Löpning

Nästa våg?

Det där med löpning trendar med jämna mellanrum, nu verkar det ha gått över definitivt för den här gången (både Varvet och Stockholm Marathon hade platser kvar sist jag kollade) men det kommer väl att bli mode igen, misstänker jag.

Så när tror ni det blir mode och trend nästa gång? Om 10 år? 12?

2018-05-12 14:12
Senaste åren har väl varvet ökat antal platser rejält i hopp om att gå förbi NY marathon och bli störst i världen. Så de vill nog inte hindra nån som vill vara med. Man kan ju till och med byta sin nummerlapp numer.

Trending annars... som med vädret, omöjligt, fast ändå vet man att det kommer en ny sommar/höst/vinter/vår i vart fall nästan alla år. Men eftersom jag hängt här på FB i tio år nu, så varför inte en 10 år med löpning som otrendigt? Så kan man hålla på med det med gott samvete utan att bli beskylld för trendighet.

Fast då hoppas jag även memil blir otrendigt så kan jag cykelpendla med gott samvete också Smiley

2018-05-12 15:22
Triathlon, och därmed cykling, tror jag kommer att trenda ett tag till så du får stå ut Smiley
Det finns fortfarande gott om folk som inte "gjort sitt triathlon" än. Ungefär som när alla "skulle göra maran". När de är klara ebbar intresset ut lite, så kan eldsjälarna som ägnar sig åt sporten för dess egen skull och inte för trenderna återgår till att njuta i lugn och ro Smiley

Det passar mig utmärkt om trenden kommer med 10 års mellanrum, då har jag många år framöver då jag inte behöver hetsa för att få platser i de lopp jag är intresserad av. Perfekt Smiley

2018-05-12 15:28
En generation kanske (25 år)? eller 20 år? när slutade löparvågen på 70-80-tal och när kan man säga att den senaste började?

2018-05-12 18:23
Förra vågen måste ju börjat för över tio år sedan åtminstone, jag är aldrig snabb att haka på trender ens om jag märker dem och jag började för något över tio år sedan. Smiley

Men vågen innan dess har jag noll koll på, det får klokare personer berätta om. De som var med på dem tiden.

2018-05-12 18:37
och jag som satsar på en nytändning. Smiley  

2018-05-14 09:28
Det håller jag också på med just nu, komma igång igen efter att allt satt sig på tvären. Det hör till!

2018-05-14 09:33
Vad skönt att inte vara ensam om att starta om!! Smiley

Vi kan göra en egen våg Smiley

2018-05-14 11:07
Oeehuo!
Här har vi fått vårt eget Vårrus, til min glädje, resa kollektivt till Norrköping för att springa Vårruset fem kilometer och sedan se andra ha picknick, är ju inte det mest lockande jag vet, dessutom gatsten och spårvagnsspår, spårvagnar ...
Men jag har en känsla av att det inte är jättehög uppslutning med anmälningarna. Annars är det en lättsprungen bana utmed Stångån skulle jag påstå, lite backe vid Tanneforsslussarna vad det verkar.
Ska bli intressant att se hur det blir i morgon.

2018-05-15 08:23
Ja, Norrköpings vårrus var jobbigare än jag trodde det skulle vara Smiley

Jag trodde Linköping haft ett vårrus i evigheter, typ?

2018-05-15 11:03
Nix, det hamnade hos någon löpklubb i Norrköping, sedan långt tillbaka, däremot har vi Blodomloppet, och var det förrförra året de lyckades lägga dem samma kväll ....? Dumt iaf.
Springa inne i stan är alltid lite marigare, jag har sprungit lopp i Linköping där banan går Storgatan ner m m, och då blir det en och annan backe, och trottoarkant ... Just trottoarkanter tycker jag kan vara lömska när det är trångt i starten, det händer att jag missar dem då, och samma med spårvagnsrälsen, räls är inte vidare att springa på. men värsta var nog när det var alldeles äkta kullersten ett parti i början Broloppet Skänninge-Motala. Kullersten är inte så löpvänligt. Fast sprängstenskärvor är inget vidare heller om jag tänker på saken och vi ger oss ut i mer obanad mark, myrar och sjöar har jag inte utsatt mig för så mycket ...

2018-05-15 12:27
Inga av de där underlagen är ju så mysiga direkt, tror det var en vass sten som gjorde att jag fick punka på joggvagnen. Det var mindre muntert, för det är svårt att undvika dem på den vägen. Men om det händer igen ska jag överväga punkteringsfria däck, det finns till vagnen men de kostar 600:-/st :'(

Kullersten är något jag avskyr intensivt, det går ju inte att avgöra hur foten landar förrän man faktiskt sätter i den. Vrickningsrisken är ju överhängande!!! Fast vete katten om inte kullersten är aningen bättre än sprängsten ändå, kullerstenen rullar i alla fall inte iväg om man kliver snett på den.

2018-05-15 13:27
Apropå löpartrend, så sprang jag ett lopp i söndags där det slogs deltagarrekord. Det var 41:a året som tävlingen gick. Deltagandet kan ha berott på det fina vädret eller att man för första gången även hade en barntävling. Men ändå. Smiley

Annars tror jag att sånt som trail, fjällmaror och triathlon trendar. Fast det har jag sagt i några år nu.

2018-05-15 14:45
Har i och för sig för mig att fjällmarorna ökar i deltagarantal fortfarande så det kan ju mycket väl vara en pågående trend som inte kulminerat än Smiley

Men vanliga stadsmaror har nog de flesta som är intresserade gjort vid det här laget, såg exv nyss att Stockholm marathon fortfarande hade 150 platser kvar Smiley

2018-05-15 17:04
Är inte trenden just nu i ojämn ordning: div ultralopp, swimrun, tjurruset-varianter/hinderbanor med ståhej och jippo?  

2018-05-17 12:42
Jo det stämmer nog, nått lopp ska man kasta färgpulver också såg jag Smiley  

2018-05-17 13:28
I göteborgsvarvets statistik så toppade 21K distansen redan 2014, sen har det minskat. Så att det är lättare att anmäla sig nu är inte bara att de utökat antal platser som jag trodde. Med övriga kringlopp, som stafett och trailvarv, så var peaken 2016.

http://www.goteborgsvarvet.se/om-oss/antal-deltagare/

2018 finns inte med än där dock, men det var 40xxx nånting som gick i mål.

Men som sagt, konkurrensen från en massa olika lopp med olika teman konkurrerar en del.

2018-05-22 06:16
Märktes det något på framkomligheten i Göteborg eller var det lika trångt som alltid?  

2018-05-22 11:00
:) om det glesar ut skulle rentav jag orka ta mig till Göteborg. Eller inte.  

2018-05-22 13:02
Det vore onekligen roligare att springa om det inte vore så fruktansvärt fullt, ja.

Om inte annat vill jag vara med och se till att äldsta dottern får sin 5:e HM.

2018-05-22 14:07
Orienteringen verkar fortfarande öka (även om den har en bit kvar till forna tiders nivåer), vet inte hur det ser ut bland traillopp? Kanske är det asfaltslöpningen som börjar bli omodern?  

2018-05-29 14:32
Men nu är ju Stockholm maraton fullbokat, så att nöta asfalt är tydligen fortfarande lite poppis, med det kanske är 40 år och "envarvsbana" som lockar? Med den temperatur som väntas kanske det inte blir så många startande/fullföljande dock. Brukar ju vara rätt kraftigt manfall ett normalår.  

2018-05-29 20:43