Triathlon

Upplägg inför nästa sommars fulldistans

Hejsan!

Då var detta årets fulldistans avklarad och jag känner att det är dags att börja fundera på hur man ska lägga upp det inför nästa års fulldistans.

Då jag inte vill bränna ut mig vad det gäller triathlon så känner jag att det skulle vara skönt att hålla simning, cykling och löpning lite på sparlåga under hösten. Så jag undrar lite över hur lite kan man träna utan att tappa för mycket egentligen? Finns det de av er som helt och hållet håller upp för att sen återuppta exempelvis träning inför fulldistans först efter t ex nyår och hur lång är vägen tillbaka då?

Kort och gott, skulle vara mycket intressant att höra lite om er andras upplägg och vad ni har för erfarenheter av dessa. :)

 

2017-08-23 05:13
för mig var det katostrof efter min första IM i 2014. jag tappade allt lust att träna då jag kände att jag inte hade något mer mentallt att ger.

men om jag skulle göra om hösten 2014 skulle jag har gjort så

simma 2ggr/vecka ca 50-60min för att behålla teknik för mycket tid utanför vatten kosta mer än vad man kan träna upp igen efter 4 månader.

cykla ToR arebte och skippat allt tid på trainer, sen i januari lägg till till tränare och sedan ut för långpass vid påsk. de två år jag cyklade Vättern tycker jag att de 10 veckor på cykel plus några vinter månader på trainer var tillräcklig för cykel ben.

och till siste hade jag sprungit 2-3 ggr vecka. 5-8 km 1-2 ggr och 10-12 km. det är min svag punkt i en triathlon och där jag tror jag skulle behöver bibehålla det jag hade då.

nu tre år sedan få jag börja om från noll om jag ska lyckas att köra en IM i 2019
 

2017-08-23 07:41