Löpning

Prag, Wien eller Paris?

Som de flesta andra så fick jag ingen plats till London Maraton nästa vår.
Så jag börjar kolla på alternativa nöjen. Jag har kokat ner det till tre alternativa maror: Paris, Wien och Prag. Ganska olika arrangemang till storlek och ambition.

Paris är klart störst, Prag kanske mest party, och Wien lite mer okänt (men på samma dag som London).

Vilken skall jag välja? Någon av dem som är ett klart "måste" eller ett definitivt "undvik".

/Mats

2017-11-11 17:28
Jag har sprungit Paris två gånger och den är helt fantastisk. Downside är att det är tidigt på året så det har varit svårt att komma dit i bra form.  

2017-11-13 23:38
Jag har sprungit Paris 2013 och Wien 2015. Paris är ett av världens största marathonlopp men det bör noteras att Wien även har halvmarathon och stafett så det är många fler löpare ute på banan än vad som anges för marathondistansen. Det jag minns från Paris var att det var enormt trångt vid vätskestationerna och att jag tappade cirka 15 sekunder vid varje station. Det krävs även läkarintyg för att delta i Paris.

Om det är av vikt så var expot enormt i Paris men inte så imponerande i Wien. Organisationen var generellt sett bra på båda loppen men det var lite rörigt efter målgången i Wien eftersom det fanns vanligt folk på det område där ombyteskläderna fanns så det blev trångt. Publikstödet var bra men inte jättebra under något av loppen. Lite bättre i Paris skulle jag dock säga. Planerar du en weekend så är båda också intressanta turiststäder.

Sammantaget så skulle jag personligen kunna tänka mig att springa båda igen och jag kan inte heller direkt rekommendera den ena före den andra. Låt magkänslan avgöra och så tar du den andra nästa år om (när) du inte får någon startplats i London då heller. :)

2017-11-14 20:40