Simning

Div frågor

Sorry för alla frågor! Men tänkte samla ihop några!

Hur mycket släpper ni upp träningen inför lopp ex Vansbro! Vid löpträning minskas ju träningen rejält ett par veckor innan en mara tex. Samma med simning?

Inser att det beror på strömmar och vattenvägen i ån men finns det någon uppfattning om hur mycket snabbare det går i Vansbro jämfört med en ”stilla” sjö?

Hur gör ni nu när utesim börjat! Håller ni i träningen inne också eller kör ni allt ute? Tänker att det är tufft att få till längre pass med fart ute och vill inte tappa fart!

2018-05-30 07:43
Då säsongen är så kort brukar jag ägna juni (och även maj om det går) åt att jaga kilometer ute så mycket jag bara kan och hålla i det fram till veckan innan Vansbro ungefär. Sen brukar det vara svårt att hålla i träningen bra när det är mycket resdagar och så, hursomhelst.

Totalt sett går Vansbro snabbare än stilla vatten, 2 km medströms i Vanån ger mera än 1 km motströms i Västerdalälven bromsar, är min uppfattning. Min sluttid förra året ger 1.10-snitt per hundra och så snabbt simmar jag inte i stillastående vatten i 3 km, det är ett som är säkert! :) (Den finns det ju goda möjligheter att få draghjälp av bättre simmare på Vansbro, så det gör väl också sitt till tiden.)

Nu när vädret är fint simmar jag max ett pass i veckan inne, och försöker då få in mycket fjäril/bröst/medley/ben/sprint och annat som man missar ute. Däremot försöker jag också variera passen ute genom att nån gång i veckan köra intervallträning, så man inte bara ligger och nöter i en och samma fart hela tiden.

2018-05-30 22:12
Tack!  

2018-05-31 11:21
I stort sett gör jag likadant som Adrian ( jagar inte lika mycket meter som honom, är lite lat..).
Simmar dock 2 pass i bassäng med hög kvalitet i stort sett ända fram till någon vecka innan. Sista veckan är det väldigt sparsamt med simning, bara för att behålla vattenvana.

Det går mycket snabbare att simma i Vansbro jämfört med en sjö (med stilla vatten).

Vi har en bana i Hellasgården som är på ca 1287 meter.
Två varv på den motsvarar i tid det man gör på tävling i Vansbro. Vi är många tävlingssimmare (både aktiva och fd) som ligger inom 30s från det vi gör på Vansbro på två varv i Hellas när vi kör testlopp.

2018-06-01 08:53
Intressant! Jag kanske borde hålla i bassängsimningen mer, men det är så svårt när man äntligen får komma ut. Man blir ju som en ko på kosläpp när öppet vatten-säsongen äntligen drar igång… Smiley  

2018-06-02 19:43
Förstår dilemmat Adrian.
När det är så kort säsong vill man ju ut så snart det går. Då kan det bli lite konflikt mellan distanssimningen och träning med mer kvalitet. det är ju så skönt att simma ute! Smiley

Det jag brukar tänka på är just att vara vaksam på att man inte ligger enbart och "nöter" utan försöker träna på den fart man siktar på att hålla under ett lopp. Har man aldrig tränat på den farten så lär det bli svårt att plötsligt kunna simma på den under tävling.

2018-06-03 16:21
jag lämna bassäng för OW säsong. men jag simma mycket OW utan våtdräkt så jag kan även få lite teknik, och arm (paddlar) över sommar.

jag minns inte när jag har missat ett simpass inför vansbro. När det var på söndag tror jag brukar simmade onsdag eller torsdag innan och sedan vila fredag lördag, men mest för att våtdräkt skulle torkas. nu när det är på lördag simma jag onsdag-torsdag fast kanske inte med våtdräkt.

Men jag simma inte så långt ute. i maj var det måna 1500-2500m pass ute, imorgon bli första milen. men sikte ofta på att vara ute 60-90 min och distansen bli vad det bli.

jag åter till bassäng v35

2018-06-05 07:56