Löpning

Löparsko

Hej,

En fråga som handlar mycket om mig själv men kan kanske ha en konceptuellt värde för någon mer där ute.

Har senaste ca 3 åren genomfört bulken av min löpning i Nike Free-skor (anses vara "lätt dämpad" och har 8mm drop).
Nöjd med dessa.

Men drar trots allt runt på ca 90kg de bra dagarna Smiley och genomför en del distanspass i klassen 12-18km (nåja, når väl ca 20km i veckan kanske om det snittas ut).

Frågan är huruvida jag borde alternera med en mer dämpad sko på långpass?
Har ni någon rekommendation (givet neutralt löpsteg och gillar Nike free annars)?

Peace

2018-06-04 15:49
Sjukt svårt att svara på. Om du inte har problem med knän, hälsenor m.m. så skulle jag säga att för en van löpare är Nike Free en tillräckligt dämpad sko. Även om man väger 90 kg.

Jag väger 82 och använder Nike Free ibland men jag varierar mellan olika skor och springer på en massa olika underlag. Tror det är bra att variera sig mycket men så är ju jag trail/orienteringslöpare och då är det mer naturligt att söka sig bort från asfalt så ofta det går.

2018-06-07 11:22
Tror nog iaf 50% av min löpning sker på grusväg/skogsstigar så relativt varierande underlag.
De stackars Nike Free dör dock fort på grusvägar med inkilade gruskorn.

Vilka modeller använder du och vad tycker du?

Jag startar 95% av mina pass hemifrån så ovillkorligen innehåller dessa löppass asfalt, så alternativa skor bör vara allround.

2018-06-11 09:06
Jag tror att en väldigt dämpad sko som till exempel
Saucony Triumph ISO 4 https://www.loparshop.se/saucony-herre-triumph-iso-4.html skulle göra det enklare.
Det hjälper mig att hitta extra energi på långpassen och jag har även Mizuno Wave Sky 2 som komplement när jag känner att mina ben är trötta (dagen jag egentligen ska vila) och jag behöver lite extra stöd tillsammans med grym stötdämpning. Mizuno tycker jag håller absolut längst av alla jag har testat hittills Smiley

Jag ligger i 95kg-klassen vanligtvis så jag skulle kalla mig en löpare i mycket tung klass hehe.

2018-09-12 12:50