Pulsklocka / GPS - Endast Garmin.

GPS som börjat visa fel.

Min Garmin 225 har plötsligt börjat visa fel distans. Sedan den 3 juli så visar den cirka 500 m kortare distans för var 10:e kilometer. I söndags gjorde jag en uppdatering av klockan men felet kvarstår. Det ökade till och med 110 m på 10 km på samma runda som jag sprang i lördags. Är det någon som råkat ut för något liknande?

Jag hittade kvittot idag. Klockan är inköpt den 3 juli 2016 och den har ett års garanti. Snacka om välplanerad hållbarhet...
 

2017-07-11 22:53
Jag var igår ute på en 20 km runda och min Garmin 630 rapporterade detta som 12.4 km på skärmen och helt koko km-tider. Kompisens 230 visade korrekt sträcka.

Tittar jag på rundorna här på Funbeat och på Garmin Connect så ser jag riktiga km-markeringar på kartan och hela spår så det kan inte vara dålig täckning eller så. Summerar man km-markeringarna blir det 20 km. Intervalltiderna och varvtiderna som listas är dock helt fel.

http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=51297161
och
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=51297166

Har inte sett detta tidigare men skall hålla ett öga på det nu.
 

2017-07-12 08:00
> Mattias. Om din klocka visar ca 12 km istället för 20 km så är orsaken troligen att klockan visar sträckan i miles istället för i km (1 mile = 1.609 km). Detta går att ställa om någonstans i klockans menyer.  

2017-07-12 10:14
Jag trodde det också, men sträcka är på "km" och "Varv" står på "automatisk 1.00 km".

Gårdagens runda stämde mycket bättre:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=51308323
 

2017-07-13 06:41
Om det händer ofta skulle jag testa att göra en fabriksåterställning.  

2017-07-13 11:02
Idag så visade den åter igen samma distans, 10,1 km, som alla mina GPS klockor visat genom åren på en av mina rundor som jag alltid återkommer till. Samma runda som klockan visade vara 9,44 km för tre dagar sedan och 9,55 km för sex dagar sedan. Jag undrar vad skillnaden var idag mot de övriga rundorna sedan den 3 juli? Det blir spännande att se om min 20,4 km runda blir 19,3 km på söndag såsom den blev i söndags eller om den blir 20,4 km.  

2017-07-14 20:29
>Thomas: Titta på GPS-spåret och kolla om GPS-banan skiljer sig åt när klockan mäter kortare sträckor. Borde gissningsvis kunna se en skillnad de dagar klockan mäter kortare distans.

Förmodligen inte felet, men kolla om du har aktiverat funktionen att klockan bortser från den tid (och sträcka) när du rör dig väldigt långsamt. För vissa klockor brukar man kunna ställa in den möjligheten, vilken ibland kan ge tokiga resultat av den typen du nämner. Men som sagt. Jag tror egentligen inte att detta är felet i ditt fall.
 

2017-07-15 13:52
Tack för tipsen, men som du konstaterar så är det inte det som varit problemet. Spåret är identiskt för de felmätta rundorna som för de rätt mätta. Även startpunkten stämmer. Det händer ibland att den blir fel men inte i dessa fall. Klockan har konsekvent mätt en kortare sträcka under hela rundorna.  

2017-07-15 15:09
Nu har GPS:en visat rätt sedan 14 juli men idag flippade GPS:en ut totalt efter 7,5 km. Den tappade positionen fullständigt. Jag har tydligen varit uppe och flugit över östra Stockholm på drygt 3700 m höjd och bland annat flugit över Djurgården. Flygturen var drygt 5 km lång. Landningen blev tydligen hård för jag hamnade 500 m under marknivån innan jag lyckades ta mig upp vid min bostad. Så den hittade i alla fall min slutposition men jag var fortfarande 8 m under marken när jag kommit till bostaden. Den totala sträckan skiljer inte så mycket; jag bedömer att den avvek ca 500 m på de dryga 5 km som den var helt vilsen både i x-, y- och z-led.
 

2017-07-25 16:45