Löpning

Pirr och lätt känsla av domning i höger fot

Hej,
Jag är rätt otränad och har under våren joggat några gånger i nya asics skor. För två veckor sedan kom svag domningskänsla och pirrningar i höger fot och obehag i höger underben, som nu har gått över till ömhet i vaden.

Detta försvinner i rörelse och blir värre när jag är i vila sittande eller ligger på rygg.
Även öm i fästena i rumpan upp mot ländryggen. Känner inget i låret. Kan detta hänga ihop? Nån som har någon ide?

2018-05-12 17:42
Hade besvär som liknade dina. Pirrade på utsidan vaden och tappade styrka i foten. Hade samtidigt problem med ryggen/musklerna mellan rygg/höft. Efter ett par månader fick jag ett diskbrock.

Du kan ha någon helt annan orsak till problemen. Men det KAN vara att disk trycker på ischiasnerven och skapar domningar/pirr. Om så är fallet kan det vara bra att anpassa träningen och göra lämplig rehab/prehab i tid.

Lycka till.

2018-05-15 11:01
Är inte diskbråck något som en fysioterapeut bör titta på?  

2018-05-15 11:04
Absolut är det en bra idé. Det är alltid svårt att få råd över nätet från okunniga (mig Smiley).

2018-05-17 09:34
Då är vi två som är okunniga, det enda jag vet om diskbråck är att vår tax fick det när jag var barn och veterinären tyckte att det humanaste vi kunde göra för hunden var att avliva den. Jag misstänker att det finns bättre bot för människor nu, 35 år senare, men säker kan man ju aldrig vara Smiley  

2018-05-17 11:43
Annica :O  

2018-05-17 15:16
När det var som värst övervägde jag samma öde som din hund. Men det värsta gick över på 2-3 månader. Vet inte om behandlingen idag är så värst sofistikerad. Mest "tråkig" rehab och lita på att kroppen läker sig själv.  

2018-05-23 10:30
2-3 månader? Det är ju en evighet om man har ont!
Men vad kan man göra för rehab egentligen, diskbråck är väl att en av de där gel-kuddarna mellan kotorna kikar ut lite dumt, eller?

2018-05-23 10:37
Många lever med någon disk som buktar i ländryggen, men alla får inte besvär som t ex ischias/nervsmärtor, känselbortfall och pirr.

Och, två tre månader med nervsmärta, framför allt i sittande ställning, när man böjer sig framåt, tar sig ur sängen eller bilen eller lyfter benet på den sidan nerven är i kläm är inget ovanligt. Jag har minst en sådan period varje år och är just nu i slutet av den senaste. När det var som värst denna gången hade jag nervsmärtor långt ner på låren.

Fördelen är att man blir verkligen en hejare på rehab! Smiley

Jessica, kontakta en sjukgymnast för att få detta testat, det finns flera tester man gör för att ställa diagnosen "buktande disk" (bl a genom att framkalla smärtan i olika kroppsställningar) och läs om McKenzie-metoden.

Hoppas det blir bra för dig!

2018-05-23 15:02
Bra förklaring, till och med jag begrep Smiley
Just nu sitter jag och är jättetacksam för att min rygg, trots allt, inte är stel, öm eller bråkig på något vis.

2018-05-23 18:35
Japp. Det ÄR en evighet. Får en att fundera på meningen med livet... :'(

Men det brukar bli rätt bra. Och man (jag) är mer ödmjuk nu än innan. Och hittat till fler träningsformer än tidigare.

2018-05-24 10:18
Nervsmärta som är så jobbigt, det hjälper väl inte med vanliga smärtstillande på sånt?

2018-05-24 12:04
Annica, skönt att du slipper dumma diskar. Smiley

Angående smärtlindring så vet jag sen tidigare smärtperioder att det bästa jag kan göra är att vara i rörelse, stå upp när jag jobbar, undvika att sitta för länge (långa möten och middagsbjudningar är rena döden!), göra McKenzies regelbundet och flera gånger per dag samt tänka mig för när jag ska göra kroppsförflyttningar. Övningarna i sig är smärtlindrande ganska så omgående. Tids nog går det över och det vet jag också nu.

Nervsmärtan ger ju sig så fort disken inte är i kontakt med Ischiasnerven, så det gäller att hålla disken undantryckt. Huruvida det hade hjälpt med värktabletter vet jag inte, jag har inte testat.

Jag har accepterat att jag får det här eländet ibland och gör allt jag kan för att lindra, men så är det ju - alla har vi fysiska detaljer, som vi hade önskat vore annorlunda. Eller hur? Smiley

2018-05-24 19:39
Vad skönt att det finns något som fungerar i alla fall, McKenzies har jag aldrig hört talas om? Låter spännande :)

Är det en utpräglad rehabövning eller är det som Draken ungefär, en kanonövning för de flesta men man börjar oftast inte göra den förrän man åkt på nån skit så sjukgymnasten rekommenderar att man gör den Smiley

2018-05-24 20:35
En behandlingsmetod är väl en enkel förklaring. Läs mer här http://www.mckenzieinstitute.org/se/sv_SE/patienter/what-is-the-mckenzie-method/  

2018-05-25 12:32
Aha, oj det var omfattande! Tusen tack för den länken, den kommer jag ha nytta av (har en sjukvårdsmotsträvig far med ischiasproblematik, jag behöver beväpna mig med kunskaper, det kan vara så att han lider i onödan av sin egen envishet)!

2018-05-25 12:54