Nyheter från FunBeat

Uppdatering av tekniska problem på App och Webb

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Som tidigare kommunicerat, så upplever vi för tillfället en del problem med FunBeat appen och även Webben. Problemet med appen är framförallt relaterat till iOS (iPhone), och de som uppdaterat mjukvaran i sin telefon/surfplatta. De senare uppdateringarna godkänner inte de certifikat som är nödvändiga för att säkra kommunikationen mellan appen och servern, där dina träningspass och annat innehåll ligger. Vi har således identifierat problemet och även testat en del lösningar – tyvärr, så gjorde en uppgradering av certifikaten att även kommunikationen mellan Web och servern påverkades, vilket har resulterat i att vi fått problem med bla. Nyhetsflöde och Facebook inloggning.

Vi jobbar nu med en alternativ lösning för att återställa Webben och få appen att fungera igen – vi har även kopplat in Microsoft och tagit in extern hjälp för att kunna avhjälpa problemet och minimera inverkan på era träningsdagböcker. Som vi kommunicerade tidigare i våras, så kommer vi fortsätta att uppdatera både Web och appen med input från er användare genom fokusgrupper, men vårt omedelbara fokus är att skapa stabilitet för att undvika att liknande tekniska problem uppstår.

Vi gör allt vad vi kan för att få en så snabb lösning som möjligt på plats och ber om er förståelse tills vi har en lösning på plats…

Tack för info!  

2018-08-18 09:36
Tack! Bara man vet så blir väntan tålmodigare Smiley  

2018-08-18 10:32
Vi har under helgen varit tvungna att ta ner servrarna och därmed webben som en del i arbetet med att uppdatera den tekniska plattformen för att lösa de problem vi haft under den senaste tiden. Arbetet drog tyvärr ut på tiden då vi fick erfara en del överraskningar, men efter att ha jobbat hela helgen tillsammans med Microsoft support och extern hjälp, så har det ny börjat ljusna. Vi har gjort en del mycket viktiga uppdateringar som en del av arbetet för att lösa problemen långsiktigt och vi har nu en förhoppning om att problemen med Nyhetsflödet och Appen ska vara löst.

Vi har fortfarande en del tester och uppdateringar som vi måste göra, så vi ber om er förståelse för att Webben fortfarande kan vara lite instabil och det kan ta ytterligare någon dag innan appen är tillbaka och alla problem är avhjälpta.

2018-08-19 22:21
Det är väldigt uppskattat att ni håller oss informerade, antingen här eller på er Facebooksida. Så slipper man få kallsvettningar för att träningsdagboken är borta Smiley  

2018-08-20 10:27
Nu går det åtminstone att lägga in pass!❤️ Ni fixar detta!💪🏼 Saknar bara nyhetsströmmen, appen använder jag sällan men många gör tydligen. Vill gärna påminna om att premium bara kostar 29 kr per månad. Sjukt prisvärt och leder till att siten har en chans att överleva på sikt.  

2018-08-20 11:01
Bra påminnelse, hoppas fler joinar. Sjukt prisvärt som sagt!

Använder inte appen själv, men webben är den viktigaste sidan jag har så jag vakar som en hök Smiley
Saknar nyhetsflödet lite mer än jag trodde jag skulle, jag visste inte att jag använde det så mycket faktiskt Smiley

2018-08-20 14:04
Ja det är kul att se vad som fladdrar förbi ... appfri jag med.

2018-08-20 14:43
samma här... saknar att titta in och läsa lite :)  

2018-08-20 15:30
Tack för info! Det uppskattas. Förstår mycket väl att det kommer överraskningar när man börjar rota i en gammal plattform, men är övertygad om att ni löser problemen!  

2018-08-20 18:52
Bra jobbat att få upp miljöerna igen. Säkert får den här genomköraren många positiva effektern som kortar resan till stabilitet och nya nyttiga funktioner. Under tiden har jag testat några av era ”konkurrenter” och i mina ögon kämpar ni med den bästa träningsplattformen! Härligt att Funbeat äntligen får välförtjänt TLC efter några år i limbo.  

2018-08-21 12:23
Men jag ser inte nyhetsströmmen på datorn ännu...  

2018-08-22 14:46
Jag ser inte heller flödet i webversionen...  

2018-08-22 15:54
Det är fortfarande några problem som vi jobbar på, tex Nyhetsfödet och FaceBook inloggning, som också är relaterade till de certifikat, som vi tidigare uppdaterat.

Vi vet var problemet ligger, men har medvetet valt att gå väldigt varsamt fram, då vi fick stora tekniska problem tidigare, när vi gjorde en del uppdateringar, men förhoppningsvis kommer även den funktionaliteten snart igång...

2018-08-22 17:23
Kan man inte tex justera texten "just nu går det inte att se nyhetsströmmen" med texten -"läs senaste nyhetsinlägget" "eller se senaste nyhetsbrev eller liknande?
Om man inte är nyfiken nog, som jag, att kolla senaste blogginlägg så är det lätt att missa denna störningsinfo.

2018-08-22 23:08
Tack för info!

2018-08-23 08:28
Hur går det med nyhetsflödet på webben?

Jag ser fortfarande inget ... :)

2018-08-27 15:35
Inte jag heller ...  

2018-08-28 10:30
Alltså det är ju jättebra att beta av problemen i lugn takt så inte nya uppstår, men nu har det gått flera veckor utan att nyhetsfeeden funkat vilket jag tycker är rätt lång tid. Halva Funbeat är ju att se sina kompisars träning och kommentera och heja. Se till å fixa detta nu tack.  

2018-08-28 21:14
Ja det har tagit rätt mycket tid, så gärna någon sorts uppdateringar om att det händer något, om det nu inte blir klart på en kafferast.
Inte hafsjobb alltså, men kommunicera.

2018-08-29 08:55
Låter bra att det jobbas på :)
Själv upplever jag mest problem med att gps:en i tid och otid inte håller.
I stort sett alla pass jag försökt logga i realtid, alltså vid promenader/jogg, så går det mellan 10-15min, sen så stänger appen ned. Vad beror det på?

2018-08-29 10:27
Lite mer information, eller livstecken åtminstone, vore trevligt ja.

Jag hoppas förstås att tystnaden beror på att det jobbas intensivt, men visst känner man sig lite övergiven med sina felmeddelanden.

2018-08-29 12:30
har de inte svaret på andra tråder så sent som den 24 aug ang nyhetsflöde? det var bara 5-6 dagar sedan.  

2018-08-29 17:08
Hej!

Vi försöker hålla er uppdaterade och informerade kontinuerligt. Tyvärr har vi inga positiva nyheter att komma med. Servermiljön är uppgraderad, TLS har uppgraderats, och vi har lagt till SSL. Nyhetsströmmen är fortfarande ett problem.

Vi har ett utvecklingsteam som kontinuerligt jobbar på att hitta och testa nya lösningar (varsamt).

Vi är övertygade om att vi kommer att hitta en lösning, men just nu har jag ingen prognos att dela.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2018-08-29 19:35
Alla nyheter är nyheter, då vet vi i alla fall att ni lever och försöker Smiley
Det är lättare att vara tålmodig när man vet att det händer något, vad som helst.

2018-08-30 13:47
Just så.  

2018-08-30 15:27
håller med...  

2018-08-30 18:49
Bra Jonathan! Tack för uppdatering. Nyhetsflödet fungerar dock i Appen!  

2018-08-31 13:45
Nu har mitt Premium-abonnemang kopplats ur också. Håller tummarna för att allt löser sig snart. Kör via webben även på telefonen, blir inte helt på god fot med appen, den ger inte samma överblick.  

2018-09-01 02:15
Jag får inte längre över mina filer till Funbeat från Garmin (txc, fit)? Någon mer som har detta problem?  

2018-09-08 18:51
Fick inte in något från Polar eller Garmin i början av veckan, men i torsdags funkade det!!!
MEN i sedan i går kväll får jag inte in något igen!!!
Använder bara webbversionen!!

2018-09-08 19:15
En liten annan fundering.. Kommer det gå att exportera till något annat än Excel inom en framtid?  

2018-09-08 23:01
@Mikael Du kan antingen exportera dina aktiviteter till Excel om du går till Mina Intällningar / Exportera Data, eller så kan du exportera dina FIT och TCX filer genom att följa den här länken: https://funbeat-export.azurewebsites.net/  

2018-09-11 23:52
Tack för hjälpen med detta, en liten fråga dock:
Innehåller filerna .fit, .json och .tcx samma? Bara olika format?

Alltså är det all min historik i tre olika format eller är det uppdelat på de tre formaten beroende på träningsform? Inte superbra på detta:)

2018-09-13 11:27
Mitt premium-medlemskap har också försvunnit. Och jag har försökt att aktivera det igen, men får ett felmeddelande att det inte går just nu. Hoppas ni löser detta! Vi är ju många som vill vara premium-medlemmar!  

2018-09-16 19:27
samma för mig som för ovanstående, att premiumskapet försvann och inte går att få iigång igen!  

2018-09-18 04:43
Vi har haft problem med vår betalningslösning, men nu funkar den igen - de Premiumabonnemang som inte förnyats kommer succesivt att fungera igen från kvällen och framåt…

Kan glädjande meddela att vi äntligen har fått tillbaka nyhetsflödet...

2018-09-18 16:07
Bra jobbat!! Smiley

Det måste ha varit en intressant utmaning Smiley

2018-09-18 16:19
Härligt jobbat! Vi är trogna och tålmodiga Smiley Premiumkunder!  

2018-09-18 17:35
Tack för allt ert arbete! Härligt!  

2018-09-18 18:39
Tjoho!  

2018-09-18 18:55
Som meddelat ovan har vi äntligen löst problemet med nyhetsflödet!

Vi har under de senaste månaderna uppdaterat den tekniska plattformen och FunBeat finns nu på en mer modern serverarkitektur anpassad för framtiden.

Tyvärr medförde migreringen negativa kedjeeffekter som bland annat påverkade appens anslutning till servern, nyhetsflödet på webben och betalningslösningarna för premiummedlemmar. Vi har nu arbetat igenom samtliga dessa problemområden och allt ska nu fungera som vanligt igen.

Vi har som nya ägare lärt oss massor på detta och hoppas kunna erbjuda en stabil och ännu bättre träningsplattform framöver. Vi fortsätter att investera i plattformen och hoppas kunna presentera också synliga förbättringar snart.

Tack för ert tålamod och träna hårt!

2018-09-18 19:13
HURRA nu funkar nyhetsflödet och alla överföringar prickfritt. Stort tack för allt ert jobb!  

2018-09-19 07:15
Hurra!! Vad roligt att se ala igen! Smiley
Tack för ett bra jobb och nu rättar jag till så jag blir premiumkund igen!!

2018-09-19 07:21
Puh!
Smiley

2018-09-19 16:23
Ja du, det funkar helt perfekt efter denna mycket efterlängtade uppdateringen  

2018-10-04 14:04
Mina pass delas inte på Facebook, har provat både i appen och på webben men får det inte till att fungera. Här även provat att förnya kopplingen mellan funbeat och Facebook men det hjälper inte. Fler som har detta problem?
(Androidanvändare)

2018-10-06 10:39
Hej!

Det är ett känt problem som uppstått efter en uppdatering från Facebook. Vi började med Facebookinloggningen som nu fungerar igen. Vi jobbar vidare på delningsfunktionen och har förhoppningsvis problemet löst inom kort.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2018-10-06 11:21
Tack för svar och tack för att ni gör det möjligt för oss att fortsätta använda funbeat  

2018-10-06 15:39
Vi uppdaterar webbsidan på måndag den 15 oktober mellan 12:00 och 18:00. Under den tiden kan du inte nå hemsidan. Appen fungerar för träning, men kan under en tid inte nå servern och lägger då dina pass på synkroniseringskö.  

2018-10-14 16:47