Simning

FunBeat Vinter Aquathlon Utmaning 2017-18

Dags för årets Vinter Aquathlon Utmaning på Funbeat!

I år lägga jag ut denna tråd fyra veckor tidigt så ni kan planera in er siste hårt löp eller simpass innan vinter påverka er möjligheter till snabba löpning ute.

Hur många bli vi i år? Hur många kan förbättra sina tider från tidigare år? Intresse för swimrun har ökat de siste 3 år, så vi kanske ser några fler från Swimrun grupp.

Simma 1500m och springa 5km från den 1 okt 2017 och den siste dag att registrera en tid är den 31 mars 2018. (Ser regler nedan)

Resultatlista kommer att uppdateras veckovis detta inlägg.

(Uppdaterat 2017-11-10 kl 07:50)
Plc namn……………… typ . 1500m . (plc) . 5km . (plc) . totalt tid
1 . Kalle Wickström…. sim . 21:44 . (1) . 21:21 . (1) . 00:43:05
2 . David Holmberg ….. sim . 27:05 . (3) . 25:05 . (3) . 00:52:10
3 . Markus Andersson.. löp . 27:30 . (4) . 26:00 . (4) . 00:53:30
4 . Calle Blom.……..… löp . 32:00 . (5) . 28:28 . (5) . 01:00:28
5 . Lars EK…………… löp . 37:57 . (6) . 29:02 . (6) . 01:06:59

6 . Tobias Lindbom.….. sim . 00:00 . () . 23:27 . (2) . 00:23:27
7 . Ryan Provencher… sim . 22:11 . (2) . 00:00 . () . 00:22:11




Regler:
Simning: Ingen våtdräkt eller träningsutrustning (dolme, fenor, paddlar osv) är tillåten. Man kan vila så mycket man behöver under simning, men tiden gäller från när du börja till du har simmat 1500m. Det spela ingen roll om man simma i en 25m eller 50m bassäng. Men om du har bra vändningar är det till din fördel att hitta en 25m bassäng :)

Löpning: Inne eller ute men inte på löp band. Springa man mer än 5km och har GPS kan man välja om man vill har de första 5km, siste 5km eller de i mitten. Men tider ska var för 5km i råd. Man få inte plocka de fem snabbaste km under en mil löpning tex. Har man ingen GPS men springa typ 10km gå det bra att använda din snitt fart för att räkna din 5km tid.

Man kan använda tider från en tävling eller träning. Man behöver inte göra både gren samtid/samma dag. Du kan simma en dag och springa en annan.

Reprotera ni resultat här, ära system! Vill man kan ni också indikera vilka typ av idrottare du är, simmare eller löpare men detta behöver ni inte göra. Jag kan väl gissa baserat på era tider Smiley

Man kan simma eller springa så många gånger man vill under okt-mars, jag ta bara er bäste tider. Reprotera gärna löpande så vi kan peppa varandra.


tidigare resultat hittar ni här:
2017: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1457470
2016: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1446022
2015: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1421521
2014: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1368745
2013: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1254912
2012: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1102516


Referens tider
WR 5km
Herr --> 12:37
Dam --> 14:11

WR 1500m
Herr--> 14:31(50m) / 14:08 (25m)
Dam--> 15:25 (50m) / 15:19 (25m)
 

2017-08-28 10:31
Jag hade tänkte att vara först ute med tider, men han inte springa igår. tappade ca 2 timmar att ta upp bojarna i Växjösjön.

men jag kollade genom simtider från söndags 5km pass och hittade 1500m som tog mest 25:30 inkl allt vila. Men ikväll hoppas jag få en tid på löpning och den 29 okt ska jag simma 1500m på tid och hoppas kick starta denna vinters utmaning.

kommer jag under 50 minuter i år bli jag glad, under 45 känns så långt borta just nu.
 

2017-10-02 10:19
Jag både simmade (för första gången på flera månader) och sprang igår, så jag får nöjet med att vara först ut! Smiley Tider 27:30 och 26:00.  

2017-10-02 13:57
Bra Markus! lagt till dig så alla ser att du ligger ettan till jag hinner uppdatera lista nästa gång Smiley  

2017-10-02 15:31
Simning 1500 m tid 27:45 den 1 oktober!

Siktar på en tid under 25 minuter, men än är jag en bra bit därifrån...
 

2017-10-03 13:04
Simmade på 21:44 idag. Bara 3 sekunder från pers ståndet var oväntat bra :) Vore kul att klara under 21 minuter i vinter...  

2017-10-03 19:47
Vad snabb du är :) Men ehrrmm... "ståndet var oväntat bra". Har du stånd medan du simmar!? Borde inte det ge sämre tid, mindre strömlinjeformat tänker jag... Smiley  

2017-10-03 20:33
Jag bjuder på den felskrivningen och tänk vad snabb jag blir nästa gång då Smiley  

2017-10-03 21:00
Sprang 5km idag på 21:21. Kul att vara på första plats ett tag iaf Smiley  

2017-10-05 15:22
Sådär ja, simningen gick på 37:57 och löpningen tog 29:02. Gillar den här utmaningen, den inspirerar mig att träna. Som vanligt har jag stor förbättringspotential. Ett par minuter skall kapas på simningen. Nu börjar träningen.  

2017-10-12 20:26
Ohoj!
Kliver in i leken med ett löpresultat, finns rum för förbättring , men ändå:

5km, 28:28
 

2017-10-15 18:40
Tänkte göra ett nytt försök på 1500m simning idag, men redan efter 400m kände jag att det inte skulle gå vägen. Istället gick jag hem, bytte om och tog ett löppass istället. Totalt 5:06 km, med en snittid på 5:01/km, ger en tid på 5 km = 25:05. Det får jag vara nöjd med. Första löppasset på ett halvår, och slog personligt rekord på sträckan med mer än 3 minuter (och mer än 4 min jämfört med min tid från förra årets Aquathlon-utmaning)!  

2017-10-16 13:40
simmade igår två tuffa series, men det känns som jag kan få ett bra tid på söndag 1500m. 15x100 med olika starttider bli 24:43 sluttid.

Ni som behöver lite inspiration att hitta ett pass eller dela upp det i två (obs start tider från min pass är baserat på BPI och nedan är motsvarande tider. Fungera inte om ni vill simma 1500 under 17:30. Vill ni ser hur det ser ut med BPI kan ni kolla i min kalendar)

4x 8x50 @1500 tempo INGEN EXTRA VILA 32x50 på starttider
varv 1- start "mål tid"x2
varv 2- start "mål tid"x2 - 15s
varv 3- start "mål tid"x2 - 25s
varv 4- start "mål tid"x2 - 35s
(obs i brist på tid kan man även göra 6x50 istället för 8x50

3x 5x100 @1500 tempo INGEN EXTRA VILA 15x100 på starttider
varv 1- "mål tid" +25
varv 2- "mål tid" +20
varv 3- "mål tid" +15

målet med series är att lära din kropp hur det känns att simma på en vis tempo. genom att få mycket vila i första varv lära du kroppen hur det känns att simma på den tempo även när man är pigg. varv 4 på 50 och varv 3 på 100 ska vara tuff men om du är ärlig med din 1500 tempo det ska gå.

jag lyckades att simma alla min 50'or på :39-40 och alla 100'r på 1:19-1:20. (förutom siste där de jag simmade med vill slå mig och vi kom in på 1:17.
 

2017-10-25 09:55
Nu har jag oxå fått till en simtur med 1 500 m kontinuerligt Crawlande.

Slutade på 32:00, finns utrymme för förbättring Smiley
 

2017-10-25 18:25
Ny simtid, 1500 m / 27:05

En tid som jag tror är ungefär i linje med min kapacitet för tillfället. Vill jag få en tid som är betydligt bättre än så krävs det mer träning/bättre teknik tror jag.

Har försökt att simma en del med stopptider +vila, men tycker det är svårt. Till exempel simma 50 m på max 50 s, därefter 10s vila, och omstart varje helminut - men känner att detta är betydligt jobbigare än att exempelvis simma i 50m/55s-tempo längre sträcka utan vila..
 

2017-10-27 19:25
Utan att ser dig simma så gissa jag att du tappa allt teknik på 50 max.

Om du simma långt med :55/50m men bara :50 på max fart är det lite för lite skillnad.

Jag tycker det är lättare att hålla :45/50 unde en lång tid än att simma 50max start :45 där jag simma under :33. Men jag kan inte göra unde :33 för mer än 1-2 resten bli :36-:37.

Bättre att du köra din intervaller med start 1:05 och simma på :52-:54
 

2017-10-28 08:47
22:11 1500m idag.

Kändes bra i 200-250m sen kunde jag inte göra voltvändningar pga ont i ryggen. Stannade tre gånger för att luta mig mot line för att knäcka rygg men det hjälpte inte tillräcklig att simma som jag vill.

Få simma om igen efter nyår
 

2017-10-29 14:19
Jag uttryckte mig lite slarvigt. När jag skrev att jag simmade på max 50s/50m menade jag att jag simmade på maxtid 50s/50m inte maxfart. Jag försöker då hålla en målfart på ca 47-50s/50 och sen starta nytt varv på helminut. Men detta har jag inte orkat mer än 8-9 varv då jag kört. Ett jämnt 55s/50m-tempo däremot kan jag nog hålla uppemot 2-3 km när jag har en bra dag.
Ska fundera på andra upplägg, till exempel att växla mellan olika tempo kanske kan va bra sätt att träna.
 

2017-10-30 22:41
viktig att kom ihåg när man simma series eller intervaller att det är inte en direkt översättning från löpning eller cykling.

ska man köra 10x400m löpning behöver man en lång aktiv vila eller stående vila för att kunna upprätta detta.

men 10x400 inom simning är mer 80-85% ansträngning och då behöver man inte vila mer än 15-30s för att kunna upprätta samma simtid, om man lyckas att hålla tillbaka och bara simma på 85%.

några enklare series

10x100 st 1:45 simma alla runt 1:30-1:35 känns det för lätt simma närmare till 1:30 och start 1:40.

4x (4x50 st 1:00 där man simma den första lugnt på :55, sen :51-52, :46-48 och siste så mycket under :45 du kan och sedan börja om med lugnt igen.

4x (4x100 ) simma alla 16 på samma simtid på ca 70-75%, men minska starttid efter varje 4st. börja med en start tid som ger ca 20s vila, sen 15, 10 och siste 5st på ca 5s vila.

igår simmade vi många korta series och efter 4100m var bara 500m över 90%, 500m 80-85, resten under 75% ansträngning
 

2017-11-01 13:56
Första 5 av 8 igår på 23.27.
En bit ner till föregående år, men en första tid iaf.
 

2017-11-10 06:21
Gjorde ett nytt försök på 1500 m idag, men det ville sig inte riktigt, tiden 27:15 innebär ingen förbättring.

Tycker dock det gått lite bättre då jag övar med intervaller. Till exempel simmade jag 50m på maxtid 50s start 1:00 x10 utan större problem.
När jag känner mig utvilad har jag nästan svårt för att simma långsammare än 50m/50s, men glider lätt över till 50m/55s-tempo när jag börjar bli mer sliten.

Sen tycker jag det är intressant att öva med voltvändningar. Idag simmade jag första 200 m med voltvändningar, men växlade därefter om till för mig "vanliga" vändningar. Känns fortfarande som att jag förlorar mer energi än vad jag vinner tid på voltvändningarna, då jag måste hålla andan under längre period...
 

2017-11-16 22:07