Mountainbike

Förbättring uteblev

Hej Jag är en pigg gubbe på 59 år och cyklat landsväg i ca 20 år
Jag började med MTB-cykling förra våren (2017) . Tränade då inför Cykelvasan . Körde den på 4,44. Tänkte efter cykelvasan 2017 att jag skulle försöka förbättra tiden inför 2018 års CV , Tränar ca 10 mil per vecka sen i vintras , förbättrade tiderna på träningsrundorna fram till midsommar . men nu de sista veckorna går det väldigt trögt .. Vad beror detta på ???
Tacksam för serösa svar
 

2018-08-01 12:50
Nog väldigt svårt att ge ett entydigt svar på detta men saker man kan tänka på är att variera träningen för kör man samma rundor hela tiden blir man ju bra på dessa men utvecklingen planar ju också ut. Nu vet jag ju inte om du redan gör detta då det inte gick att se din träning
Prova att cykla rundorna åt motsatt håll vad du brukar göra.
Om du inte kör intervaller så pröva detta, brukar ge mig bra effekt

Dessutom kan ju värmen dra prestationsförmågan för en del människor (mig inkluderat).

Inget direkta svar men förhoppningsvis några saker att tänka på och kanske pröva.

Lycka till på cykelvasan.
 

2018-08-01 14:56
Hej Johan och tack för ditt svar
Jag brukar köra tisdag torsdag söndag, 3-4mil på vardagarna och en 6-7 mil på söndagen . Mest på grus och skogsvägar. Blir ju lite naturlig intervall på grund av uppför/nedförsbackar och raksträckor . Men som du nämnde , kanske det kan vara den sista tidens värmebölja som spelar in oxå . Jag var ett tag lite orolig att jag förlorade muskelmassa , och att jag åt för lite efter cykelturerna ?
 

2018-08-01 19:07
Hej Ingemar.

Det finns tre enkla grundregler för att förbättra sig, hur länge, hur ofta och hur hårt.
1. totala tiden man lägger på träning
2. antalet träningspass
3. intensitet på passen

Så som du beskriver låter det som du kör ganska lika mer eller mindre med de tre pass du kör under veckan. För att förbättra dig när du börjar stagnera så antingen ökar man tiden på ett eller flera pass eller så lägger man in ett-två pass till eller så gör man ett pass till ett hårt intervallpass eller två hårda intervallpass fördelat på olika dagar med vila mellan. Då ska du se att det börjar hända saker. Har du möjlighet så kör med någon eller några som är lite bättre än dig själv så du måste ta i max,, nackdelen med att köra själv är att man lätt hamnar i bekvämlighetsläge. Sedan kan ju värmen spela in en del också med som du beskrev din träning så behöver du ändra lite i din träning.

Ska man sedan vara mer strukturerad behöver man periodisera träningen med återhämtningsperioder och perioder med mer träning. Dock är det lite överkurs.

///tomasp
 

2018-08-03 08:37
Det verkar på ditt inlägg att du har förbättrat dig över tid. Fram till i våras. Men nu går det bakåt.
Tänker (som det också nämndes ovan) att värmen spelat in. Kroppen blir snabbt överhettad och det finns mindre kraft kvar till prestationen. Har för mig att de bästa maraton som sprungits har gjort i relativt kyligt väder. Så underskatta inte detta. 30 grader är varmt!
Men en ytterligare tanke som du kanske ska överväga är om du relativt snabbt ökat i träningsvolym under slutet av våren. Eller om något annat ändrats. OM det är så kanske det är tecken på otillräcklig vila (~överträning).
Gissar nog mest på värmeeffekten dock.
 

2018-08-06 07:35
Värmen skulle jag säga. Känner ingen som har presterat på topp direkt under juli månad. Jag sjönk rätt mycket i snitt på lvg. Märks direkt skillnad när jag ger mig ut på kvällen när det är svalare.  

2018-08-07 22:21
Hej och tack för era svar. Får försöka göra lite förändringar på träningen efter Cykelvasan . Och det lär väl bli lite svalare framöver
Ha det gott mvh Ingemar
 

2018-08-08 20:15
Hej alla 🚴🏼‍♂️
Ja nu är Cykelvasan avklarad och jag är jättenöjd, förbättrade min tid från förra året med 50 minuter , körde på 3.53 i år . Det var ju alldeles perfekta förhållande, jag hörde flera andra som hade nytt pb
 

2018-08-13 17:30
Grattis till PB och en bra tid !
 

2018-08-13 18:19
Grattis!  

2018-08-14 10:33
Grymt Ingemar, bra jobbat Smiley
 

2018-08-14 13:14