Skador och besvär

Benmärgsödem i tibia efter fall

Hej!

Jag ramlade den 27 augusti och slog upp ett stort sår på höger knä. Det krävde 6 stygn. Därefter tillstötte en sårinfektion och 10 dagars penicillin. Var borta från jobbet i 3 veckor. 2 oktober var jag på MR-undersökning och där fann man benmärgsödem i tibia, ödem i Hoffas fettkropp och utgjutning i djupa slemsäcken precis under fästet för patellarsenan vid Tibia.

Min sjukgymnast säger att det är 6 veckor grovläkning och 6 veckor finläkning och under den tiden får jag inte belasta med annat än kroppsvikt. Jag ska cykla 20 minuter/dag, köra NMES 20-25 minuter/dag och så har jag rehabövningar som ska göras 2 gånger/dag.

Jag skriver detta för att ge lite information till er som ev har drabbats av benmärgsödem nyligen eller i framtiden kanske söker information om det pga skada. Om man belastar för tidigt fördröjs läkningen. Det som också kan hända är att man får stressfraktur i området, eftersom benet är skört pga benmärgsödemet. Benmärgsödem är som ett blåmärke fast inuti benet.

Jag får återta löpning tidigast 19 november, ifall jag är tillräckligt stark i musklerna och symptomen har läkt ut. Min Vastus Medialis (slutsträckarmuskeln på lårets framsida) atrofierade snabbt och den behöver stärkas ordentligt.

Det är tur att jag fått en riktigt duktig sjukgymnast, hon har i princip bara sysslat med knän, idrottsskadade knän, i 20 års tid. Hon vet hur behandlingen av benmärgsödem har förändrats under dessa 20 år, från att inte ha betraktats som något särskilt till att nu kräva en mer ömsint rehab.

Jag önskar er alla skadefri träning!!! Smiley

Kram,
Jenny

2017-10-22 20:46