Skador och besvär

Droppfot - ett elände!

Fick droppfot häromåret. Hade svårt att lyfta tån vid gång, gympa och löpning. Expertisen gav föga hopp. Skulle gå över på lång sikt - kanske.
Hittade själv på en grej, som funkar. Primitivt, inte särskilt snyggt - men som sagt - funktionellt. Åtminstone för mig.
Jag klippte en två cm bred "gummisnodd" ur en gammal cykelslang, som klipps av på bredden. Denna gummisnodd träs upp på skosnöret mellan de både nedersta snörhålen på skon.
Man tar på skon och knyter skosnöret ganska hårt.
Sedan tar man en packrem av syntetmaterial med spänne. Trä remmen genom gummisnodden och runt vristen ovanför hälen. Dra åt remmen så att gummisnodden sträcks ut några centimeter. Kapa remmen så att högst fem centimeter rem återstår utanför spännet i åtdraget läge.
Bränn remmens ända så att den inte fransar upp sig samt stoppa in den under gummisnodden.
Anordningen hjälper till att hålla upp fotens framdel, så att man inte snubblar eller släpar foten vid gång. Kan även springa hyggligt. Klarar gympan.
Tipset kan vara värt att pröva för en och annan droppfoting.
Om man väljer en svart rem och har svarta strumpor blir arrangemanget ganska diskret. Blanka metallspännen målas svarta. Eljest - välj remmar med bra spännnen av svart plast.
 

2017-10-03 00:28