Skador och besvär

Muskelvärk och sämre ork

Jag har varit fysiskt aktiv hela mitt liv (minst 2 ggr/v) och tränat regelbundet ca 3-6 gånger i veckan i 5-6 år. Jag har sällan haft träningsvärk trots hård träning. Men för ungefär 5-6 månader sedan började jag få ont i musklerna och känna mig stel och allmänt gammal. Jag känner också att Jag presterar betydligt sämre på tävlingar. Orkar inte springa lika fort. Jag skall dock nämna att jag ändå kan hålla relativt bra tempo exempelvis 4.10 min/km på 1 mil, men jag känner mig sliten och trött på ett sätt som Jag inte gjort tidigare. Jag är 37 år så åldern kanske börjar spela in? Men det kanske är något annat? Jag undrar om det finns sjukdomar som kan ge dessa besvär? Vill inte gärna gå till läkaren och få besked om att det är vanlig träningsvärk. :)

2017-07-27 20:48
Bara 37? Smiley

Kom igen, du är inte lastgammal. Inte ens halvgammal.

Har du ändrat något i kosten? Träningen? På jobbet? I vilan/återhämtningen? Det finns fler faktorer som spelar in, och som samspelar, mer än träning.

En av de viktigaste är sömnen.

Fundera på hur du levt i övrigt också, om det finns någon anledning till att du känner dig sliten och öm i övrigt. Det kan vara ren psykologi också, att det är så mycket att göra/tänka på att psyket drar i handbromsen för träning. Stressigt på jobbet, jobbigt i privatekonomin eller något i familjen som inte är bra? Fundera över alla aspekter, det kanske är någon i din närhet som är sjuk eller något som tar mycket energi och kraft just nu.

Jag är nästan helt säker på att det i alla fall inte är ålder, för 37 är en bra ålder att träna i. Du borde inte börja känna ålderstecken än på åtminstone 10-15 år, kanske senare t. om. om du har lite tur med generna.

2017-07-28 10:38
Tack för ditt svar.

Givetvis har det funnits perioder med stress och liknande, men detta har pågått i 5-6 månader och så länge har jag inte haft det stressigt.

2017-07-31 11:40
TWAR? Borrelia? Järnbrist? B12-brist? D-vitaminbrist?

2017-07-31 12:10
Ledbesvär? Gå till doktorn!  

2017-08-03 22:04