbara smärta och 0 ingen smärta) och att smärtan klingar av ganska fort.
Sen kan det mkt väl vara så att han måste dra ner på träningen för att undvika smärta. Kanske lägga om träningen lite och fokusera mer på teknik, stabilitets-/styrketräning i bål, axlar och fotleder
Lycka till!
 

2018-08-23 15:56
Jag hade hopparknä och fick övningar av sjukgymnast. De som funkade bäst var extensiv knäböj. Alltså hade jag vikt i famnen och böjde knät stående på ett ben. Sedan ställde jag mig upp igen med båda benen. Ibland hade jag hälen lite högre på en skivstångsvikt. Läkaren ansåg inte att smärtan skadade utan jag kunde träna på som vanligt.

Jag minskade också mitt överdrivet hoppande löpsteg och blev efter en tid fri från problem.
 

2018-08-23 18:15
Sonen blev diagnosticerad med schlatterknä för några år sedan. Gick över av sig själv på ganska kort tid och på senare tid har han kunnat springa i princip obehindrat tror jag (inte alltid lätt att få ur honom sådant). Han är en bit yngre, fyller snart 13, och tränar orientering, karate och parkour. Jag har en känsla av att styrketräningen från karaten kan ha hjälpt till, för han inte slutat växa. En liten bit över 170 cm lång och en bit över 50 kg tung.  

2018-08-24 07:28
Min son har också schlatter problem schlatterband verkar hjälpa medan man väntar på att "det snart går över".  

2018-08-24 10:39
Tack för input och tankar. Smiley

Min svåger är sjukgymnast och han bekräftade min"diagnos", att det var Schlatterknä och att det kommer att gå över av sig själv. Sonen har undvikit tunga knäböj och löpning, eftersom det har gjort för ont, men i övrigt så verkar det gå tillbaka nu. Vulkanskyddet gillade han, det stabiliserade knät bra.

Hans bekymmer har nog inte varit träningsfrekvensen och dåligt med styrketräning utan det är förmodligen att han har växt mycket i sommar och alla delar har inte hängt med.

Nu är han t o m längre än sin 19-årige storebror. Smiley
 

2018-08-24 18:10