Löpning

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

1000 km under 2018

Jobbigt Krister, men då kan det väl bara bli bättre får vi hoppas!

Jag har inte sprungit mycket på några veckor nu pga div krämpor. Ska testa lite på torsdag...
Ligger efter på mitt 1000miles-mål (28km) men fortfarande ordentligt före 1000km-målet (161km före!)
Jag ligger alltså på 470km just nu... Hoppas att jag snart kan börja springa! Jag är så desperat att jag börjat med styrketräning Smiley

Jenny och Annica: Ni kommer att regera andra halvan av året!!!!

2018-04-23 11:49
Då är vi två Christer. Smiley  

2018-04-23 12:22
Christer,
Hur mår du? Var har du ont?
Hoppas att det går över snart!
Du får skåda och fotografera fåglar, paddla och njuta livet och så bli frisk från krämpor! Smiley

Annica - Christer vet inte hur rätt han har, eller hur? Smiley

Kram,
Jenny

2018-04-23 20:39
Äsch, jag hade problem med ryggen ett bra tag som troligen var orsaken till att jag fick inflammation/irritation i några magmuskelfästen i blygdbenet... (Känns då jag sprungit en stund)
Men jag tror jag är på bättringsvägen - ska testspringa på ett TNT-pass på torsdag morgon...

2018-04-24 08:32
Jenny, sannolikt har han ingen aning Smiley
Vi får ta och visa vad som händer när två brudar tar i lite Smiley

2018-04-24 10:21
Annica, nu tror jag inte du läste vad jag skrev?!  

2018-04-24 19:43
Jodå, vi skulle regera Smiley
Du har ingen aning om hur rätt du har, fast det är säkrast att vi visar det också.
Ordentligt Smiley

2018-04-25 09:55
Fast det är skillnad på "han har ingen aning" och "han har ingen aning om hur rätt han har"...

Det första låter liksom negativt! Men upp till bevis då Smiley

2018-04-25 12:22
Nu bara måste ju Funbeat få vara kvar, det ligger en handske här. Den måste plockas upp och återbördas till sin rättmätiga ägare Smiley Smiley Smiley

Gärna! Smiley

I'm on a roll, baby Smiley Smiley

(Ja jag har nog lite vårkänslor) Smiley

2018-04-25 14:14
Smiley  

2018-04-25 14:48
Annica och Christer,

Jag har lyckats rehabträna upp mig lite grand nu, så om det fortsätter så här så blir det 28 km löpning den här veckan och ungefär samma nästa vecka. Sedan ökar jag återigen... Med lite tur blir det kanske måluppfyllnad (75 mil under 2018) och förhoppningsvis mer därtill!

Jag befarar dock en lång och jobbig sommar! Det var ju så varmt idag och det är ju bara vår... Smiley. Jag längtar ut i trailen! Måste bara komma upp i längre tillåten löptid, min trail är för lång för mig ännu!

Krya på dig Christer! Vem har satt diagnos?

Handsken är upplockad med rehabförbehåll! Smiley

Love, peace and understanding!

Kram,
Jenny

2018-04-25 21:58
Eftersom Funbeat blir kvar (hoppas jag och kör med placebo-tricket) hoppas jag på en löparemoji! Den saknas!!!

Kram,
Jenny

2018-04-25 21:59
En löparemoji skulle vara rart Smiley

Jag varvar upp, jobbar mig upp i distans fortfarande men det är ju inte juni än så jag har fortfarande tid på mig innan det är andra halvlek Smiley

Sen, goda vänner och ärade löpare, är jag på gång Smiley

2018-04-26 00:34
Jenny, det var först Rubin McRae efter grundlig undersökning, men flera har senare sagt samma sak, dock utan så mycket undersökning.

F.ö. känns det redan bättre så jag har börjat springa igen... External image

2018-04-28 19:03
Härligt Christer!
Jag har sprungit 28 km denna vecka, så snart är jag uppe i mer än 3 mil/vecka och då börjar jag knapra in på mitt mål 75 mil för 2018. Har kommit 16 mil i år, så bara 60 mil kvar att göra och jag har 35 veckor kvar på året!

Kram,
Jenny

2018-04-29 10:54
Summering efter fyra månaders löpning:
163,39 km
Jag ligger lite efter men snart bräcker jag 3 mil/vecka och då kommer jag närma mig och gå ikapp ifall jag kan fortsätta löpningen skadefri!
Jag är på g!

Kram,
Jenny

2018-05-01 19:46
170 av 359 önskvärda, det tar sig Smiley

2018-05-11 12:29
Heja Annica!

Jag har kommit upp i 213,39 km i år. Det tar sig!
Borde bli 3 mil denna vecka, så jag knaprar in så smått... Jag är absolut på g!!!

Länge leve Funbeat!

Kram,
Jenny

2018-05-11 19:54
Jenny, du gasar på bra Smiley
Jag får ligga i om jag ska hinna med, men det är ett kärt besvär Smiley

2018-05-11 20:38
Annica!
Vi gasar på bra och ser vart det för oss!
När jag når till 60 minuter löptid är jag fri att öka som jag vill, enligt min sjukgymnast. Jag kommer dock att fortsätta med en blygsam stegringstakt, eftersom jag vet att löpning är tufft och enda vägen framåt är successiv stegring. Jag har sådan lust att gå från ca 10 km till 16 km, för då kan jag springa hela vägen från jobbet och hem, men det får vänta lite till. Jag känner mig själv, jag ser riskerna, men jag ska vara smartare än så!

För ett skadefritt och njutningsfullt löpliv!

Kram,
Jenny

2018-05-12 09:24
Jenny, du springer så klokt och bra att jag är säker på att du kommer att greja det. Det låter inte som att det är någon risk att du ska hoppa över skaklarna och göra något dumt Smiley

Denna veckan har varit full av andra roliga aktiviteter, dessvärre prioriterade jag nog ner löpningen lite för mycket men ett pass till ska jag hinna med. Benen har fått sitt ändå, bara inte i löpningsform. Jäklar vilken träningsvärk jag hade efter Metallicakonserten, stå och hoppa i 2 timmar är ju inte nådigt för fotlederna eller vaderna Smiley

Men inget slår ju löpning förstås, man blir bra på det man gör. Smiley

2018-05-12 10:54
Efter dåligt början om året Med en massa problem försöker hålla löpning en viss nivå: ? Vill Tävla göra bra resultat , men hälsenan ger sig inte och det kommer andra krämpor när aktar skadan. Hmmm !! Har kammat lite över 300 km. bara i år .Är alltså efter planering . Smiley  

2018-05-15 21:28
Det är ju det som är det farliga, att man är för envis och ska springa när man har ont och så skadar man sig någon annanstans istället. Har du någon rehab-plan från vården, eller kör du själv på dagsform och känsla?  

2018-05-15 22:06
External image

External image

До свидания и счастливого пути! Smiley Smiley

2018-05-17 16:35
Illbatting,
Jag gissar att det där betyder skål?

Skål, för fasen, illbatting, du är grym!

Kram,
Jenny

2018-05-19 19:03
Mot målet!

252,91 km löpta i år. Drygt tre mils löpning förra veckan och samma sak, nätt och jämnt, denna vecka. En fjärdedel av illbattings löpning, men jag är nöjd ändå!

Undrar om batteriet i mitt pulsband börjar ta slut. Trodde att den skulle bete sig annorlunda, men jag får långa stunder med låst pulsvärde och dessutom har jag väldigt höga värden! Knappast rimligt, som idag när jag sprang hela rundan med munnen stängd och enbart andades genom näsan.
Lätt: 0 sek
Medel: 0 sek
Hård: 24 sek
Mycket hård: 11,59 min
Maximal: 46,42 min
Jag har satt min maxpuls på 199 bpm, har dock inte gjort maxpulstest. På spinning har jag varit uppe i 196 eller 197 tror jag, så jag ökade några slag, men vågade inte tro att maxpulsen var 200 eller över... Jag ska nog öka den, men jag har baske mig inte sprungit på maximal nivå i dryga 46 min! Jag ska kolla med Suuntos kundtjänst också, jag tycker att detta inträffat efter att klockan var på service, men det är också i pollensäsongen...

25 mil - mot målet 75 mil med förhoppning om mer än så! Smiley

Kram,
Jenny

2018-05-20 10:17
Ni är grymma båda två Smiley

Jag hänger i, jag är inte uppe i 200 än men kanske denna vecka. Jag jobbar på saken Smiley

2018-05-20 11:57
Tränat hittills 358,41 km
Önskvärt hittills 389 km

Så jag är inte riktigt där, men har nog aldrig legat så bra i fas som i år!

Grymt jobbat att redan måla Illbatting!

2018-05-22 10:53
Sista maj vet jag hur illa jag ligger till, då har halva tiden gått. Om jag bara dubblar distansen jag redan gjort tills dess vet jag hur mycket extra jag bör hinna med dessutom och kan räkna ut hur långt per vecka jag bör springa för att ha en chans Smiley

Så, ligger alla andra mer eller mindre i fas nu? Jag kom nyligen över 200km åtminstone, alltid något Smiley

2018-05-22 14:11
Annika J. nej ! har inte ännu någon rehab eller vård. avvaktar ännu och tar det lite lugnare än vanligt ! Smiley Hoppas ! att besvären går över ? Smiley  

2018-05-22 17:57
Var rädd om dig, löpningen finns kvar tills du är redo. Hoppas du slipper besvären snart!

2018-05-22 19:33
Illbatting - grymt! Jag lyfter min virtuella hatt!

Själv ligger jag bra till i förhållande till mitt alldeles egna mål, 10 mil i månaden. Dvs 120 mil innan året är slut. Idag passerade jag 52 mil. Det tuffar på...
...och som en bonus har jag besegrat min rädsla för broar :)

2018-05-22 20:40
Tränat 213 km. Borde ha tränat 392 km. Men jag är på gång och ökar så smått.  

2018-05-23 12:26
Imponerande att vara färdig med 1000-ingen redan.Mina stats för dagen är tränat hittills: 759,77 km önskvärt hittills 394,5km så även 2000 km finns klart inom räckhåll i år.  

2018-05-24 13:49
Annica J - har du halvårsskifte en månad tidigare än vi andra? Smiley  

2018-05-24 15:20
lol nej, jag tänkte bara bakvänt i största allmänhet Smiley

Jag skyller på sömnbrist, det gör alla med småbarn Smiley

2018-05-24 20:33
Med småbarn får man ta det man kan, och det är ännu svårare när de blir lite större och mer rörliga, och sover mindre och kräver mer passning.
Men det fixar sig.

Jag ligger sååå efter men mitt mål är att komma upp i antal kilometer per månad som motsvarar 1000 km/år just nu, så att det hämtar sig med tiden.

2018-05-25 09:59
Ja, man får sova när man får chansen, Garmin Insights klagar stenhårt på mina "sovvanor" och undrar ideligen om jag inte borde sova mer regelbundet och längre, varpå jag brukar muttra "jag vet!" och be Insights att fara och flyga. Smiley

2018-05-25 10:54
Borde finnas en mode, "småbarnsförälder" att slå till, så att den slutar tjata Smiley  

2018-05-25 13:42
Ja, det vore en högst önskvärd feature! Så kan den sluta tjata om oregelbunden sömn, att träningen blir som den blir, att stegmålen ibland uppfylls med råge och ibland verkar jag marginellt mer mobil än en gråsten. Den där funktionen är säkert jättebra för andra människor, bara inte mig Smiley

Det går säkert att stänga av den bara för det, bara att jag inte hittat den inställningen Smiley

2018-05-25 15:38
@Annica: I iPhone-appen gör du det här:

Mer > Inställningar > Aviseringar > Insights (off)

Du kan också stänga av Insights om sömn specifikt:
Mer > Insights > Meny (uppe till höger) > Ändra > (-) Sömn

2018-05-25 16:20
Smiley Då har jag ju Android förstås, bara för att det varit en sån dag Smiley

(En sån där dag då man sitter i telefonkö till banken i tjugo minuter bara för att bli bortkopplad när de ska svara istället för att bli kopplat till kundtjänst. En sån där dag då varan man skulle reklamera är slut i lager i butiken man köpte den från, så man får åka 6 mil extra. Vill minnas att det förr kallades att man hade en Tycho Brahe-dag.)

2018-05-25 19:44
Borde väl rimligen se ungefär lika ut på Android. Se beskrivningen som en skiss så får du hitta detaljerna själv. Smiley

Jodå, Tycho Brahe-dagar har man haft sin beskärda del av. Bara att bita ihop och tänka att det blir bättre imorgon.

2018-05-25 21:38
Jag hittade, till sist! Det var ju inte speciellt intuitivt att ha inställningarna för insights på ett ställe och av/på-switchen på en annan men det var ganska likt iPhone, tillräckligt för att jag äntligen skulle hitta och stänga av den där irriterande notifikationen om att jag sover för lite och oregelbundet. Tack Smiley

Nu kan jag återgå till att springa, idag loggar jag förhoppningsvis ytterligare 6,7km i HultsjöRännet, ett lokalt motionslopp Smiley

2018-05-26 10:20
Jag kan vila mig i form, jag kan vila mig i form...
Mantrat som jag borde anamma, som ju är sjukt duktig på rehab... Inte lika duktig på infektion, dock!

Antibiotika i 10 dagar pga Borrelia. Sprang så klart hem från jobbet i måndags, trots konstaterad Borrelia, men kände att det var kanske inte det smartaste jag gjort. Doktorn trodde att jag skulle kunna springa, men "10 km i värmen är väl lite överdrivet?" undrade doktorn. Han hade nog aldrig sprungit en meter själv, då förstår jag att 10 km låter mycket... Smiley

Jag hade redan innan bestämt mig för recovery running, och något annat hade jag ändå inte orkat med, det kände jag tydligt under löpningen. Dagen efter sysslade jag med lite googling och pubmedsökande och efter det så har jag beslutat mig för att vila från pulshöjande aktiviteter. Det är inte värt hjärtbesvär, vilket det inte riktigt går att friskriva ifrån med dagens kunskapsläge. Det är fortfarande ganska lite känt om Borrelia, men jag vill inte riskera löpningens framtid!

Jag har sprungit totalt 26 mil i år, jag kommer igång igen efter 31 maj, då tar jag sista antibiotikatabletterna! Då kör jag igång med 62 minuter löpning!

Håll er friska och skadefria och spring även för min skull! Smiley

Kram,
Jenny

2018-05-26 14:48
Ush vad trist :'(
Vilket jäkla skit Smiley

Fästingar Smiley
Varför finns dom?

Krya på dig fort, vila hårt och kom igen snart!

2018-05-26 15:57
Annica J,

Yes, mam! Smiley

Hörde idag att en väns hund fått hög feber och blivit jättesjuk igår kväll pga Borrelia! Visste inte att hundar kunde få det!!!

Läste nedanstående på Wikipedia:
"Fästingar har många naturliga fiender. Man har kunnat konstatera att parasitsteklar, skalbaggar (bl.a. jordlöpare och kortvingar), enkelfotingar, fåglar, spindlar (bl.a. vargspindlar) och myror (bl.a. ettermyror) äter fästingar."
Trodde inte att någon åt dem, men tydligen har de någon funktion ändå i naturen...

Kram,
Jenny

2018-05-26 21:17
Trist, Jenny!

Själv har jag ju för fjärde året i rad satt mitt mål på 1000 miles, har nått ca 1500 km i tre år. men igår kom jag upp i 50%, så i år finns det gott hopp! Men det sa jag i augusti i fjol också, sen dök skador och långa förkylningar upp....

2018-05-27 11:48
Klockrent svar Jenny Smiley

Håller tummarna för att ni får fortsätta springa mankemangfritt nu, allihop!

2018-05-27 12:22
Hans W,
Underbart! I år händer det! Jag känner det på mig!

Annica J,
Ja, jag hoppas verkligen att alla får springa på nu utan hinder av diverse slag!

Idag har jag testat pulsbandet och pulsklockan i promenad till/från fiket. Det gick så där. Det verkar låsa sig och fastnar i olika pulser. På hemvägen visades pulsen i klockan, men har inte alls fastnat på Movescount… Linnéa på Suunto får avgöra vad jag ska göra! Kanske måste den skickas in igen till Suunto? Lämnade ju in den i mars pga att den tappade ljuset och började registrera grymt bra backpass på totalt platta pass... Det är fixat, men nu har detta kommit... Hmmm.

Spring snyggt nu, allihopa, jag hejar på från soffan! Får ju inte vara i solen heller pga antibiotikan, så det blir inomhusaktiviteter utan pulshöjning... Smiley

Kram,
Jenny

2018-05-27 13:10