Löpning

Bästa gelen?

Har fått tipset Umara. Umara har fruktos i sina grejer och jag har hört att det är bättre med glukos. (Glukos tar inte vägen genom levern tydligen..)

Nu undrar jag om någon har hört detsamma och har tips om bra gel med bra sammansättning för bästa upptag.
 

2018-05-18 07:36
Glukos + fruktos i gel ökar upptaget med ganska mycket, så du lär sannolikt inte hitta någon med enbart glukos eller enbart fruktos eftersom det är sämre än gel med både och.

Se t ex studien "Med Sci Sports Exerc. 2008 Jan 11. Superior Endurance Performance with Ingestion of Multiple Transportable Carbohydrates."
https://pdfs.semanticscholar.org/e8bc/b60d8fa68ab3fc8856595e9fdbc322285f4e.pdf

"Methods: Eight male trained cyclists were recruited (age 32 T 7 yr, weight 84.4 T 6.9 kg, V ˙O2max 64.7 T 3.9 mLIkgj1Iminj1, Wmax 364 T 31 W). Subjects ingested either a water placebo (P), a glucose (G)-only beverage (1.8 gIminj1), or a glucose and fructose (GF) beverage in a 2:1 ratio (1.8 gIminj1) during 120 min of cycling exercise at 55% Wmax followed by a time trial in which subjects had to complete a set amount of work as quickly as possible (~1 h). Every 15 min, expired gases were analyzed and blood samples were collected.

Results: Ingestion of GF resulted in an 8% quicker time to completion during the time trial (4022 s) compared with G (3641 s) and a 19% improvement compared with W (3367 s). Total carbohydrate (CHO) oxidation was not different between GF (2.54 T 0.25 gIminj1) and G (2.50 gIminj1), suggesting that GF led to a sparing of endogenous CHO stores, because GF has been shown to have a greater exogenous CHO oxidation than G.

Conclusion: Ingestion of GF led to an 8% improvement in cycling time-trial performance compared with ingestion of G."

8% skillnad hos tränade atleter är väldigt mycket, 19% jämfört med inga kolhydrater alls.

Den gel jag föredrar är denna, mest för att den inte smakar päckel och magen tål den:
https://www.apotea.se/enervit-enervitene-gel-koffein-citron-25-ml
 

2018-05-18 10:29
Tack Annica!
Ja det såg ju ut som det inte spelade någon roll i den studien. Jag hörde detta med glukos från Paleomannen.

Enervit tänkte jag prova men var osäker på smaken. Så tack för tipset. De har den på våran Ica så det blir praktiskt att köpa hem också.

Tar man en i timmen om man springer lugnt långpass?
 

2018-05-18 11:23
Jag försöker undvika gel på träning och bara ta till det på tävling alternativt vid rejäl svacka på träning (nödgel).

Jag kör gärna med lite kallt kaffe + grädde vid ca 2 h på lugna långpass.

På längre pass typ +3h brukar behöva peta i mig ngn dextrosol.

Funkar för mig Smiley
 

2018-05-19 11:30
Jag använder inte gel på vanliga långpass (pass under 3 timmar) alls, på ultrapassen däremot (när jag vet att det ska bli över 4 mil/ 3 timmar alltså) tar jag en i timman för att slippa den värsta soppatorsken. Om jag kommer ihåg det, det är det inte alltid jag gör.

För det mesta sparar jag gel till tävling. Train low, compete high Smiley
 

2018-05-19 11:44
Okej!
Jag ska proväta gel så jag vet att det funkar med magen och så..
I övrigt kommer jag nog göra lite som förr beroende på hur länge jag ska vara ute, som du säger Annica.
1.5-2 tim då kör jag med dadlar eller nåt men kommer ta fler än bara en åt gången och se om det finns mer krafter mot slutet. Sista halvmaradistansen innan ÖBU så fick jag krampkänning på slutet. Skillnaden var att det var en varm dag!

Efter loppet när jag undersökte närmare precis hur mycket jag kan behöva tillföra så är det ju en viss skillnad att äta 2 dadlar+5 dl vätska i tim när man springer backyardlopp eller springa ett tvåtimmarspass hemma på plan mark i kallare väder! Smiley

Så nu ska jag se till så jag kommer upp i fler kalorier per timme om jag kör 2 tim eller mer. Se om jag har mer krafter kvar då. På lopp blir det komplettering med gel om det är flera timmar. Och dadlar och ev något annat jag kommer på som funkar bra.

 

2018-05-19 15:49
Glöm inte saltet, dadlar och sånt är säkert bra men om du inte får i dig salt (och gel är inte väldigt saltrikt heller) så kan du få problem ändå.

Vill man inte äta chips, jordnötter eller djungelvrål finns det salttabletter eller energitabletter i brusform som innehåller salt, t ex http://www.olspecialisten.com/sv/mat-energi/enervit/enervit-gt.html
http://www.olspecialisten.com/sv/mat-energi/saltstick/saltstick-100-tabletter...
 

2018-05-20 11:52
ja jag tänkte skaffa salttabletter. Brukar salta mitt vatten också :)
 

2018-05-20 13:07
Här är ett hemkok jag kör med. Blir billigt i längden och man kan själv välja styrkan.

https://www.dropbox.com/s/yqn1i8edue50ujx/Gel.png?dl=0

Hör av dig om du vill ha det som ett textdokument.
/jan
 

2018-05-25 06:51
tack! Ja gärna dokument Smiley  

2018-05-26 07:23