Löpning

Värmelöpning

Hur hanterar ni värmen? Jag springer på natten, oftare än på dagen åtminstone.

Det har gått så långt att jag börjat använda träningskläderna i värmen eftersom de har bättre fukttransporterande egenskaper och svalkar bättre än vanliga kläder...
 

2018-08-01 10:57
Försöker ta mig ut så tidigt som möjligt, men det är lite problem när jag försöker släpa med resten av familjen - den enda som tycker att det är en bra idé att vara vaken och göra sig redo kl 600 är hunden.
Tar med en ryggsäck med te, kallt vatten och sportdryck och transportabel vattenskål till hunden, förutom kåsor.
Var på ett pass där någon ställde sin vattenflaska i frysen ett par timmar innan hon stack till träningen.
Kanske skulle skaffa kylväst/scarf till hunden (katten?), men de verkar vara slut på de flesta håll, kanske kunde designa liknande till människor, min man sa igår att funktionskläder är ju det enda som fungerar just nu - fast jag tycker att löst sittande svala flaxiga saker kan fungera också.
 

2018-08-01 15:29
Jag är nog på samma sidan som resten av familjen, så tidigt är jag inte människa nog att springa Smiley
Kaxigt att du orkar! Smiley
 

2018-08-01 15:59
Jag har förvånat mig själv denna sommar!
Jag överlever värmelöpning, men jag tycker inte om den!
Jag som svettas som en tok och helst har kortbyxor på vintern... Jag har sprungit varannan dag hela tiden. Jag har dock inte ökat distans enligt min rehabplan utan fokuserat på överlevnad! Smiley
Den här veckans fuktiga luft har adderat svårigheter till hettan, det går åt mer luftrörsvidgande läkemedel och det går åt mer vätska. Jag har försökt få i mig en liter vätskeersättning åtminstone på dagen jag ska springa, men jag har så svårt att dricka. Jag har tvingat mig! För ovanlighetens skull får jag i mig 5 dl under löpturen (just nu 13 km Roslagsleden etapp II som transportlöpning) och jag är ändå törstig när jag kommer hem. Då är det bara att följa törstkänslan och dricka på så länge jag kan! Smiley

Det finns kylande keps, väst och handledsmuff för personer med MS. De känns dock inte löpfunktionella. Jag har sett kylvästar i andra länder, avsedda för idrott, tror jag. De har inte heller sett ut att funka för mig, så jag har inte vågat beställa. De är inte gratis. Jag är lite nyfiken på kylande duk som används till hundar, kanske skulle kunna användas i kepsen e dyl?


Jag kämpar på och längtar efter kylan!!!

Kram,
Jenny
 

2018-08-01 21:56
OM man tar sig upp vid 6-tiden så kan man ta sig ut före sju, innan värmen är olidlig. Fast det ska bli svalare idag eller? över 20 hela natten men inte så mkt varmare nu på morgonen.  

2018-08-02 08:43
Jag har också förvånat mig själv i år, precis som Jenny - jag brukar avsky att springa när det är över 20 grader varmt och nu är jag ute och gnetar på i 25-28 grader flera gånger i veckan... Kanske har man hunnit acklimatisera sig lite? Jag har inte några högtflygande mål med "värmelöpningen", mer än att hinna få så många km som möjligt i benen innan Midnattsloppet i september, så jag tar det lugnt. Inga hastighetsmål och jag blandar in powerwalk i löppasset när det känns för tungt. Hellre orka längre än springa fort. Äger inga kylande attiraljer men har alltid keps, om inte annat så känns det svalare psykologiskt med den på - plus att den är bra att vifta ansiktet med när luften står för stilla Smiley

Jag dricker mycket hela dagarna, både före och efter löpningen, och förutom när jag är ute och springer försöker jag hålla mig så mycket som möjligt i skugga/svalka eller inomhus under dagarna. Inget pressande i solen för mig inte!

Målet är varje gång att komma iväg och springa så tidigt som möjligt för att det inte skall hinna bli för varmt, men jag är alldeles för seg på morgnarna så det spricker nästan varje gång. Blir kanske bättre när semestern är slut och jag inte kan springa mitt på dagen längre.
 

2018-08-02 12:13
Har också svårt för värmen / hettan. Klarar den dåligt. Tidigt/sent är ett sätt att mildra, har också anpassat vägvalet efter skugga och/eller fläkt från vinden.

I stor utsträckning har jag också avstått från löpning, och valt idrotter med mer fartvind. Stor skillnad i värme. Cykel och rullskidor har gått lättare. Klen tröst om man fokuserar på löpningen...
 

2018-08-06 07:40
Jag avskyr att springa när det är varmt. Men som någon skrev tidigare; jag upplever att jag vant mig vid värmen denna sommar.

Mitt bästa tips är att blöta ner sig. Jag har klippt av benen från dotterns tights, de sitter fint på mina underarmar. Så blöter jag ner dem + håret och kepsen när jag sticker iväg. Jag planerar min runda utifrån var kommunens offentliga toaletter finns, så varannan-var tredje kilometer har jag en toalett där jag dricker en slurk och blöter ner håret, kepsen o tightsbenen. Just att vatten dunstar från den tunna huden vid handlederna upplever jag gör stor skillnad för orken.
 

2018-08-06 10:33