Löpning

Är det för sent?

Hej
Är ny på forumet och även rätt ny som löpare. Började för två år sen som 42-åring och hade som första mål att orka springa en mil, sen att springa den under en timme och nu är mitt nya mål Göteborgsvarvet. Tyckte jag låg bra till med träningen under hela hösten och var uppe på 13 km i början av december, men efter det har det bara gått utför. Först fick jag känningar i ett knä, sen flera förkylningar på rad. Har inte sprungit mer än 6 km per tillfälle i år och de senaste två veckorna ha jag enbart kört ett ynka spinningpass. Nu känns det som om jag är på väg att ge upp. Tror ni det finns någon chans att komma tillbaka på banan igen och hinna bli tillräckligt förberedd för att fixa varvet (från början var målet att kom under 2.10 också, men det får jag nog glömma)?
 

2018-02-23 12:34
För att ge dig en hint om ungefär hur du bör ligga till i träning kan du kika på träningsschemat för Varvet som finns på marathon.se (gratisversionen)

https://trana.marathon.se/211-km-i-goteborg-2018/goteborgsvarvet-klara-loppet/6

Söndagens pass är 9km på 72 minuter (8min/km)

Skulle du greja det tror du?
 

2018-02-23 14:34
Ja, det hade jag definitivt klarat - nu fick jag ju hopp igen. Tittar man på det upplägget bör jag inte ge upp alltså. Nu hoppas jag bara att knät inte börjar spöka igen.  

2018-02-23 15:12
Och komplettera med lite styrka om du inte redan gör det:

https://www.runnersworld.se/artiklar/testa-loparcoachens-egna-styrkeprogram.htm

https://www.runnersworld.se/artiklar/ovningarna-som-ger-dig-starkare-knan.htm

 

2018-02-23 19:23
Håller med om styrkan, det är bra med prehab (förebyggande rehabilitering) :)

Det är definitivt inte för sent, jag är glad att du också ser det! Nu vet jag inte hur det ser ut ute hos dig, men här är det vinterlandskap så det dånar så då får man ta tider och farten med en nypa salt. Det blir bra träning ändå, även om det kanske inte går lika fort som det står i schemat.
Det är inte hur fort det går som är det viktigaste i detta läget utan att det blir av, att det blir längre och längre pass och att du orkar hålla igång tiden ut Smiley
 

2018-02-24 09:26
Tack snälla för era svar. Kör viss styrka redan, men ska titta närmare på länkarna!
Här är också kallt och isigt, vilket inte direkt känns lockande, men jag ska tänka på att långsamma pass är bättre än inga.
 

2018-02-24 09:42
Farten kommer med våren, så länge du håller igång någorlunda regelbundet, om inte mina erfarenheter sviker mig fullständigt. Som det fungerat för mig så har vinterträningen varit ganska tung, långsam, ensam och lite småtrist eftersom det är så mörkt och det går sakta. Men ju ljusare det blir, mer barmark, lättare klädsel och sprittigare ben ju fortare går det, och ju närmare Varvet man kommer ju roligare blir det att springa. Varvet är ett lagom crescendo att inleda sommaren med, och sedan har man flera månaders underbar löpning framför sig.

Men det är nu, under de kalla och trista månaderna som man lägger grunden för allt det där roliga. Med styrka, med basträning, med envishet.

Lycka till!!
 

2018-02-24 10:29
Tack! Ja, nu gäller det att härda ur!  

2018-02-24 11:08
Hej Anna,

Jag vill inte vara partypooper, men om knäbesvären kommer tillbaka så bör du nog adressera dem! Att springa mot smärta gör att besvären kan bli svårare att bli av med, beroende på orsak. Om de återkommer, sök hjälp av exempelvis fysioterapeut/sjukgymnast med idrottskunnande och OMT-kunnande (helst).

När det gäller att klara av att springa distansen så tror jag inte att du är för sent ute, min enda oro är att du har stegrat för mycket på kort tid. Löpning är tufft för kroppen och den behöver tid att vänja sig vid belastningen. Om knäproblemen kommer tillbaka så kan det även vara läge att se över löptekniken! Bra muskulär funktion, bra löpsteg och successivt stegrad löpmängd borgar för skadefri löpning!

Om du inte är helt redo till loppet (om det var ett lopp som var målet) så kan du ju alltid varva lite gång och lite löpning, det brukar fungera mycket bra och man kan komma i mål på en fin tid trots det!

Lycka till!

Kram,
Jenny
 

2018-02-25 10:32
Jenny-tack för ditt svar! Jag tyckte inte att jag hade stegrat min träningsmängd för snabbt - jag har tagit det lugnt både vad gäller ökning av fart och längd på passen. Fick känningar i knät ändå och vilade i några veckor. Provade 30 minuter på löpband igår och fick så himla ont, värre än före vilan. Ja, jag bör söka upp en sjukgymnast så snart som möjligt.  

2018-02-25 11:05
Hur går det för dig?  

2018-05-11 12:30