Simning

Långpass simning

Jag är ett stort fan av ultralöparen Rune Larssons (också känd som löpar-Larsson) filosofi att en hållbar kropp och en bra kondition uppnås främst genom mycket långpass. Genom att springa långt, länge och långsamt så stärker man kroppen, vilket leder till att man lättare hanterar längre distanser samt att kroppen sakta men säkert byggs upp. Han rekommenderar att man i princip inte springer intervaller öht, utan skall man ha något sådan aktivitet inlagd så är snarare fartlek man ska ägna sig åt. Han rekommenderar att man springer ca 10 mil i veckan, och gärna mer, om man har tid och energi. Man bör dock ha i åtanke att Rune Larsson primärt talar om okt-mars, därefter ska man dra ner något på längden och öka farten något, men fortfarande inte nämnvärt snabbt.

Fritt översatt till simning så borde det här innebär att man borde ägna sig mer åt långpass även i basängen eller OW, långa och långsamma pass, kanske någonstans mellan 2-3 min per hundring, beroende på grundförmåga i några km, flera gånger i veckan. Det är väl rimligt att tänka sig att 10 km simning skulle motsvara ca 10 mil i veckan.

Vad har ni för tankar?

 

2017-08-26 11:01
Rune lär väl bara syfta på ultralöpning. En 3K eller 5K löpare skulle knappast nå framgång med den principen, inte heller en maratonlöpare.
Och vilken "simning" tänker du på? Fjäril, rygg, bröst eller crawl?
Att bli bra på vilken distans?
Ligger du i bassäng och bara harvar längd efter längd i samma tempo och samma simsätt tränar du ju bara samma tempo och samma simsätt. Varken kul eller utvecklande.
 

2017-08-26 16:36
Jag tror Rune menar båda två, men visst, det behöver ju säkert vara längre än ett halvmaraton. Jag är mest nyfiken på principen, är det så att mängd är vägen till framgång, men att vi föredrar den lite lättare vägen till framgång, dvs mer intervaller, mer fartlek, högre puls än att tröska runt i lågintensiv träningform. Det tar ju lite mer tid att göra det. Det sägs dessutom om både Grete Waitz och Ingrid Kristansen att 95% av deras träning var inriktad på lågintensiva pass.

Men sen är det som du säger, crawla runt längd efter längd i bassängen är ju inte nämnvärt roligt, men å andra sidan, 6-8x200m till man nästan kräks är väl inte heller särskilt kul?
 

2017-08-26 18:54
Nej, jag tror faktiskt inte man kan översätta löpning till simning på det viset. Bland annat för att simning inte i första hand bygger på att bli uthållig genom att simma länge, utan på att få en grym teknik så att det därför går fortare. Dessutom tävlar motionärer i simning ytterst sällan över 1,5 timme, i det flesta fall avsevärt kortare tid än så.

 

2017-08-26 21:16
Vet fortfarande inte vilken distans du vill bli bättre på men nog måste du väl förstå att de som vill maxsimma 50 eller 100 meter inte lyckas om de på träning bara slösimmar några kilometrar i sträck?
Självklart tränar de som vill bli bra "mängd" (dubbla pass/dag, 5 - 6 ggr/vecka), så visst är mängd vägen till framgång. Men den vägen skall vara med kvalitet.
I rest my case och låter Ryan ge ett mer fullödigt svar.
 

2017-08-26 22:43
Jag tror simning i bassäng skulle bli outhärdligt tråkigt om man bara nötte långpass. Jag tror man behöver variationen av simsätt, av distanser, av serier och ansträningsnivåer (kondition, tröskel, syra, sprint etc).

Men på sommaren när jag går över till öppet vatten blir det en helt annan filosofi, från att passen i bassäng är varierande, mycket vila och relativt korta (de flesta under 3 km) så brukar jag simma pass på 3,5-5 km och på en mera jämn nivå (och bara frisim). Skulle inte klassa det som långpass (då bör man väl simma 7-10 km), men det blir ändå 15-20 km per vecka i början av sommaren när mängdträningen sker. Så det är lite mera likt ultralöpningen kanske.

Men sen beror väl det hela på vad man vill med simningen. Är man bara ute efter att må bra och ha en skonsam fysisk aktivitet eller ska man tävla och prestera? I det senare fallet måste man anpassa sig efter vad man ska tävla i, det går inte att ligga och nöta frisim om man vill bli bra på bröstsim och fjäril etc.
 

2017-08-26 23:29
Jag tycker knappast ett 10:1-distansförhållande mellan löpning och simning är rimligt, snarare 3:1 så 10mil löpning motsvaras snarare av 30km simning. Tycker man 10mil löpning verkar enklare än 30km simning beror det nog på att man är mer van att springa än att simma. Är man van simmare är 10km/v ganska lite och 30km inte så svårt att uppnå. Ungefär i nivå med 10mil för en löpare.

Anders Rosqvist: Runes råd verkar av inlägg 1 vara inriktat på att uppnå "en hållbar kropp och en bra kondition". Inte prestera någonting, särskilt inte på korta distanser.

Annars bra poäng av Sara tycker jag att simning handlar om mycket teknik, antagligen bra att träna lite på det då snarare än att bara nöta med en bristfällig teknik. Även om man inte har några särskilda prestationsmål med simningen tycker jag en hyfsad teknik vore eftersträvansvärt om man nu vill simma mycket. Så att blanda in vanliga tävlingsdistanser, precis som Anders gör, tycker jag inte är relevant då Runes målsättning inte verkar ha med prestation & tävlingar att göra.

Håller även med de som poängterar att lugnt mängdnötande kan vara tråkigt, särskilt som simmare fram & tillbaka i en bassäng, som löpare kan man i alla fall få varierade synintryck av att springa omkring i olika miljöer.
 

2017-08-27 06:30
Simning är en pyramid

Man nöta teknik och öka distans som barn.
Sen träna man styrka, teknik och fart.

Där finns ännu tränare som vill ser 7-10000m/pass och det kan också förklara varför set finns inte många duktiga distans simmare.

Sedan 2007/2008 tror jag många sprintare är ner mot 3000m/pass och där är det teknik/fartlek.

Om någon här på Funbeat skulle satsa på simning är det lätt att kom upp till 30k med 4000-4200/dag. Eller genom att simma 10x3.

Skillnad är tid att genomföra.

Ni som spring 10mil/vecka kanske klara det på 8-10timmar? Och ofta ingen transport tid. Bara öppna dörr och börja.

Att simma 30km på en gång gå under 10tim. Men dela upp till 7 pass bli minst 10.5 tim för de som simma Vansbro under 45:00. Men kan bli lätt 15 för de som ta 60 min i Vansbro. Sen lägg till 30-40 minuter transport tid.

Man riskera skada axlar genom mängd träning : syns i gymnasium och högskola simmare men sällan bland elite då de inte träna den mängd.

Och 20x200 är roligare än 4000 på en gång i bassäng
Men 4000 OW är roligare än 20x200 OW
 

2017-08-27 08:11
Sen ska man kom ihåg den längste lopp inom simning är 25km.

Alla andra simning över 25km är mer personlig utmaning som tex kanalsim 33km.

Ska man tävla 25km är det säkert bra att simma 8-10k/dag för att vänja kroppen till energi behov
 

2017-08-27 08:20
Mina mål är dels att simma Vansbrosimningen (tänker nästa år) och dels göra en Ironman (inom tre år), dvs jag vill kunna simma mellan 3-5 km. Det jag försöker uppnå är naturligtvis en kombination av uthållighet och fart. Rune Larsson menar ju att det inte är omöjligt att kombinera. Han har själv sprungit en marathon på 2.18, vunnit Spartalon ett flertal gånger. Han har dessutom varit svensk rekordhållare på både 100 km och 24-timmars.

Det som är lite hans käpphäst är att den höga belastningen vi utsätter vår kropp för i form av intervaller och snabbdistanser riskerar att öka skaderisken, därav följer att många nya löpare lätt skadar sig. De läser att man ska göra si och så och så slutar det med en skada.

Om man istället tänker sig att bygga upp något långsamt men säkert, genom att springa (eller simma) långt och länge så kanske kroppen håller bättre över tid. Sen tänker jag att man ibland, kanske inför tävlingssäsong kan lägga in mer fartlek och lite intervaller, men fortfarande ha sin bas i mängd.

Blir också lite fundersam på den där tanken om att det är tråkigt att köra mängd. Ska jag vara ärlig så är ingen träning nämnvärt rolig. Köra hårda intervallpass så man håller på att spy, är det någon som under dessa känner "Åh, vad roligt det här är!"? Det som är roligt är känslan efteråt, att jag tagit ut mig eller känslan när jag ser framgång i form av snabbare tider. Jag tänker generellt att träning är ett sätt att koppla av, dra ner på belastningen, skapa en återhämtningskänsla av sitt pass. Jag har själv svårt att springa, oavsett distans, utan musik, poddar eller talböcker (därför tycker jag simning just nu är för tråkigt, inget att lyssna på) men jag skulle förmodligen må bra av att springa med bara naturen eller simma med bara vattnet som ljudkuliss . Lite som Markus Torgeby beskriver in sin bok "Löparens hjärta", där han till och med lyckas sänka nivån på antalet passerande tankar genom huvudet.
 

2017-08-27 09:53
Jag håller iofs med Sara, simning handlar väldigt mycket om teknik. Därför bör väl långsamhet prioriteras? För mig, som relativt ny inom simningen, blir det lätt en teknikförlust när jag trycker på och försöker öka tempot. När jag glider runt i 2.15-2.45 min/100m så har jag lättare att koncentrera mig på att sträcka ut, kicka på rätt sätt och arbeta med simtaget (försöker lära mig simma enligt principerna i Total Immersion).  

2017-08-27 09:57
Vill för övrigt passa på att tacka för er input. Bra och läsvärda inlägg från er alla, jag suger i mig er kunskap, även om jag argumenterar för andra perspektiv;-)  

2017-08-27 10:01
Angående mängd = tråkigt, visst är det så, generellt sett för all träning. I just simningen är det dock stor skillnad på bassäng och öppet vatten. Som Ryan skrev så blir det nästan omvända förhållanden mellan vilka serier som är tråkiga och vilka som är kul.

I en bassäng är man helt berövad på yttre stimulans/påverkan och där blir mängdträningen fort tråkig om man inte varierar sig (sen finns det förstås de som ser en tjusning i det monotona, tråkiga).

I öppet vatten däremot är variationen stor och väder och vind påverkar mycket. I de bästa stunderna kan simning ute vara en ren naturupplevelse och då blir mängdträning riktigt njutningsfullt.

Lite som skillnaden mellan att springa i en vacker skog eller på ett löpband i ett rum utan fönster :)
 

2017-08-27 20:24
Jag har också blivit inspirerad av Rune däremot tror jag att vad han upplevde som lugn mängdträning inte var i närheten av vad t.ex. jag skulle kalla lugnt.
Dessutom att ha en mental förmåga i form av fartlek spontant driva upp ett högre tempo upplever jag svårare än att ha ett måltempo med hjälp av en Gps klocka. Det verkar ju vara så olika mellan oss vilken form av träning som vi svarar bra på, så varför inte öka din träningsmängd lite i taget och se på resultaten. En stor skillnad mellan simning och löpning är väl att kroppen tål mer intensiv simträning än löpning och i ultralöpning önskar man väl bygga kroppen med mängd så att den klarar tid och distans mot ett hårt underlag.
 

2017-08-27 22:06
Baserat på 400 löp :42 vs 100 :46 sim så tror jag mer på 4:1 löp:sim.

Även om man titta lite längre distans halvmaraton ca 1:00 vs ca 4:00.

Jag har ännu hört något mål med din Idea av mängd simning eller långpass.

Om jag lyckas med min träning denna vecka har jag simmat 15mil juli-aug. Men jag är inte snabbare idag än i juni. Tvärt om. Jag har svårt att simma snabbt då jag är ovana med att simma med hög puls.
 

2017-08-28 07:04
Ryan,

Man kan väl säga att jag har två mål, dels att kroppen håller över tid, dvs att jag inte blir skadad, dels att jag kan simma mellan 3-5 km i ett sträck utan att kroppen är helt slut efteråt. Det jag är lite rädd för är framför allt det förstnämnda, att hård träning, som det jag ser de unga i simklubben ägna sig åt, med mycket snabba och korta intervaller dels kommer medföra att jag går sönder, dels att jag förlorar i den tekniska kvalitén då jag inte har med den där naturliga tekniken som många unga simmare har till följd av de börjat tidigt.


Men om jag frågar så här, hur ser er träning ut under ett år, har ni någon uppbyggnadsfas under någon del av året då ni kör lugnt och länge eller ligger ni alltid på kombinationer som inkluderar högintensiva inslag? Spelar era mål någon till eller kör ni samma träning oavsett vad ni planerar att delta i?
 

2017-08-28 07:43
vi hade en längre inlägg om just intervaller och intervaller inom simning behöver inte vara max eller hårt som man koppla intervaller till i löpning.

om någon skriver inom löpvärlden idag var det 10x400, då kan man gissa att de var på nära max.

men inom simning om någon skriver 10x100 få man faktisk kolla vad det stå brevid.

10x100 är bara upplägg, hur de ska simmas kan variera bero på vad man är ut efter.

vill jag testa min kapacitet, då skriv jag att 10x100 A3+ st 1:25 då skulle mitt mål att vara simma alla under 1:20. kanske skulle börja på 1:18 och den siste 1:22/1:23

vill jag kolla av min 1500 temp skulle jag skriver 10x100 A3 st 1:40. då skulle jag ser om jag kan hålla alla runt 1:15-1:16, men nu få jag 15s vila myket enklare seires

jag gillar simma medley så jag kan köra 10x100 udda medely hårt/ jämna fri a2 st 1:45. även här få jag upp mot 20s vila på min medley, men kan simma de jämna hur lätt som helst med bra teknik.


9x50 descending 1-3 st :55 där jag simma första 50 lugnt, andra snabbare och den tredje ännu snabbare, men behålla bra teknik. sedan göra om det 4-6 och 7-9.

under en vanlig 90min pass tror jag simma som mest en 20-25min series med något över 85% ansträngning.

om vi ta den tidigare nämnd 20x200 series. jag kan simma en 200 runt 2:30 på träning. jag är helt slut efteråt. men om jag simma 20x200 st 3:00 kan jag simma alla på 2:45-2:50. de 10-15s vila göra att min kropp hinner få lite mer luft och axlar få koppla av. Så länge jag är medveten om min teknik kan jag behålla bra teknik. det kan händer att även jag slarva med teknik de siste 3-4st 200, men då klara jag inte simma på samma tid

har man svårt att behålla teknik ska man dela upp din 3-5km till mindre series. 10x50, 10x75, 10x100 till man känner att man kan simma den siste med bra teknik.

10x400 eller 10x500 enbart simning gå också, men då behöver man lite mer koll på kroppen och dagsform. här skulle man kunna göra 1-4 a2, 5-8 a3 och 9-10 med paddlar och dolme.


 

2017-08-28 08:06
Viktigast för att du ska kunna hålla dig skadefri i simning är att du håller en bra teknik. Det spelar ingen roll hur sakta du simmar om du ligger och nöter långt och länge med dålig teknik så är skaderisken stor. Därför är det en bra ide att du precis som Ryan skriver dela upp ditt pass i kortare intervaller och först när du känner att du kan hålla en bra teknik genom alla öka distansen.
Sen stämmer Ryans förhållande 4:1 löpning simning ganska bra även om man tittar på längre distans inom elit då ett marathon i löpning tidsmässigt stämmer med ca 11km simning
 

2017-08-28 15:50
Jag tycker mer på att göra vad man tycker om Smiley Jag brukar simma 3 ggr iveckan ca 3 km per pass. Skulle vilja gärna simma mer men hinner inte. 3 ggr gym med mycket "simövningar" för att starka axlarna.
Jag vet att jag borde simma intervaller om jag vill simma snabbare men jag älskar att "bara simma". Jag älskar fjärill och om jag ensam på bana (någon lördag morgon i Eriksdalsbadet) kan jag bara får för mig att simma 3 km fjärill i sträck Smiley då brukar det ta runt 70 min.
 

2017-08-29 08:46
finns många som träna som det i Växjö.

de hoppa i vatten och simma sin 1000, 1500 eller 3000m utan att stanna och sedan gå hem. eftersom jag är ofta i vår simhall kan jag säg att jag ser ingen skillnad i hur dessa person simma idag än hur de simmade i för flera år sedan.

de har samma dålig teknik från första armtag till siste armtag. men de har säkert hittat den undervatten arm dragning som ger minsta motstånd.

8 av 10 av dessa simmare simma enbart bröstsim. men de få som simma fri/crawl skulle kunna bli så mycket bättre att dela upp sin träning till insim/teknik och sedan distans. de behöver inte simma snabbare,men de skulle simma mer effektiv.

det är ungefär samma argument jag har för triathlete. Ni behöver inte träna för att simma snabbare, men tänkte om du kunna simma lika snabbt med spara så mycket energi. Så någon som simmade Kalmar på 1:15 ett år träna med mig och sedan simma bara 1:12-1:13 kanske någon som inte känner till deras övriga tider skulle känner besviken att bara simma 2-3 minuter snabbare, men titta man på totalt tid så lyckades de att slå PB på antigen cykel eller löpning och totalt tid.

 

2017-08-29 13:38
Lägger in mina 5 öres-tanker också...

För det första är simning oerhört mycket skonsammare mot kroppen än löpning, vilket gör att man kan köra BÅDE distans och kvalitet. Jag tävlar själv i dag som längst på medeldistans triathlon, med 1900 m simning och 21 km löpning. I princip ALLA mina simpass är längre än 1900, men få löppass längre än 21 km. OK, till viss del beror det på att jag är simmare i grunden, men jag tror att detta kan gälla även för de flesta.

För det andra så tror jag att högintensiv träning (kring eller under tävlingsfart) ger oerhört mycket mer tillbaks än att ligga och harva i lugnare tempo. Min personliga observation är att jag under sommarsäsongen, då jag i princip hela tiden simmar ute, i konstant fart som ligger kring eller strax under tävlingsfart (på 1900 m), faktiskt blir LÅNGSAMMARE i öppet vatten allteftersom tiden går. Så nästa säsong kommer jag att till stor del flytta in i simhallen igen även under sommaren...

För det tredje: simning handlar mycket om teknik precis som Sara skriver. Så det gäller att hitta balansen så man inte tar i så mycket så tekniken blir lidande. Här tror jag just intervallserier hjälper då du då orkar köra med hög fart och bibehållen teknik.

Sen skriver jag under på detta med tråkighet i simhallen på långa distanser. Har själv svårt att bibehålla lusten på distanser över 400 m...
 

2017-08-30 16:21