Löpning

Att synas i mörkret

Jag såg en löpare som hade ett "lyse", tänk en liten diod med blått sken, fäst på sin jacka. Kan någon hjälpa mig var jag kan köpa en sån?  

2017-11-12 22:08
Överallt! Såg på Jula i helgen. Brukar finnas på Clas Ohlsson också.  

2017-11-13 07:14
Inlägget borttaget  

2019-01-05 11:15
Som bilist så tror jag mycket mer på reflexer. Men för att cyklister ska se dig så kan de fungera :)  

2019-01-06 21:51
Det är ett problem jag märker på gc-vägar, belysningen är så energisnål att den inte "aktiverar" reflexer och det är många cykellyktor också, och de som har superstarka lampor, cykellysen eller pannlampor riktar dem istället för högt så att de bländar.  

2019-01-07 10:49
Jag överdriver säkert, men här på landet finns det inte alltid lyse eller ens trottoar så jag kör med säkra kort: pannlampa, reflexväst, lösa reflexer, en blinkande liten LED-älg och kläder med reflexdetaljer. Om bilisterna bländar av när de möter mig riktar jag ner/bort lampan, annars förutsätter jag att de inte störs av den.

2019-01-07 12:11
Du överdriver säkert inte! Jag är livrädd för att bli sen hem med racercykel och cykla i mörker "ute på vägarna" på en cykel utan riktiga lampor. Ninjalöparna i helsvart utan reflexer tycker jag är så märkliga.
Hunden har reflexhalsband och koppel och ett diodhalsband. Jag har brukat hänga på mig små cykelljus och diverse pannlampor, beror på var jag springer, den starka för ställen helt utan belysning.

2019-01-07 15:38
Jag har tänkt på det där när jag kör bil, ibland får jag nästan hjärtattack så rädd blir jag när det dyker upp fotgängare eller ninjalöpare på vägrenen. Här är det antingen reflexväst+extra allt eller ninja som gäller, jägarna har för det mesta något bling på hunden som blinkar (men så är väl jakthundar ganska dyra att köpa också) men sig själva är de mindre rädda om. De flesta jag sett med väst är kvinnor. Det är väl inte tillräckligt manligt att ha signalkläder/reflex antar jag. Men det är därför jag drar på mig allt glitter, blink och bjäfs i alla fall, jag vill inte skrämma någon annan på samma sätt som de skrämmer mig!

2019-01-07 15:47
Ja folk som bara ploppar fram ur mörkret är otäckt.
Delvis tycker jag att en klok bilist sänker farten i mörker så fotgängare och cyklister blir lättare att upptäcka - vildsvin, rådjur och älgar har inte reflexer alls - men ute på helmörka landsvägar så skulle man få köra väldigt långsamt, och vill man leva ett tag till så är det klokt att göra sig synligare, eller om man vill att bussen ska stanna.

2019-01-07 16:58
Ja, bussen kommer inte att veta att den ska stanna om du inte ser till att synas, helt klart! Smiley

Tror jag och mannen i huset är de enda i hela Småland som faktiskt håller hastighetsgränserna häromkring... Det är skrämmande så fort de flesta kör, och så vårdslöst! Vilket får mig att öka mina säkerhetsmarginaler ännu mer. Jag kanske är feg, men jag vill faktiskt komma hem i ett stycke och med alla delar i ungefär samma arrangemang som när jag åkte hemifrån.

2019-01-07 18:51
Har många olika alternativ på lampor för att synas. Ett alternativ till den lampa du säkert såg (en LED på en klip som kan fästas på kläderna) är ett arband med reflex och som lyser gult. Köpte två till ett ok pris på Stadium (finns säkert på många andra ställen).

2019-01-11 11:02
Reflexer är bra men aktiva lampor måste ju vara säkrare att använda.  

2019-01-16 11:39
Johan, ja jag har mött löpare när jag varit ute och kört själv, och de som har lampa ser jag mycket tidigare än de med enbart reflexer, ljuset drar till sig blicken mycket snabbare än reflexerna.

2019-01-16 12:31
Visst är det bra med reflexer på kläderna eller reflexväst, men om man tycker det är friskare att sprnga i enbart shorts för att härdas i kylan så är det svårare med det. Jag brukar köra med helvita shorts som reflekterar bra och reflexarmband längst ut på vardera armarna. Efter att ha läst ovanstående, kanske man borde komplettera med panband med lampa.  

2019-01-16 23:41
Kan vara klokt det räcker ju med en sån där billig från Claes Olsson eller Biltema för att det ska synas. Måste inte vara en flera tusen kronor dyr sak Smiley  

2019-01-17 10:26
Anders S,

Jag är barbent löpare nästan året om (långbent vid kallare än -6°C), och jag har fått rapporterat att mina vita vinterben syns alldeles förträffligt för medtrafikanterna! De är nästan självlysande! Smiley

Jag brukar ha både lampor och reflexer när det är mörkt ute. En enklare pannlampa vid löpning längs med upplysta vägar och en värsting när jag springer trail i mörker. Det är lite vanskligt att ha reflexband runt anklarna när man springer barbent, jag har lite högre strumpor på vintern och har lyckats ha reflexband runt anklarna, det finns dock risk för skavsår om strumpskaftet är för kort. Jag har även gärna någon form av belysning bakåt och eftersom jag ofta har ryggsäck när jag springer så har jag lampor fästa vid den.

Nu kommer snart min favoritmånad, februari, när det är kyligt, snöigt och ljust ute! Magisk månad för löpning! Smiley

Kram,
Jenny

2019-01-19 10:41
Jenny N.
Vad roligt att det finns fler som tycker det känns friskare att springa sig varm i stället för att klä sig varm!

2019-01-19 17:14