Styrketräning

Body By Science - Super Slow - Doug Mcguff

Är det bara jag som tränar enligt Doug Mcuff's Body by Science priciper?

http://www.danielseidel.com/notes/2012/08/the-big-five-workout-program/

Såg att några andra av er gjorde det förut. Jag tycker att det funkar riktigt bra, fortfarande efter ca 2år. Sjukt effektivt för oss som inte vill spendera massvis onödig tid i gymmet. Även om man blir idiotförklarad på just gymmet Smiley Blir starkare och starkare, väldigt sällan sjuk, känner mig i bra form.

https://www.alexfergus.com/blog/body-by-science-high-intensity-training-revie...

Är dessvärre fortfarande lite för bulkig men det beror helt klar på bristande kost disciplin.

Tänkte testa hur detta upplägg funkar inför halvmara eller vasalopp.

http://smartstrengthaustin.com/smart-strength-race-prep-guide/

Antagligen helt onödigt för optimal hälsa utan skador och förslitningar men det är ju kul med mål samt kickarna man får att tävla (om det går bra).
 

2017-07-26 11:06
Du glömmer en grundläggande förutsättning - vad är målet med din träning?

Själv tränar jag nog en aning mer, men så är jag också äldre. Har gymmat sedan 1979. Normalt kör jag gym 3-4 gånger i veckan, ett par spinningpass och ibland blir det lite annat - simning, jogging, cykling, etc.

För ca 2 år sedan började jag med styrkelyft för sonen blev intresserad. Har blivit betydligtstarkare. Ökat i bänken från 120 till 140 och i mark från 150 till +200. Knäböj från att inte kunna göra djupa böj alls till 160 på tävling. Då snackar vi styrketräningspass på ca 2 timmar styck.

Vill du lära dig om styrketräning så kika på styrkelabbet.se. Där hittar du tex lite info om Sheiko som är det program jag följer just nu.

Med vänlig hälsning,,

/B.
 

2017-07-29 08:14
Grymt. Grattis till resultaten.
Jag har många mål med min träning.
* Hålla mig stark och skadefri så jag kan ägna mig mer åt mina favoritsysselsättningar, vindsurfing och alpin skidåkning när ungarna blivit större och inte kräver lika mycket uppmärksamhet. Vill verkligen inte träna bort ungarnas uppväxt.Men ändå träna mig till optimal hälsa.
* Åka under "medaljtid"på Vasaloppet.
* Simma Vansbro under 40min.
* Springa snabbare än vad jag gör nu på tex halvmaraton.
* Gå ner i vikt.

Älskar att verkligen att träna. Men med stor familj samt heltidsarbete + pendlande gör att tiden inte räcker till. Har tränat mycket förr om åren utan att det lett till bra resultat. Det har antagligen bara lett till höftförslitningar = artros och en utbytt höftkula.

Tycker denna typ av träning som jag bedriver är mycket effektiv. Blir starkare och starkare.
Har inte joggat på hela sommaren men kutade 5km förra veckan. Ingen träningsvärk alls efter, brukade knappt kunna gå förr i tiden. Dessvärre gick det lika långsamt som vanligt men det ska bli ändring på det med 1 intervallpass/vecka.
Många är dessvärre skeptiska men de borde prova.
 

2017-07-31 14:46