Prat

Färga ägg

Nu inför påsken laborerar jag i köket, det ser ut som självaste hemlige Arne varit i farten. Men nu börjar jag få slut på idéer, vad mer kan man använda för att färga ägg?

External image

Hittills har jag testat rödkål, rödlök, rödbeta, rödvin (och trots namnet är det ingen av dem som presterar en vettigt röd färg) gurkmeja och coca cola, samt diverse bisarra kombinationer av ovanstående. Ett tag luktade det ganska bisarrt i huset.

Återstår att se om kaffe, blåbär och aronia bidrar med något kul, men sedan börjar jag få slut på idéer.

Tips, någon?

2018-03-28 16:53
Så fina ägg!

För en marmorerad effekt så har jag varvat gul och röd lök omlott. Jag minns ett år när det var vitsippssäsong under påsken, och jag lade någon blomstjälk där innanför lagren av lök och kål, och virade runt litet halmstrån, och sådär. Folie runtomkring alltihopa, och mycket spännande att se hur vackra äggen blev, sedan. Smiley

Röda bär kan kanske ge en mer intensivt röd färg...? Och olika slags fröer, stjärnanis och andra små ting från naturen skulle man kunna använda för att åstadkomma olika slags mönster...

2018-03-29 10:25
Åh vad jag önskar att det vore säsong för vitsippor! Men här är det nästan snöstorm och skitkallt Smiley

Alltså, varför gör man inte det här oftare, det är ju så lätt - och tänk vad kul ungarna skulle ha vid frukosten Smiley

2018-03-29 12:39
men vad roligt! Inga småbarn hos oss under påsken i år, får komma ihåg detta till senare tillfällen Smiley  

2018-03-31 17:00
External image

Blåbär och aronia blev också kul Smiley
Som tur är sätter inte färgerna smak på äggen!

2018-04-01 12:05