Nyheter från FunBeat

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

FunBeat stänger snart ner - viktig info

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Fint skrivet av joggs medarbetare:

http://jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=2165

Fint skrivet av joggs medarbetare:

http://jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=2165

2018-03-23 14:41
Kan rekommendera Endomondo som har både en jättebra app och hemsida med bra statistikmöjligheter.  

2018-03-23 14:53
Andra förslag är Garmin Connect, RunKeeper, SportTracks (https://www.sporttracks.mobi) och SmashRun (www.smashrun.com)
Alla har sina för - och nackdelar. Jag har flera som jag synkar med hjälp av Tapiirik

2018-03-23 14:58
Jättetråkigt, en av få siter som jag verkligen uppskattade och inte sett något som helst behov att leta ersättare till. Stort tack för allt ert hårda slit genom åren!

Jogg.se verkar vara siten som många söker sig till, någon som testat Shapelink/Twiik?
http://www.shapelink.com/sv/mydiary

2018-03-23 15:07
Helvete! Har data från Piggelin, typ sen 2005.

Till vilka sajter kan man exportera sin data?

Det är den absolut viktigaste frågan nu.

Gått upp i stabsläge!!

/David

2018-03-23 15:11
Känner mig helt tom nu.  

2018-03-23 15:16
Jaha där gick den fredagsfeelingen åt helvete :(  

2018-03-23 15:19
Det går som sagt fint och enkelt att exportera åtminstone merparten av träningsdagboken - i "mina inställningar" längst upp kan du hitta "Exportera" och får då en ecxelfil som går att spara som den är på datorn eller kan importeras till t.ex. jogg.se. eller strava. Enkelt! Men tyvärr hänger inte vissa saker som foton, puls, rundor... med :(  

2018-03-23 16:04
Importera till Strava? Hur?  

2018-03-23 16:46
Tråkigt, men tack för 13 bra år tillsammans. :)  

2018-03-23 17:23
Testade just jogg.se och tycker den verkar lovande. Långsammare att skriva in saker än funbeat men man har iaf utrustning och olika passtyper. Skall kolla in endomondo också.

Men ska man verkligen exportera redan nu? Är det inte bättre att vänta på om det blir en bättre export med mer information?

2018-03-23 17:25
Måste oxå tacka för en bra site, och många år tillsammans!
Lite surt är det dock :P

Testade att exportera till Jogg, funkade, bra att stattsen är räddade iallfall :)

Skåål!

2018-03-23 17:45
Trist. Det hann bli 8 år och 1884 st loggade träningspass.  

2018-03-23 18:42
Väldigt tråkigt, <Hoppas vi kan ladda ner allt vårt data innan ni kastar in handduken,  

2018-03-23 19:53
Calle Blom! Hur gjorde du för att exportera över all data?  

2018-03-23 19:58
När eliten sprang, blev de kränktas högborg. Och den rämna.

Fler kommer falla. Tragiskt men sant.

FB betyder Funbeat INTE Facebook!!!

2018-03-23 19:59
Någon som har tips om lämpligt alternativ?  

2018-03-23 20:54
Åh va tråkigt! Tack för att ni gav mig en sambo! Letade ju bara efter en klätterkompis....😉  

2018-03-23 22:06
Mycket vemodigt. Trots att jag lagt av mig lite med registreringen av träningen, i typ fem år och tappat bort inloggningen och så vidare... Nu hittade jag ju den igen.

Tack, det var en fin tid och jag har hittat några av mina närmsta vänner och det bästa människor som finns här.
Jag har lärt mig mycket (som att man inte ska dra sig upp i nyckeln utan använda handtaget).
Ta hand om er.

2018-03-23 22:18
Det var väntat, tyvärr, känslan har varit "sisten ut släcker lampan" i flera år nu, men det är likväl väldigt trist.

Jag har loggat varenda träningsminut sedan 1 januari 2007 och trots att aktiviteten sedan länge dött ut i grupperna så har jag varit nöjd med att kunna logga min träning och kolla statistik, sätta mål och hitta små roliga fakta (oj, har jag redan simmat 200 km i den våtdräkten?).

Tack för alla år och synd att det inte gick att växla upp och hänga med när det hade behövts (håller med om att en satsning nu förmodligen vore dödfödd).

2018-03-23 22:38
Så tråkigt! FunBeat har inspirerat till så mycket.. träning, vardagsmotion och vänner man lärt känna här.. Nu blir man ju "hemlös"! Tack för allt!  

2018-03-24 07:48
Oh noo!  

2018-03-24 08:40
För att exportera:

Gå in under mina inställningar näst längst ner till vänster välj exportera.

Den excelfilen som skapas måste sedan öppnas med excleprogrammet.

I excel välj spara som och i listan med filtyper fäljer man -97 formatet.

Sen kan man använda importverktyget på Jogg, works like a charm :)

Trevlig helg på er!

2018-03-24 09:56
:( tack för den här tiden.  

2018-03-24 10:56
Det är ju riktigt tråkigt att funbeat stänger ner Smiley
Har funnits här sedan 2007 och har lärt känna en massa glada och roliga människor, både irl och på nätet, genom sajten och dessutom fått en massa bra kunskap genom alla diskussioner.

Kommer att sakna funbeat mycket men får väl nu försöka med jogg eller nåt annat.

2018-03-24 13:31
Verkligen dåliga nyheter. Tycker formatet är helt rätt! Tack Olle för ett bra Jobb!  

2018-03-24 14:03
Har precis testat att exportera: Det funkade finfint och allt hamnade i en Excelfil. Den filen får fortsättningsvis bli mitt Funbeat Light.  

2018-03-24 14:13
Tack Calle för instruktionerna. Jag har skapat mitt nya träningsliv på jogg.se och vill väldigt gärna föra över drygt 12 års träning dit.

Nedstängningen är sorglig tycker jag, även om jag hyser all respekt för ägarnas, förmodat, tunga beslut. Ingen har väl undgått forumets tomma och ekande stämma de senaste åren - inga diskussioner, inga bataljer, inga frågor, ingenting?

På ett sätt känns det som att vi medlemmar själva har grävt graven åt Funbeat. Ett forum utan aktivitet gör ju att ägarna mister glädjen med att utveckla, förbättra och behålla. Man tappar sugen och jag förstår dem. Den myckna aktiviteten i forumet var ju deras feed back från oss, feed back på en fantastisk sajt och deras idoga arbete, men när den uteblev... utan näring dör allt.

Jag minns med glädje den tiden när en enda rubrik kunde generera mer än 100 inlägg på ett dygn! Smiley

Tack o lov så påverkas inte min privata sfär av nerläggningen alls. Mina vänner och bekantskapskrets finns kvar irl.

Hur som helst så kommer jag att finnas på jogg.se framöver. Tack för att vi får komma till er! Smiley

Funbeat R.I.P

2018-03-24 15:32
Väldigt tråkigt, har alltid varit enormt möjd med både hemsida och app. Tack för ert engagemang under alla år!  

2018-03-24 15:44
Skriv en kommentar...Tack för instruktioner Calle!  

2018-03-24 16:51
Oj vilken tråkig nyhet. Tack FunBeat för den här tiden. Jag ser i tråden att vi är många som verkligen gillat och använt Funbeat. Jag var glad över att ha sprungit Star Wars Virtual Half Marathon idag med brorsan och såg fram emot att dela tävlingsberättelsen på Funbeat... och så möts jag av denna nyhet. Suck..  

2018-03-24 20:01
Fler än jag som har problem med importen till Jogg...?
Exporten funkar fint, men sedan skall den filen sparas i 97-2003format, vilket jag inte har i mitt Excel, endast 97-2004. Försöker jag importera den på Jogg står det "0 träningspass importerade"
HJÄLP!

2018-03-24 20:05
Ingen sajt är forever. Säkrare att köra en egen Excelfil.  

2018-03-24 21:21
Går det at5 spara allt?  

2018-03-24 21:50
Skulle vilja kunna exportera ut "kroppsvikt"...har för mig att jag lyckats med det tidigare men hittar inte inte möjligheten nu. Någon som vet eller kommer det att gå innan sajten stänger ner?  

2018-03-25 09:48
Är detta ett skämt?  

2018-03-25 09:57
Mycket sorgligt efter 8 år tillsammans !
Testade att exportera till Jogg enligt Jogg instruktioner som stämmer med vad Calle beskriver ovan. Funkade fint och alla pass trillade in fint i träningsdagboken hos Jogg.

Men inga uppgifter om min "utrustning" kom med.
Inte heller om min vikt.
Däremot kom planerade pass med och för mig är det planerade tävlingar.
Utifrån alla importerade träningspass så uppdaterades alla pers för olika sporter.
Inga gps rundor kommer med.

Hoppas Funbeat tar fram ett bra exportverktyg så man utöver träningspassen även får med den uppladdade "utrustningen".
Vikthistorik
Och gärna även gpsdata kopplade till träningspassen så rundorna kommer med.
Väljer nu mellan Jogg för den är svensk men kanske även Endomonodo, vi får se.

2018-03-25 10:53
Mycket tråkigt! Här har man ju "hela sitt liv" :'-(  

2018-03-25 10:57
Tack för allt Olle! Ta hand om dig.  

2018-03-25 11:42
En sorgens tår, det här har varit bästa platsen! Loggar även på Movescount och Strava men inget är lika bra som Funbeat. Får se om jag flyttar över till jogg.se... Kommer att sakna fina träningskompisar, kända och okända, som peppar i trådar! Tack för allt Olle!  

2018-03-25 12:39
Oj vad tråkigt - vilket slöseri att ingen tar denna ögonsten vidare genom uppköp eller annat!  

2018-03-25 14:05
Visst är det slöseri, något så fruktansvärt... Smiley  

2018-03-25 14:22
Tack för de 10 åren.  

2018-03-25 15:03
Tråkigt, men inte helt oväntat,, det är iaf bra med att få informationen s det bara över en natt inte bara är borta som det ibland händer på vissa sidor...

Som många andra haft väldigt bra med denna sajt. Hade en innan dess Funbeat men med Funbeats intåg tog över marknaden i princip. Men sen i höstas började jag titta och använda andra sajter/tjänster, men ej hittat nå som varit så JÄVLA BRA som Funbeat med dess alla olika träningsformer som går att regga. Men så har bara haft detta som att regga mina lopp. Sen en tid tillbaka har jag en ny träningsklocka så kommer enbart att regga mina löprundor via den appen alla annan träning får numera vara, då ingen annan tjänst furagerar lika bra att regga alla aktiviteter som Funbeat.

Saffade Shapelink precis innan det blev Twiik, vilket tyvärr gjorde dess app till de sämre..

Men har sen länge förstått att sajten/tjänsten höll på och självdö.. Men vi älskar den ändå. Vi är många som kommer att sakna Funbeat men förstår mycket väl!
Tack admin för allt ni faktiskt har gjort för oss användare för utveckla motionssverige. ;-)

2018-03-25 16:40
Så brutalt men samtidigt försteåligt. Har haft obeskrivlig glädje av FB genom åren. Ni skriver att exporten skall förbättras, betyder det att all info kommer komma med? Den gör inte det idag. När tros detta vara klart?  

2018-03-25 16:43
Hittar inget annat verktyg där man kan registrera både styrketräning och löpning. Har någon koll. Strava funkar inte för styrketräning.  

2018-03-25 17:44
@KLas Gå in på jogg.se (eller http://www.Svettig.se om du föredrar det). Där kan du regga styrketräning också.  

2018-03-25 17:52
Tack  

2018-03-25 17:59
Hej,

Jag tycker detta är jättetråkigt. Inga av de andra träningssajterna är lika bra som Funbeat. Jag ser många inlägg i forum från användare som tycker detsamma, och jag har även vänner som använder Funbeat flitigt och som kommer att sakna den.

Därför har jag bestämt mig att göra ett försök till en ny sajt, som jag hoppas kan komma i närheten av Funbeat och förhoppningsvis tillföra något nytt så småningom. Välkomna över till XYZ - jag hoppas att ha grundläggande funktioner på plats när Funbeat stänger ned.

Jag har all respekt för det gedigna arbete teamet bakom Funbeat lagt ner under alla år, och hoppas de inte kommer att tycka illa om jag försöker återskapa funktionaliteten på en ny site.

2018-03-25 21:10
Det var trist att höra. Märkligt att det inte ska gå att driva vidare i någon form.  

2018-03-25 21:23