Löpning

Jogginggrupp på lunchen - vad ska vi tänka på?

Hej !
Jag har dragit ihop några kollegor för sakta lunchjogg fr.o.m. imorgon. Vad ska jag tänka på för att det ska bli så bra som möjligt för alla tre?
Tempo
Längd
o.s.v.
Ös på med era tips Smiley

Tackar och bockar i förhand
Stina
 

2018-01-14 06:30
Den som är långsammast bestämmer tempot.
Vill man springa fort och efter ett speciellt upplägg får man springa själv.

Många är tveksamma till att springa med kollegor på lunchen just för rädslan av att inte orka/hinna med, så det allra viktigaste är att få dom "sämsta" att känna sig bekväma.
 

2018-01-15 08:13
Inne på Roberts linje, sprang en period med F&S och då la ledaren in lite enklare styrke övningar med jämna mellanrum vilket även gav chansen för vissa att hämta andan och de starkare kunde köra på lite hårdare i övningarna. Fungerade också bra med kortare intervaller där siste man sprang om övriga joggande här kunde man då själv välja intensiteten och gruppen höll ihop. Intervaller i en kortare backe fungerar också. Man vill ju både hålla ihop gruppen men även ge alla chansen till ett ansträngande träningspass.  

2018-01-15 11:18
När vi var flera som sprang så delade vi efter ett tag (uppvärmningskilometern) naturligt upp oss i flera grupper.
Det kan vara stressande att känna att man "sinkar" de andra också - så håll en öppen dialog i gruppen, kanske alla är nöjda med att ni faktiskt bara hjälps åt att få ut varandra och sen gör det inte så mycket om man inte håller ihop hela vägen?
Annars har jag varit med på olika intervall-upplägg också, där joggvilan alltid används till att samla ihop gruppen (de snabbaste springer sin joggvila bakåt tills alla är hos den långsammaste igen)
 

2018-01-16 09:27
Bero på arbetsplats är start och sluttid för lunchlöpning en viktig del.

Jag ta lunch 11:15 visa dagar och 12:45 andra då visa möte är utanför min kontroll.

Om alla äter samtid så har flera chansen att vara med. vi har tex lunch yoga på fredagar 12:00-12:45. det är baserat på att folk ta lunch ca 12-13
 

2018-01-16 18:18
Lunch på de flesta arbetsplatser - vet ej hur det är för TS - är 45 till 60 min. Under denna tid måste man alltså hinna klippa sin lunchträning, och att äta lunch.

Vi börjar med det generösare alternativet, där lunchen är 60 min. Alla samlas ombytta (här går 5 min bort) vid en viss tid, en viss plats. Nu börjar träningen, med alternerande 4 min jogging och 1 min lätt snabbare löpning. Detta pågår i 20 min. (Här har 25 min av lunchen passerat.) Här vidtar 15 min av mjuk jogging. Detta lämnar 20 min till eventuell tvagning, och till lunch och kaffe.

Här kommer det snålare alternativet, där lunchen är 45 min, och träningen därför måste omstruktureras. Alla samlas ombytta (här går 5 min bort) vid en viss tid, en viss plats. Nu börjar träningen: mjuk jogging 1 km; därefter börjar en mjuk form av intervaller: fartlek: ta sikte på ett landmärke, en stor tall eller något, och kör järnet dit, slappna sedan av till nästa landmärke. Detta pågår 15 min. (Här har 20 min av lunchen passerat.) Återstår gör 25 min till tvagning, lunch och kaffe.

Här ska man inte låta sig lura sig - utförda korrekt, så är passet för 45 min-lunchen hårdare än passet för 60 min lunchen.

Lycka till.

 

2018-01-23 01:40
Vår lunch är flex, max 1,5h
Har inte många tjänstemän det?
 

2018-01-23 14:37
Vi har superflex

Start 06:30-09:00
Lunch 11-13
Slut 15:30-18:00

Men om någon boka ett möte innan 0900 eller efter 1530 man måste få lov att inte jobba just då
 

2018-01-25 17:43
Körde följande pass med ett gäng kollegor från jobbet. Funkade riktigt bra och alla blev trötta. En form av intervallpass.

"Vi startar med gemensam, lugn, uppvärmingslöpning till lämplig plats ca: 1km. Därefter kommer vi att hålla på i ca: 20 minuter innan det är dags för gemensam nedvarvningslöpning tillbaka.

Förklaring "on the minute"
1. Vi mäter upp en sträcka på 100m.
2. Jag startar klockan och alla springer dessa 100m.
3. Efter 1 minut så springer alla tillbaka.
4. Efter ytterligare 1 minut så kör vi igen.
5. Totalt kommer vi att springa 14 gånger (enkel väg)

Detta innebär alltså att man har 1 minut på sig att springa 100 meter och den tid som blir "över" så vilar man. Det är alltså upp till var och en hur snabbt man tror att man kan springa för att orka med alla 14 repetitioner. Målsättningen är att ha en såkallad negativ splitt där de sista intervallerna går minst lika fort som de första. Gärna snabbare.
Blir man allt för trött, ja då står man helt enkelt över en eller ett par av sträckorna. I och med att vi springer fram och tillbaka på samma ställe så blir ingen ifrånsprungen utan alla kan vara med på sina egna villkor!"
 

2018-02-23 14:36
Väldigt bra upplägg Johan, det ska jag ta vidare till min grupp! Smiley  

2018-09-12 15:16