Prat

Skriva en bok om funbeat?

​Vilken vecka det har varit. Först beskedet om att funbeat ändå läggs ner trots att vi hoppats in i det sista. Och sedan meddelar Martin Kellerman att han slutar teckna Rocky. Det senare har jag dock större förståelse för. En grannlaga uppgift att dokumentera sitt liv i seriestrippar.

Jag hoppas fortfarande på en deus ex machina som kommer in och räddar funbeat innan den 10 maj. Ska det verkligen vara så omöjligt när det verkar finnas människor som är intresserade av att ta över och driva sajten vidare? Men om det nu inte blir så?

När första beskedet om funbeats nedläggning kom insåg jag hur intressant det vore att dokumentera funbeats historia och hur mycket sajten betytt för mig och så många andra. ”Jag skriver en bok!” tänkte jag entusiastiskt, men sedan gjorde jag som jag brukar göra när jag får en idé: Jag pratade med några personer i min omgivning (som givetvis tyckte att det var en suverän idé och som även kom med bra tips och råd) och sedan tänkte jag ”Äh, jag gör det i morgon.” Sedan kom besked om att det fanns intressenter som ville ta över, vilket stöttade mig i min prokrastinering. ”Jag kan ju inte göra något nu, när vi inte ens vet om funbeat läggs ner. Hurra, jag skjuter på det lite till.”

Men så kom det slutliga (?) dråpslaget och då började även jag inse att det brinner i knutarna.

Så, alltså: Jag vill dokumentera funbeat i någon form – artikel, bok, blogginlägg på funbeat (nähä, det gick visst inte längre), whatever. Det finns så många intressanta infallsvinklar:

– medlemmarnas personliga upplevelser och vad funbeat faktiskt har betytt för många av oss. Hur många maror skulle vara osprungna och hur många VL skulle vara oåkta utan funbeat? Hur många har träffats och blivit kära på funbeat? Hur många funbeatbebisar åker nu omkring i joggingvagnar?

- träningsvärldens utveckling under drygt tio år

- erfarenheten att dokumentera sitt (tränings)liv på nätet. Sociala medier var ett nytt fenomen 2007 (när jag själv gick med) och för många var säkert funbeat första erfarenheten av ett liv i internetoffentligheten

- pannacottans betydelse

- varför 220 minus ålder är en dålig idé

- events och lopp som uppstått mha funbeat – Säpojoggen och kanske även Hornstull -Järna och säker mycket annat som jag inte vet om.
Det finns mycket intressant här.

Jag vet inte exakt vad jag vill säga med det här som eventuellt är mitt sista inlägg på funbeat. Men du som känner att du vill bidra med din berättelse eller har andra tankar kring min idé – hör av dig till mig! Skicka ett PM här på … nähä, det gick visst inte heller längre. Men mejla mig på ingmari.bergquist@gmail.com då.

Tack för den här tiden! Vi ses på jogg, omnibeat eller i verkligheten.

Kram

2018-05-04 09:49
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1464524

Deus ex machina var det Smiley

2018-05-05 12:37
Underbara nyheter! Smiley  

2018-05-05 13:47