Så fungerar FunBeat

Nu lanserar vi Fokusgrupper!

I början av maj tog 'UP! International' över som nya ägare av FunBeat. Vi påbörjar nu arbetet med investeringar, uppdateringar och förbättringar. Ett första steg är att göra webbsidan mobilvänlig och göra den säkrare genom att kryptera med 'https'. Det jobbet har vi redan sparkat igång.

Nu vill vi gärna ha Din input för att bestämma vad som bör göras härnäst;

- Vilken funktionalitet på FunBeat kan du inte leva utan?
- Vad saknar du på FunBeat?
- Hur vill du att FunBeat skall utvecklas i framtiden?

Som ett första steg bjuder vi nu in dig som användare till fokusgrupper. Efter sommaren kommer vi i grupper om ca 10 personer att diskutera hur vi bäst tar FunBeat vidare under ett par timmar. Det kommer att finnas möjlighet att vara med på flera platser i Sverige, men antal grupper, tidpunkter och platser kommer att bestämmas först då vi utvärderat intresset. Kan du inte vara med i en fokusgrupp kommer du istället att få möjlighet att fylla i ett frågeformulär.

För att anmäla dig vill vi att du skickar oss ett mail på info@funbeat.se där du skriver ditt namn, kontaktdetaljer och bostadsort.

Vi ser fram emot att få in din intresseanmälan!

2018-06-30 14:29
Importfunktionerna, så man lätt kan föra över träningsdata från sin klocka!  

2018-06-30 18:00
Importfunktionen: för många klick, kika på Strava...
Hantera Connect IQ datafält i fit-filer, läs in dem eller dissa dem. Bara importen funkar.
Reklamen: smidigare lösning så siten funkar med dem på så lägger iaf jag ner AdBlocker.
Premium: Vettiga förmåner, men inte reklamfritt, gillas inte av annonsörer.
Sidvisningen: blädra fram o tillbaka mellan pass, kika på Garmin Connect...
Appen: fixa karta, zoom o flytta så förstår ni vad jag menar.
Uppdatera pass o lägga till t.ex. foto är ett jäkla hattande mellan olika menyer o så kan man bara välja ett foto, kika på strava/ Garmin Connect.

Finns lite mer saker jag rapporterat genom åren som fortfarande är kvar men dessa är de första jag kom att tänka på, iövrigt så gillar jag att Funbeat inte hakat på alla trender med hur en hemsida skall se ut och rapporten är sjukt kraftfull.

/M

2018-06-30 22:59
Kom på en sak igår, jag skulle vilja kunna kopiera mål. Dvs ta upp ett gammalt mål och kopiera över det till en ny period och redigera det.  

2018-07-01 09:08
Håller med Mikael ovan, det är skönt att 'Funbeat inte hakat på alla trender med hur en hemsida skall se ut och rapporten är sjukt kraftfull.'

Behåll basic-utseendet! Smiley

2018-07-02 08:16
Det viktiga, som saknas på många andra ställen, är att funbeat är en väldigt bra träningsdagbok. Det jag saknar när jag testat andra siter är just det där att det är enkelt att få in all sin träning på ett ställe. På Strava kan jag till exempel inte markera att jag tränat orientering utan måste tagga det som löpning. På Jogg kan jag definiera orientering som en underträningsform till löpning, men där är det svårt att få in andra saker (och det står som löpning i alla sammanfattningar).
De automatiska funktionerna skall förstås vara smidiga, men sedan ska det funka att skriva lite om passet om man vill och tagga upp intressanta saker.
Rapporterna är väldigt bra och möjligheten att ställa in vad som ska visas på förstasidan gillar jag.

2018-07-02 10:33
Fixa så att appen (inspelning av pass) inte dumpar när man ska ta foto

2018-07-02 10:54
Rensa upp i det där med antal träningsformer, så att man åtminstone inte behöver scrolla igenom hela den gigantiska listan för att välja dem man faktiskt själv använder.  

2018-07-02 11:22
Hej, finns det stöd för Polar nu som det står på inloggningsrutan. Hur hittar jag det?  

2018-07-02 12:56
Jag såg att det var någon som ville rensa bland alla träningsformer. För mej som är orienterare tycker jag att man åtminstone ska spara:
Orientering
Orientering - Natt
Orientering - Långdistans
Orientering - Medeldistans
Orientering - Sprint
MTB - Orientering
Skidorientering

2018-07-02 14:28
Generellt kan jag tycka att en tydligare tvåstegsindelning vore bra. Ungefär de huvudnivåer som idag, med möjlighet att utöka, men en undernivå där det är friare att dela in, beroende på hur ens träning ser ut. Själv använder jag orientering - skuggning en hel del, beroende på att jag är tränare (för barngrupp), men jag vill gärna kunna välja att räkna in denna i orientering, för sammanfattningar, och räkna bort den, när jag vill titta på t ex bara kvalitetspass. I grunden är konceptet ganska bra, men skulle kunna förfinas och individualiseras mer tror jag. För de som inte vill ha en finare indelning, så kan man välja att skippa underkategorierna.  

2018-07-02 15:03
Jag älskar FunBeats rapporter, men det finns en del begränsningar som vore bra att arbeta bort. T ex, om man registrerar flera övningar i ett pass och sedan i en rapport söker på en av dessa övningar och visar max vikt, så visas max vikt för den övning som har största vikten, inte för den övning som man sökt på.
Ordningen där alla träningsformer är fördefinierade är ganska oflexibel. Vore bra ,ed en fördefinierad huvudform, och möjlighet att lägga in egna underformer.
Kalendern borde gå att modernisera.
Annars blir jag lite rädd när jag ser "mobilanpassning", eftersom det ofta betyder mindre information på skärmen.
Keep on the good work!

2018-07-02 22:33
när det gäller träningsform skulle jag gärna ser att de rensa till basform

löpning
simning
cykling
osv

sedan kan man har ett annat fält eller inmätning där man kan lägg till typ av träning

löpning - asfalt
löpning - distans
löpning - löpband
osv

för mig är det bara två typ of simning
simning bassäng
simning ow

den andra fält kan vara antigen fritext, som kommer ihåg tidigare text eller en drop down meny med alla möjligheter.

2018-07-03 08:40
Det var jag som tyckte att man skulle rensa i listan med träningsformer. Bara för att förtydliga: jag vill kunna begränsa vilka träningsformer *jag ser* när jag går in och lägger upp mål, gör rapporter mm. Förstår självklart att andra kan ha behov av att se andra träningsformer än jag själv - och vice versa. Smiley  

2018-07-03 09:59
en knapp för att rapportera spam eller misstänkte falska konto hade varit bra.

idag kom två stycken reklam blogg av nyskapat användare.

2018-07-03 14:22
Ja och konstiga inlägg i trådarna ..

2018-07-03 15:52
Vore bra om kalender funktionen på passen alltid hamnar överst.
Som det är nu kan den hamna under texten på den översta menyn.
Detta fenomen förekommer särskilt när man ska redigera ett pass.
Ganska irriterande.

2018-07-03 21:26
Min app (android) kraschar om jag gör något annat på telefonen under mina rundor. Jag har trivts bra med appen under många år, men nu är jag beredd att byta eftersom den inte funkar som förr.  

2018-07-06 17:20
Jag som tränar lite ovanliga träningsformer som tex hunddrag, tycker det är kanon att dom finns här. Enda stället där jag har hittat det på och dessutom med så många olika typer av just den träningen.
Behåll alla former men gör det lättare att scrolla bland dem, tex så att de man själv använder oftast kommer upp först.

2018-07-07 23:55
Att appen inte kraschar för minsta lilla vore ju trevligt. Och att appen faktiskt kan spela in (på Android). Nu funkar inspelningen endast om jag även reggar med Strava samtidigt. Kör jag bara Funbeat får jag bara mätpunkter varje gång skärmen tänds.

Sen tycker jag att notiserna borde gå att få som pushnotiser i appen. Jag har flera kompisar som slutat använda funbeat för att de aldrig går in via datorn och då missar de kommentarer på pass.

Bläddra mellan fg nästa pass inom en dag, kanske enklare komma till en väns träningspass på samma dag.

Rapportfunktionen fungerar bra, men är väldigt långsam i laddningen. Och ibland räknar rapporterna ihop fel som bara kan vara tillfälligt, helskumt.

Sen håller jag också med om att antalet träningstyper borde göras om.

Och registrering av flera pass i ett pass för triathlon, multisport och liknande

2018-07-09 08:56
Anpassat till 1440p/4K-skärmar ligger otroligt mycket högre på min önskelista än mobilanpassning. :)  

2018-07-16 09:22
Jag älskar cirkeldiagramen och att man visuellt kan se hur man ligger till i förhållande till satta mål 🤗 Men har aldrig fått till automatisk överföring från garmin connect vilket i dagsläget är ett stort minus (för nu över från klocka till FB manuellt)  

2018-07-21 23:25
Det verkar finnas många som är intresserade av att ge feedback på denna tråden. Vår ambition som nya ägare är att fortsätta investera i och utveckla FunBeat. Vi har fortfarande platser kvar till vår första fokusgrupp i Stockholm (annonserad i annan tråd).

Vi träffas på vårt kontor på Kungsholms strand 147 för att diskutera träning, träningsdagböcker och träningsappar i allmänhet, och naturligtvis FunBeat i synnerhet.

Vi ses tisdagen den 11 september klockan 18:00 till 20:00. Vi ser till att det finns lite enklare mat och dryck tillgängligt under mötet.

Förutom vår eviga tacksamhet och möjligheten att påverka utvecklingen får samtliga deltagare en mindre gåva, samt möjligheten att köpa valfri Garminenhet med 30% rabatt.

Skicka intresseanmälan så snart som möjligt så bekräftar vi via e-mail (info@funbeat.se). Om tiden inte passar så kommer fler chanser. Ange därför gärna några andra tider som passar om du vill vara med men inte kan just den dagen.

Vänliga hälsningar,

Jonathan, Mathias och Jonas (vi som köpt FunBeat)

2018-08-26 08:16