Löpning

Intervaller dagen före långpass, eller långpass dagen före intervaller?

Halloj alla löpningserfarna!

Kombinationen av småbarnsliv och arbetsliv gör att jag fram till sommaren kommer att få lite ruckat träningsschema:

På söndagar kör jag alternativ träning (oftast Power Step/Skivstång) och kommer fortsätta med det, men mina två övriga träningsdagar (löpning) kommer nu att hamna direkt efter varandra. Troligtvis onsdag och torsdag.

Jag vill gärna få till ett längre löppass (för mig innebär det 8-12 km) och ett intervallpass på dessa två dagar.

Skulle ni köra långpass på Dag 1, följt av intervaller Dag 2, eller tvärtom???

2018-04-08 07:10
Spelar nog ingen roll om du vilar fredag men annars kan det vara bra att köra långpasset sist då det, om du springer tillräckligt lugnt, kan vara återhämtande.  

2018-04-08 08:35
Hade definitivt kört intervallerna den dagen jag är mest utvilad, så det går att brassa på ordentligt.

Långpanna gör inget om man gör med trötta ben, det kan till och med vara en fördel.

Kör du intervaller efter gör du det med trötta ben, då kommer du antagligen inte orka köra dem så tufft som du skulle behöva för att få maximal effekt. Det är felet de flesta gör, de kör intervallerna för mesigt och långpass/distanspass för fort så det blir mellanmjölk av alltihop.

Så intervaller först, långpass sen :)

2018-04-08 10:33
Håller helt med Annica.  

2018-04-08 15:40
Grymt! Tack. Smiley  

2018-04-08 19:35
Jag håller också med Annica!

Kram,
Jenny

2018-04-08 20:14
Jag håller också med Annica vad gäller ordningen men orsaken för min del skulle vara att långpasset sliter mer på kroppen (tar längre tid att "läka"Smiley så därför vill jag inte köra intervaller med gårdagens långpass i benen!

/Petigmeter

2018-04-11 10:24