Styrketräning

Träning med kroppsegen vikt -- ont kring njurarna?

Kört styrketräning med kroppsegen vikt sedan 4 månader ca. Än så länge stora framsteg, som vanligt i början av nåt. Mycket bål och rygg blir det, även då i övningar som har annat huvudsyfte, men stort fokus har också legat där. Men som angett i rubriken så känns det i stort sett jämt jag rör mig som jag fått en hockeytackling i vardera njure. Är det vanlig effekt av träning med kroppsegen vikt eller "calisthenics" som man säger om man suttit i fängelse? Jag har nämligen för mig att jag hörde en låt med en textfras där sångaren var less på att ha ont i njurarna och därför slutade med "calisthenics". Jag kan ha drömt då jag låg med lurar och lyssnade på en stream i ett komaliknande tillstånd men jag tror det var verkligt då det låter som en särdeles konstig sak att drömma om. Erfarenheter eller vetskap kring detta?  

2017-08-15 15:38
Vid höga reps eller mycket brottning har jag känt så.

Med höga reps pratar jag främst ryggresningar och liknande där jag kört höga reps (dock med lite vikt) med helt ruskig pump i ryggen under passet och träningvärk dagen efter.
Dock eftersom det brukat hålla i sig har jag funderat på om ryggresningarna inte bara sliter på musklerna pga känningar i nedre rygg, i njurhöjdsnivå eller strax under. Jag drog slutsatsen i mitt fall att det inte var bra, kändes inte som "rätt träningsvärk" och är tillbaka på marklyft/rodd/rumänska mark för ryggen

2017-09-01 08:18
Låter lite likt. Jag gör mycket i horizontalläge, bryggor i olika varianter och även vänd åt andra hållet med extrema belastningar längs ryggkedjan. Nu har jag mest bara ont när jag vrider på överkroppen, men jag får nog börja träna mer vertikalt jag med om det inte ger med sig..  

2017-09-01 22:07