Löpning

Garmin Forerunner 235 - tips tack

Är inne på möjlig avrostning av löpningen och letar motivation i form av bl.a. en ny klocka. Funderar på en Garmin 235 och vill gärna ha lite tips av er som använder den i dag - eller har använt - och har erfarenhet.

Har använt Garmin Forerunner 305 för "några år sedan" Smiley Gillade den bl.a. för att den hade tydlig grafik så jag såg siffrorna utan glasögon när jag sprang plus att det var lätt att skifta mellan tre informationer som t.ex. puls, tempo och distans.

Jag undrar framförallt tre saker:

1. Om den har samma möjlighet som 305:an att byta informationsfält under löpningen och i så fall om siffrorna fyller hela displayen så att det är lättlästa?

2. Om pulsmätningen via handleden fungerar eller om man måste komplettera med ett pulsband?

3. Vad är er erfarenhet av batteritiden i vardagen när man inte nyttjar GPS-funktionen?

1000 tack för hjälpen i förhand Smiley

2018-07-15 16:21
Jag har just uppgraderat från en 305 till en 235 - Great Minds Think Alike, Harald. Smiley Jag är mycket nöjd.

1. Ja, du kan växla mellan olika fält och jag tycker siffrorna är lättlästa, men jag ser å andra sidan väldigt bra på nära håll.

2. Svårt att säga. Jag har inte testat pulsvärdena, men jag har inte sett några konstiga avvikelser utan tycker att siffrorna stämmer bra med min upplevda ansträngning. Så det kanske beror på hur exakt man vill mäta?

3. Jag använder alltid gps när jag använder klockan. Men jag upplever batteritiden som mycket bra.

Tillägg: Det bästa är att den hittar satelliter på två röda sekunder - bokstavligen - samt att den är mindre och smidigare än 305:an.

Lycka till!

2018-07-15 18:36
Tack Ingmari

Ja du ser - vilket sammanträffande 😀

Kul att få kontakt igen - hoppas att allt är väl hemma i Umeå 👍
Träna väl - imponerad av hur du far fram - och ha en fortsatt fin sommar ☀️🇸🇪

2018-07-16 07:35
Hej på er! Smiley

Vilken blixtertur jag har, som fick läsa detta idag! Jag har också pensionerat min 305:a. Armbandet sprack för ett par månader sen, och just nu håller jag klockan i handen de gånger jag vill springa med klocka, så jag behöver verkligen en ny och har sneglat på 235:an.

Det blir att beställa omgående. Tack för recensionen! Smiley

2018-07-16 08:13
Ja men eller hur Smiley

Ingmari är himla praktisk att ha i gruppen Smiley
Precis som du Sylvia Smiley

2018-07-16 16:54
Alla har sin plats i denna eminenta grupp Harald. Smiley

Jag beställde en 235:a idag på XXL och den ska visst komma redan i morgon. Priset? 1995:- kändes som ett fynd när jag såg vad andra tar för samma produkt. Leveransen är dessutom fraktfri.

Det bästa med klockan var, förutom allt annat som man ju förväntar sig av en sportklocka, var att den anpassar musikens takt efter den kadens man springer i. Nu slipper jag leta pulsade låtar att ha i öronen. Jag har svårt att röra mig till musik i otakt. Smiley

2018-07-16 19:07
Ja du ser Sylvia - teknikens under.
Kul att få kontakt med er alla igen.
Känns fantastiskt trevligt Smiley

2018-07-16 21:54
Ja, verkligen kul. Smiley Och nu har vi ju synkroniserat våra klockor också.  

2018-07-16 23:21
Anpassning av takten finns ju i Spotify men hur gör klockan? Eller använder den sig kanske av Spotifys app?

2018-07-17 16:36
Det är en mycket kompetent klocka.

Jag har den som heter 735xt, har lite fler funktioner än 235:an.

Tycker att klockan mäter pulsen bra. Blir ibland avvikelser men det blir det med pulsband också. Fördelen med att använda pulsband till klockan är att du kan få ut mer information om dig som löpare; hur lång markkontakt, hur du rör dig upp och ned och en del annan matnyttig information Smiley
Om du vill ha den infon och inte använda pulsband går det att köpa till en grej som du fäster bakpå byxorna och förser dig med samma info.

Kolla även de dyrare modellerna om någon av dem har golffunktion för det skulle du kunna ha användning av.

235:an är bättre än 305 på många sätt. I början kändes det dock lite ovant för klockan är rund och det tog en liten stund innan jag hittade alla funktioner och inställningar.

2018-07-17 20:29
Igår kom den! Smiley

Jag insåg att det är rätt mycket teknikaliteter som jag måste sätta mig in i (och jag avskyr verkligen sånt!!!), men min spontana första reaktion, efter att ha harvat med 305:an sedan 2007, är att den är smidig och riktigt snygg. Vilket ju, så klart, är viktigt. Smiley

2018-07-18 07:46
Funkar 235 med säkra WiFi nät?
Min FR920XT vill inte synka med min via accesspunkt och bara ibland via Bluetooth...

2018-07-18 10:27
Haha - tack extra för din omtanke med golfen Marie Smiley Smiley  

2018-07-18 22:39

Jag kan endast svara på punkt nummer 2 då jag använder mig av Fenix 5X Plus Sapphire. Pulsmätning vid handleden fungerar alldeles utmärkt, den enda riktiga gång som pulsmätning vid handleden fungerar sämre är vid intervaller, där ska du använda pulsband för bästa mätning. Ett pulsband kan också mäta andra saker som din klocka inte kan (t.ex. HMR-RUN).

Här är en riktigt bra artikel angående ämnet:
https://www.loparshop.se/inspiration/test-handledspulsmatning-vs-pulsband

2018-09-12 16:50