Nyheter från FunBeat

FunBeat lanserar FOKUSGRUPPER !!!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

I början av maj tog 'UP! International' över som nya ägare av FunBeat. Vi påbörjar nu arbetet med investeringar, uppdateringar och förbättringar. Ett första steg är att göra webbsidan mobilvänlig och göra den säkrare genom att kryptera med 'https'. Det jobbet har vi redan sparkat igång.

Nu vill vi gärna ha Din input för att bestämma vad som bör göras härnäst;

- Vilken funktionalitet på FunBeat kan du inte leva utan?

- Vad saknar du på FunBeat?

- Hur vill du att FunBeat skall utvecklas i framtiden?

Som ett första steg bjuder vi nu in dig som användare till fokusgrupper. Efter sommaren kommer vi i grupper om 10 personer att diskutera hur vi bäst tar FunBeat vidare under ett par timmar. Det kommer att finnas möjlighet att vara med på flera platser i Sverige, men antal grupper, tidpunkter och platser kommer att bestämmas först då vi utvärderat intresset. Kan du inte vara med i en fokusgrupp kommer du istället att få möjlighet att fylla i ett frågeformulär.

För att anmäla dig vill vi att du skickar oss ett mail på info@funbeat.se där du skriver ditt namn, kontaktdetaljer och bostadsort.

Vi ser fram emot att få in din intresseanmälan...

Planeringsverktyg för tränare?  

2018-07-04 08:36
App: Röstcoach läser upp aktuell puls under träningspass Smiley
(som kilometertid, med visst intervall t ex varje km eller med n minuters mellanrum)
Saknar det så mycket.

2018-07-04 08:51
Utmärkt! Finns mycket så är riktigt bra. Kan annat utvecklas för att än bättre kunna konkurrera med andra sajter så har vi alla mycket att vinna.  

2018-07-04 09:17
Det behövs möjlighet att bestämma tempo/km/h per idrott. Man vill ju ex.vis se snitt km/h på cykel men inte simning..  

2018-07-04 09:44
Synk med Polar Flow.  

2018-07-04 09:53
Fixa så att det går att spara ny utrustning igen. Eller har det blivit en premium-funktion? Nu buggar det för mig med Firefox.  

2018-07-04 10:17
En grej som gör Funbeat överlägsen (för mig) är att man kan korrigera pass som man fört över från klocka (ex Garmin). Perfekt när man simmat inne och klockan inte räknat rätt eller när man sprungit pass på bana och vill justera distansen.  

2018-07-04 13:07
App: Valmöjlighet så att pulsen syns i displayen under pågående pass (har whahoo pulsband)

2018-07-04 18:12
1) Vore bra om höjdmeter som finns i många gps;er registrerades, då det ju finns i filerna som importeras.

2) Sen vore det bra om senaste .fit formatet som tex wahoo kör med kan importeras, nu får jag gå via ridewithgps.

2018-07-04 18:23
Det skulle ju vara toppen om man kunna lägga in multisport pass typ Triathlon och att man skulle kunna registrerar utrustning för det olika grenarna.  

2018-07-04 18:50
Snälla, gör INTE hemsidan mobilvänlig, då detta är användarovänligt och fult så ögonen blöder. En av Funbeats styrkor är ju att hemsidan inte är förstörd av detta elände.  

2018-07-04 19:33
En enkel synkning med Suunto vore bra. Jag har inte fått den att fungera.  

2018-07-04 19:58
lättare inportera från polar klockan.hade garmin som funka kanon å föra in sina pass ifrån  

2018-07-04 20:42
Möjlighet att skriva ut sin träningsdagbok på papper på ett smidigt sätt. Gärna med summering av tid/distans per måna t ex.  

2018-07-04 20:56
Förut när jag 'delade' mina löppass till facebook så syntes distansen, tid och tempo. Denna information har dock försvunnit och numera syns bara 'Löpning, datum och mitt namn på facebook.

Saknar den mer fullständiga informationen som syntes förut :)

2018-07-04 21:50
Saknar - pushnotifikationer i appen

- saknar överblick av nya kommentarer
- saknar att kunna lägga in egna titlar på pass eftersom passtitlar inte uppdateras
- statistik i appen

Älskar
- röstcoachen
- att man kan skriva i tiden (+standardtider) istället för som på pace up dör
Man måste skrolla fram rätt siffra
- kopiera pass (gör mkt samma lika)
- foton i pass
- redigera sparade pass
-

Hatar
- svårt att få överblick över stats
-

2018-07-04 23:04
Jag är inte heller så förtjust i s.k. mobilvänliga sajter. Om det finns så vill jag gärna att det ska gå att enkelt växla tillbaka till vanligt läge och att jag sedan får upp det vanliga läget igen automatiskt. Tex på Wikipedia hatar jag mobilläget.  

2018-07-05 19:11
Definitivt tid/intensitetszon, med möjlighet att välja namn på och antal zoner, ett måste för den något seriösa idrottaren  

2018-07-05 20:55
Det bästa med funbeat tycker jag är kalendern och diagrammen som gör att jag lätt får en översikt av min träning och det är bra att det finns många olika inställningar för vad man vill se.

Jag skulle vilja ha ett enkelt sätt att importera från runkeeper. Vad gäller just löprundor är de bäst på att samla in data, vilket är anledningen till att jag använder runkeeper, men jag vill kunna spara mina löppass här på funbeat tillsammans med mina övriga träningspass.

Jag skulle vilja ha fler funktioner i appen, men att helt göra om hemsidan till en mobilanpassad sida tror jag bara skulle göra den mer svårnavigerad på datorn, vilket är där jag oftast registrerar och studerar data.

2018-07-05 21:15
Gör inte om hemsidan till mobilanpassad. Utveckla appen i stället!!  

2018-07-05 23:58
-Gillar träningsmålsstapeln som ger en suverän översikt över flera år på samma uppslag. Toppen!

-Jag skulle tycka det var roligt att ha en sida där man får upp sina personbästa rekord. Lite skoj att titta på. Det kunde vara så att även de gamla rekorden syns så man kan se hur man utvecklats år från år !

-Sen vill jag hänga på andra iom detta med anpassning till mobil eller dator .. Det är ju bra om det fungerar väl på båda hål. Själv sitter jag alltid vid datorn, men får jag en mobil med smartfunktioner så vill jag nog att det ska vara enkelt att registrera och dela på den med. Om man är borta och bara har mobilen att tillgå.

2018-07-06 13:35
Skulle vilja att funbeat känner av zonerna från garmin connect så den sorterar upp intentiteten. Vill även ha kalendern mer sorterat som skid.se har. Så man ser sträcka och tid på respektive typ av träning  

2018-07-06 17:29
Inte mobilvänlig sida. Står inte ut med sådana. Som minimum ska det i så fall gå att växla mellan dator-mode och mobil-mode och så den sparas i den mode man vill ha och inte ska växla varje gång.  

2018-07-08 09:33
Viktigast för mig är importen från Suunto Movescount

Skulle gilla att det gick att redigera importerade pass i mobilappen

2018-07-08 12:59
Jag skulle vilja ha trådat forum.  

2018-07-09 00:22
Hej på er!

Vi vill bara klargöra att mobilampassningen bara påverkar hur sidan ser ut när man använder en liten skärm, till exempel smartphone. Utseendet när man använder dator kommer inte att påverkas.

Med vänlig hälsning,

Jonathan på FunBeat

2018-07-09 07:57
Det vore väldigt bra om man kunde få välja det själv i så fall, även på liten skärm. Jag föredrar att surfa in på webbsidan från telefonen nämligen, och är jättenöjd över att ha full funktionalitet utan något krympande trasslande "mobilvänligt" format.

2018-07-09 08:28
En styrka med Funbeat är att den inte är mobiloptimerad.
Det jag använder mycket är att titta bakåt i min kalender: lära av gamla träningsmisstag, minnas och låta mig inspireras.
Gillar att man kan logga vikt och vilopuls och att man kan lägga in hemliga kommentarer.
Forumet skulle jag gärna se mer levande: det som fått mig att sluta skriva där är en del dryga kommentarer nån gång då man stuckit ut hakan.
Kanske skulle vara bra att få in några mer mentorlikanande orakel som aktiva där (liknande fd elitlöparen Bosse Engvall på jogg).
Styrkan med Funbeat är kalendern och möjligheten att logga många olika sporter.
Gillar att läsa andras bloggar: kul om fler vågade börja skriva.

2018-07-12 21:54
Jag anser att FunBeat är överlägsen allt annat jag provat när det gäller två saker:

1. träningsdagbok
Fritext finns naturligtvis hos andra, men den dolda delen gör FB bättre än andra
Överskådlig presentation av "hard facts" höjdmeter, puls etc

2. Utrustning.
Jag har aldrig sett en lika bra implementation av utrustning som den som finns på FB. Överlägsen allt. Behåll!

För utvärdering, form o träningsplanering använder jag TrainingPeaks som är överlägsen FB på detta område. Snegla på TP om ni vill ha uppslag till förbättringar inom detta område (men är istället svindyr...)

Allmän förbättringsförlsag:
- Import av multisport från Garmin fungerar ruskigt dåligt. För triathlon sparas det som ett simpass med simningens tid, fart etc, men varvtider, karta etc blir för hela passet, dvs sim, cykel o löp.

- Import från Garmin. Ett pass jag genomför och sparar i min Garminklocka blir importerat från Garmin helt perfekt. Men om jag genomför ett pass med tredjepartsapp som skickar till Garmin kommer inget till Funbeat (inte PaceUp! heller för den delen). Däremot kommer dessa pass till TrainingPeaks, så jag vet att det är tekniskt möjligt. Exempel: jag cyklar på trainer och använder då Trainerroad. När passet är klart skickas det automatiskt till Garmin, som i sin tur skickar det vidare till TrainingPeaks. Men hos FunBeat dyker det inte upp.

- Formuläret för nytt pass
Att fylla i ett pass är i dagsläget lite yxigt tycker jag. Först fyller man i tider, aktivitet etc, sedan vidare till kommentarer och slutligen längst ner utrustning man använt. När man är klar med detta måste man scrolla upp igen för att kunna klicka på spara-knappen. Den knappen borde vara längst ner.

Slutligen: jag klamrar mig fast vid FunBeat p.g.a. sina styrkor (se ovan). Visst finns det utrymme för förbättring, men det fungerar och fungerar bra som det är. Min vädjan: gå fram varsamt i förändringarna! Jag vet att jag låter som en gammal gubbgnet, men det är för att det är så! Smiley

2018-07-13 14:02
Som ett par andra önskat så gör jag detsamma:
Försök göra det lättare för oss som använder Polar att importera passen.

2018-07-13 14:49
Att mobilanpassa och optimera för mobil är ju inte samma sak. Jag använder funbeat enbart på mobil och jag tycker det är bedrövligt. Med premiummedlemskap slipper jag 10 zoom + klick för att importera ett pass från Movescount iaf vilket gör att jag enbart använder appen för att efterredigera passen, tex utrustning. Däremot forum, statistik mm måste man ju använda webben för.
Jag tycker som många andra här att funbeat är överlägsen sina konkurrenter när det gäller funktionalitet, statistik mm, men gränssnittet är omodernt och att inte ha någon form av mobilanpassning 2018 är lite dåligt. Därmed inte sagt att det behöver göras stora förändringar, men en liten uppfräschning skulle väl kunna va på sin plats. Små steg, lite i taget.
Och som andra också var inne på dela upp huvudkategori pch underkategori på träningsform. Riktigt segt att scrolla ner till tex simning och swimrun som det är nu med alla olika typer i samma lista.
En annan funktion som jag inte tror finns är att redigera passens gps-data, tex ändra slutposition ifall man glömt stänga av eller ta bort en punkt/avvikelser ifall gps-klockan fått spratt. Har för mig att Runkeeper hade nåt sånt, men det var flera år sen jag testade den.

2018-07-13 21:49
Jag kan se en förbättring genom att när man lägger in en tävling man samtidigt kan lägga in ex: taper dagar , förväntad mål tid , om man kör Triathlon så skall man kunna lägga in mål tid för alla grenar. fritext för en raceplan, om det är A tävling,B eller C tävling . ( kolla på Xhales funktion för detta )  

2018-07-14 08:04
Bästa med Funbeat
-Variationen / loggning av träningsformer
-Logg på träningsutrustning
-Att ha koll på Träningsminuter / 30 dagar

Saknar på FunBeat
-Kunna bjuda in vänner till planerade träningspass
-Foto med träningsdata till andra sociala medier

FunBeat i framtiden
-Behålla masterdata i funbeat och vara den bästa träningsdagboken, med stora möjligheter att ladda upp/ner från andra sajter

2018-07-17 08:24
Kopiera segmentfunktionen på Strava. För mig enda skälet att eventuellt använda Strava.  

2018-07-17 09:48
möjlighet att lägga in "plan" och "utvärdering" av valfri träningsperiod.  

2018-07-17 11:11
Stödja senaste fit-formatet, så att importen från Garmin kommer igång igen. Så fort det finns några dev-fields, vilket det gör på alla mina löppass, så kommer inget över.

Om det gick att grafa developer fälten vore det dessutom super.

2018-07-24 14:05
Precis som Peter skriver, alt strunta i alla Connect IQ fält o bara läs in de andra fälten i filen.  

2018-07-24 18:32
Lite mer kärlek till gym/styrketräning skulle uppskattas.
Kanske med import från andra siter med gymfokus.
Laddar bara upp hela pass här, inga detaljer.

Träningsdagboken är redan grym, enda anledningen jag använder Funbeat, men statistik/diagram kan man aldrig få för mycket av.

2018-07-25 14:00
Jag skulle vilja kunna betala premiummedlemskap med swish.  

2018-07-26 11:36
Jag använder bara två saker i Funbeat. Men dom två sakerna använder jag nästan dagligen. 1) Kalendern går jag nästan dagligen in på tidigare års kalender för att se hur jag ligger till i träningen jämfört med tidigare år. 2) De få kompisar som också skriver på Funbeat, deras träning kollar jag nästan dagligen. Har problem när jag tränar alternativt, t.ex cykel och styrketräning. Jag skriver en schablon-översättning dvs på cykel har jag träningsfaktor 0,5 på tid och skriver de antal km jag skulle ha sprungit på den tiden. Det vore bättre om man kunde räkna km resp tid separat på olika idrotter. Tilläggas att jag har Garminklocka och tack vare Premium-kund överför jag Garminklockan automatiskt till Funbeat, sedan redigerar jag träningspasset. Jag tittar också mycket på Garmins app, men den har ingen träningsdagbok, fungerande kalender, och jag kan inte se kompisarnas träning.  

2018-07-28 14:19
Tilläggas skall att det är extremt få orienterare på Funbeat, men Funbeat kommer aldrig att få den gruppen. Orienterare gillar nämligen att hålla sin träning hemlig. All kunskap om träning och teknik är känd - dvs baskunskapen. Det som inte är känt är tillämpningen. Alla har sin egen variant på tillämpningen och vill hålla den hemlig. Orienteringsförbundet har gett ut ett excel-ark med analysverktyg ca år 2000. Det excel-arket har de flesta orienterare i sin dator och sedan sitter dom hemma och analyserar sin träning - i hemlighet.  

2018-07-28 14:27
Smiley
Orienterare psykar varandra vad jag vet.

2018-07-29 10:42
Håller inte riktigt med dig. Ett antal yngre orienterare finns här (Simon Hector, Simon Imark, Isak von Krusenstjerna är några exempel). På Strava hittar du en hel del av världseliten, typ Jonas Leanderson). Här på FunBeat kan de hålla sin träning hemlig om de vill vilket gör att de fortfarande kan använda teäningsdagboken.  

2018-07-30 11:05

2018-08-03 08:18
Skulle uppskatta om basfunktionerna fungerar först och främst! Nu fungerar inte appen!! Felkod/error. Försökte med en ominstallation och då gick det inte att logga in överhuvudtaget i appeländet sedan - felkod/error när jag försöker Smiley  

2018-08-03 21:05
Har också problem med appen. Gjorde också en ominstallation och nu går det inte att logga in i appen. (Felkod 840).
Men alla har inte problem med appen, en del kan lägga in träning som vanligt.
Vet inte varför det fungerar för en del?
Jag har Apple iPhone6 med senaste programuppdateringen iOS 11.4.1

###################
Det som behöver uppdateras i appen är att man ska kunna lägga till vänner och godkänna vännförfrågningar som inte fungerar idag.
Samt kunna gå med i grupper via appen.
Detta måste idag göras via hemsidan och det är lite krångligt.
###################

Jag använder alltid Appen för att lägga in träningstid manuellt och använder telefonen för att logga via gps fungktionen och detta fungerar perfekt.Smiley

2018-08-06 12:19
Live-Tracking, dvs att kunna visa i realtid var jag är för utvalda.
Perfekt om man tex är ute och cyklar MTB själv och vill att någon/några skall kunna se var jag är utifall något händer.

2018-08-10 09:25
Det verkar finnas många som är intresserade av att ge feedback på denna tråden. Vår ambition som nya ägare är att fortsätta investera i och utveckla FunBeat. Vi har fortfarande platser kvar till vår första fokusgrupp i Stockholm (annonserad i annan tråd).

Vi träffas på vårt kontor på Kungsholms strand 147 för att diskutera träning, träningsdagböcker och träningsappar i allmänhet, och naturligtvis FunBeat i synnerhet.

Vi ses tisdagen den 11 september klockan 18:00 till 20:00. Vi ser till att det finns lite enklare mat och dryck tillgängligt under mötet.

Förutom vår eviga tacksamhet och möjligheten att påverka utvecklingen får samtliga deltagare en mindre gåva, samt möjligheten att köpa valfri Garminenhet med 30% rabatt.

Skicka intresseanmälan så snart som möjligt så bekräftar vi via e-mail (info@funbeat.se). Om tiden inte passar så kommer fler chanser. Ange därför gärna några andra tider som passar om du vill vara med men inte kan just den dagen.

Vänliga hälsningar,

Jonathan, Mathias och Jonas (vi som köpt FunBeat)

2018-08-26 08:17