Löpning

2000 km under 2017

Hej!

Eftersom jag nu passerat 100 löpta mil i år, vilket var mitt mål för 2017, så är det dags att höja ribban.

Mitt nya mål är 200 skadefria mil under 2017, vi får se om jag klarar det! Småskavanker räknar jag inte med, jag tänker på skador med flera veckors löpvila... Småskavanker får jag nog leva med...

Det vore kul om fler vill hänga med mot 200 mil 2017! Smiley

Kram,
Jenny

2017-06-22 21:38
External image

Som gubbskrutt räknar jag med ett antal småskavanker under året.
Gissar att det är samma för gumskruttor.. Smiley

Om det inte går helt åt pipsvängen antar jag att det bör bli 2000 km i år.

Hoppas du tar det lugnt och håller dig hel så kommer det säkert att gå bra.

Glad midsommar! Smiley
(Det blev Tuborg Rå igen.. Måste verkligen vänja magen inför nästa vecka.)
Skål!

2017-06-23 17:15
Välkommen illbatting!

Jag vet ju att du kommer att klara 200 mil och mer därtill ifall du får vara hel! Smiley
Jag är nu uppe i 1039 km, det går sakta framåt det nya målet.

Den här veckan har det återigen blivit > 5 mil löpning, som förberedelse för långhelgen i mitten av juli i Björkliden där vi kommer att springa drygt 5 mil på några dagar. Vi ska skubba Sweden Sky Race 24-banan, men dela upp den på två dagar med en övernattning på Sveriges högst belägna fjällstation, Låktatjåkka. Gumskrutten längtar! Smiley

Om det går bra kommer jag nog att anmäla mig till någon löpresa utomlands till vintern, vill bara ha koll på att kroppen klarar detta! Smiley

Kram,
Jenny

2017-06-25 12:23
Låter fint det 1000km-kompisar. Jag bara springer på som det faller sig så får vi se - ni är ju ungdomar båda två så det är jag som är gubbstrutten - 1500 ska jag väl komma förbi iaf...
886 idag...

2017-06-26 21:15
Av nyfikenhet Illbatting, en del av de där bokstäverna är ju inte ryska! Fattar inte vad det står. Finns väl inget u, m eller bakvänt s ???  

2017-06-26 22:39
Välkommen Christer!

Om vi är gum- och gubbskruttar så är väl du gammelgubbskrutt? Smiley
Jag råkar veta att det skiljer 20 år oss emellan, det är ju nästan ingenting! Smiley

Alla är välkomna i gruppen! Här finns det hjärterum!

Kram,
Jenny

2017-06-27 19:58
Chrille, ursäkta sent svar. (Har varit på träningsläger en vecka..)
Visst är det ryska, fast med kursiv stil.
Betyder ungefär "Lycklig resa", utalas typ "Schastlivogo puti".

Jenny, så är vi nog lika skruttiga. Smiley

2017-07-03 11:13
Intressant att kursiverna blir så annorlunda för vissa bokstäver..

счастливого пути

schastlivogo puti

2017-07-04 17:18
Fast de baseras ju på handskrift och då är det vanligt att tecknen ser olika ut.
Speciellt när det gäller skillnaden mellan versaler och gemener.

2017-07-05 09:34
Hej!

Nu har jag mindre än 90 mil kvar till det nya målet, 200 mil. Wohooo!

Nu blir det bara ett löppass till innan jag åker till långhelgen i Björkliden. Jag kommer inte våga ta mig an hela Sweden Sky Race 24-banan, får nog nöja mig med att vara med i gruppen som kortar av banan något. Jag vill inte dra på mig skador igen. Jag har tränat några få gånger att springa två dagar på raken och eftersom löparresa innebär löpning flera dagar på raken, så måste jag vara klok. Svårt, men viktigt!

Älskar löpning!

Kram,
Jenny

2017-07-09 10:25
Hej!

Håller jag mig bara hyggligt skadefri så ska jag nog lyckas komma upp i målet på 200 mil.
Helgens GAX hjälpte till en hel del ;-)

2017-07-11 17:06
Härligt Fredrik!

Kändes det bra på GAX? Tufft lopp för tuffa löpare!

Kram,
Jenny

2017-07-12 16:15
Halloj, sprang ju lite i helgen och löpningen går fortsatt bra. Jag är bara 4km från 1000 nu men veckorna som kommer kommer jag att ligga ute och fota lopp dag o natt så det blir inte mycket tid för egen träning så 2000 känns svårt just nu (om jag inte kan öka på veckomängden senare på året).

Fast efter Hornindal känner jag att jag i första hand vill öka på höjdmeterna istället för horisontalmeterna ...

Den som lever får se!

спасибо Кощей

2017-07-13 23:31
Välkommen Fredrik och lyllos dig som fick uppleva Österlen och Västerlen utan västlig kuling och duggregn.. (Det är ovanligt.)

De rien, Chrille..
I dag skippar vi ryskan och kör så klart på franskt tema.
Har precis sprungit förbi 150-skylten.
External image
Det är ungefär lika långt som från Kinnarps Arena till Eiffeltornet.
Det blir inte franskt rödtjut utan Råå Halfway to Bombay (eftersom vi är halvvägs).
Däremot njuter vi lite av Mireille Mathieu.
https://youtu.be/SIxOl1EraXA

2017-07-14 10:14
Tack illbatting! Smiley

GAX är verkligen ett omväxlande, vacker och tufft lopp, rekommenderas Smiley
(Nu har jag precis kommit in från min första runda efter en vilovecka.)

illbatting: Bra jobbat med 150 mil Smiley

2017-07-16 11:25
Björkliden i mitt hjärta!

Upplevelselöpning med Team Nordic Trail. Vi skulle springa Sweden Sky Race 24-banan uppdelad på två dagar.

Dag 1 upplevelse i form av grottutforskning. Lätt löprunda på ca 30 minuter inklusive fotostop och kunskapsinhämtning från en av guiderna. Detta var dagen innan "löpningen"

Dag 2 till Låktatjokko fjällstation och övernatta där. 10,01 km uppför. 830 höjdmeter uppför. Regn från start, första timmen ganska lätt regn, sedan tilltagande. Riktigt blött i markerna och många snöpartier som skulle passeras. Det var kalla och blöta individer som kom fram till Låktatjokko. Vi skulle även ha sprungit upp på Låktatoppen, men i slutänden så var det bara tre personer som tog på sig blöta kläder och tog sig upp i spöregnet. Dessutom upplevde de halv storm på toppen! Under middagen på kvällen började det klarna upp, men då hade vi alla smakat på öl eller vin, så löpningen var över för vår del den dagen...

Dag 3 Lång runda: Låktatjokko till Björkliden via Trollsjön, Kårsavagge och Måndalen. Kort runda: Låktatjokko till Björkliden via Trollsjön, men från bergstoppen efter Trollsjön skulle vi gena högalpint och sedan ner i Måndalen och hem till Björkliden. Pga höga vattenflöden, mycket vatten i forsarna och kraftiga vindar så fick gruppen som valde den kortare biten gena från toppen av berget efter Trollsjön direkt ner till Låktatjokko och sedan tillbaka till Björkliden. Eftersom jag försökte vara klok så valde jag korta delen och vi fick ihop till 32,01 km den dagen. Den långa gruppen fick ihop till 47 km, tror jag de sade. Strålande solsken, kraftig vind denna dag. Mycket vatten, många snöfält och vi i korta gruppen fick minsann 1276 höjdmeter upp och 2016 höjdmeter nerför...

Dag 4 Kort löprunda och sedan hemresa. Jag hängde med Erik Ahlström till Torneträsk och isfallet. Mycket vackert. Vi yogade lite med Erik som yogamaster, i ett skogsbryn intill Torneträsk. Vi ploggade både dag 1, 3 och 4. Viktigt att hjälpas åt att hålla rent i naturen.

Sammanfattningsvis fick jag ihop drygt 50 km denna vecka, så underbart! Löpningen har känts bra, vänster fot är definitivt svagare än höger. Idag känner jag lätt senknarr i vänster fot, troligen senan till Peroneus Longus som känner sig lite överanvänd. Jag tror inte att det är någon fara, bara att vila från löpning i några dagar, vilket jag ändå hade tänkt. Jag har inte sprungit flera dagar på raken sedan innan stressfrakturen i november 2015, så jag förstod att det kunde komma någon liten småskavank. Den här brukar vara ganska snäll i sitt förlopp, så jag känner mig helt okay med det! Nu återstår tvätt av alla fjällsumpluktande plagg! Smiley

Jag kan även konstatera att vi hade sagolik tur med vädret! Det har varit regn och busväder alla dagar förutom just vår långpassdag! Smiley

Älskar löpning, älskar Björkliden, älskar framför allt Trollsjön! Magiskt vackert även om isen till stor del låg kvar! Smiley

Kram,
Jenny

2017-07-16 21:00
Ni sprang inte ner till Stationen från Låkta-stugan alltså? (Iofs smart då den biten kändes lite onödig)

Sist jag träffade Erik så sa han att det blir nog aldrig någon mer SSR-24 - som om han slutligen insett det själv... Sa han nåt om det då ni var där?

Själv har jag inte sprungit på ett bra tag pga fotojobb där andra har sprungit istället. Kanske blir nåt i morgon, sen är det Fjällmaraton-veckan där jag ska fota en massa lopp. Förhoppningsvis blir det nån ledig tid så jag kan springa lite i Trillevallen eller Vålådalen...

2017-07-25 21:28
Christer,

Vi sprang ner till anhalten (tågstationen Låktatjåkko) eftersom en av löparna behövde avbryta där. Vi hade inte planerat det, men så blev det. Det blev ett litet mellanmålsstopp när vi ändå var där!

SSR24 lever vidare i myterna, det har nog alla andra förstått, men Erik har inte riktigt velat. Om det kommer någon som vill vara tävlingschef så är Erik på och stöttar om han hinner, han vill nämligen gärna springa loppet själv!

Kram,
Jenny

2017-08-03 17:08
Nu har jag också passerat 150 mil. Ser lovande ut för årsmålet Smiley  

2017-08-12 11:09
Grattis Fredrik! Bra jobbat!
Jag har kommit upp i 131 mil, jag får gnugga på om jag ska klara 200 mil!

Kram,
Jenny

2017-08-12 20:51
Inte hänga läpp, men nu tror jag att mina chanser att nå 200 mil i år har minskat rejält. Jag ramlade ju i en utförslöpa i söndags och har sedan dess inte kunnat jobba, inte kunnat gå som folk mm. Idag tog jag min första kryckkäppspromenad utomhus. Den blev på 1,1 km och tog mig 39 min 28 sek!!! Långsammare än en snigel!

För att kunna jobba måste jag gå 1 km till bussen, därav val av distans. Jag har för första gången lyckats lyfta höger ben utan hjälp för första gången. Det var inte skönt, men det gick i alla fall! Jag kan inte sträcka fullt i knät än och bara böja ca 30 grader. Nu ligger benet i välförtjänt högläge och Alvedon har bättrats på. Nu har jag helgen på mig att förbättra tiden på distansen! Det känns smärtsamt att gå upp minst 30 minuter tidigare än vanligt bara för att jag rör mig som en snigel!

Hoppas att det går bättre för er andra! Spring snyggt!

#slowerthanasnail
#beatthatsnail

2017-09-01 11:57
Jenny, det där låter sketa-traoudett!!
Men jag har en viss känsla att du kommer igen..
Krya på dig!

Sigrid kom med öl i dag.
External image
External image
External image
Skål på er!

2017-09-02 15:20
Krya på dig Jenny!

90 mil genomförda, tror inte riktigt 200 är inom räckhåll (var heller aldrig målet).
Däremot på god väg mot 100.

2017-09-02 16:33
Grymt illbatting! Grattis!
Det blir ingen firarbira för min del eftersom jag knaprar Alvedon. Jag spar min till senare!

Tack för uppmuntrande ord, illbatting och Erik! Jag kommer igen, have no doubt! Om det bara är kontusionsskada och ingen "riktig" skada så är jag nog igång inom en vecka eller två, om än då endast med försiktig löpning. Jag vet precis hur svårt det kan vara med kontusioner, de kan vara riktigt smärtsamma och ta lång tid att läka ut. Om jag dessutom kraschat något ledband eller korsband så krävs lite mer rehab och kanske operation. Jag hoppas slippa sådant, hoppas på att det bara är smärta och svullnad från den kraftiga krocken med marken. Maken försökte muntra upp mig idag med att mina bromsspår fanns kvar i spåret!

Tyvärr har jag ingen som vill/kan följa med mig på spinning ikväll. Hade tänkt mig att sätta högerfoten på cykeln bredvid och köra enbensspinning i 75 minuter. Jag känner behov av att få ut lite energi!

138 mil löpning har jag fått ihop så här långt i år. Vi får se se om den summan växer igen i år, eller om det tar stopp här.

Gott folk, stå på benen när ni springer! Det är såååå mycket bättre än att plöja en fåra i stigen/marken!

Kram,
Jenny

2017-09-03 09:39
Spontan reflektion, ta den för vad den är värd.
NSAIDs (typ ibuprofen) är antiinflammatoriska medan alvedon inte är det (bara smärtdämpande). Dvs ibuprofen kan hjälpa till att läka stukningar etc.

Är inte ibuprofen mer lämpad för den typen av skada du säger?

2017-09-04 08:39
Erik,
Tack för omtanken, så snällt av dig att tänka på mig!

Tyvärr är jag allergisk mot NSAID och får inte ta någon sådan. Kan få anafylatisk chock. Alvedon är dessutom det som är snällast vid astma, det är därför det enda preparat som har använts. Jag har sällan ont, så det är sällan något problem. Allergi mot NSAID fick jag i samband med en slemsäcksinflammation i vänster handled vid för mycket tuff paddlingen sommar. Läkaren skrev ut, jag blev dålig, jag får aldrig mer ta det...

Lite trista nyheter, och goda!
Igår var jag till vc eftersom jag behövde sjukintyg ifall jag behövde fortsätta vara hemma, vilket jag började misstänka med tanke på att såret vätskar så mycket. Domen löd infektion och jag blev omedelbums sjukskriven 10 dagar och ska ta penicillin i 10 dagar! Kul. Jag som är allergisk mot penicillin. Efter dialog med min allergiläkare så kom vi fram till ett lämpligt preparat. Daglig såromläggning hemma och återbesök hos dr och dsk på tors. Håller tummarna att jag inte får någon allergisk reaktion och att jag kan fortsätta med penicillinet enligt ordination,

Jag hade även fått tid för ultraljudsundersökning av fysioterapeut/sjukgymnast. Gustaf och Emma fann att jag hade kraftig inflammatorisk verksamhet i yttre ledbandet samt i framhornet på meniskens yttersida, dvs på den sidan jag landade hårdast mot marken. Vilken smäll! Ledbanden intakta, menisken följde med vid böj/sträck av knäleden, vilket indikerar att den är hel, dock kan det ju gå sönder "handtag" osv som kan vara svåra att upptäcka. Vi utgår från att tidigare smärta och att jag inte kan böja i knät med egen muskelkraft beror på inflammatoriska processer i knäleden och att dessa nu successivt klingar av mha avlastad gång och med tidens faktor. Jag räknar med att börja korta, snälla löppass om ca 2 veckor! Wohooo, jag längtar! Smiley

Den stora frågeställningen är om jag klarar av att vara hemma så länge som 10 dagar, och så klart, om jag behöver det, rent medicinskt. Jag låter tiden utvisa! Det är trååååkigt hemma!

Eftersom jag stod som arrangör för ett ploggingevent i Vallentuna igår, så gick jag drygt 1 km till centrum, plockade skräp i en timme och gick sedan ytterligare en 1 km hem. Vad gör man inte för naturen? Vi blev tre stycken och sorgligt nog fick vi ihop 16 kg skräp på en timmes plogging. En pensionär, en halta Lotta på två kryckkäppar och en hurtig 50-åring... Vi var så duktiga!

Idag har det blivit en promenad och nu blev det tom så att jag lade in promenad i min Suunto Ambit 3 Vertical. Det verkar ju vara något jag sysslar med. Smiley

Stå på benen, be safe out there!

Kram,
Jenny

2017-09-05 16:25
Sorry TS (japp, jag själv), lite over the top, lite trådkapning...

Alla jag träffar på undrar om jag cyklat omkull! Det måste se ut som ett mäktigt sår! Smiley

Kram,
Jenny

2017-09-05 16:31
Jenny:

Tråkigt att höra om din skada... Hoppas verkligen att du snart är på benen igen!

Ta hand om dig!

illbatting:
Grymt!

2017-09-08 18:43
Tack Fredrik, så omtänksamt av dig!

Penicillinet har börjat ha effekt, kanske lite långsammare än jag hade hoppats, men sårläkningen ser bättre ut. Sjukskriven tom 14 september, hoppas komma igång med löpning nästa helg eller veckan därpå! I alla fall kort sträcka, jag menar, hur fånigt lång tid ska det behöva ta att bli kry efter en liten vurpa i ett vanligt motionsspår? Smiley

Heja på, kämpa!

Kram,
Klenisen Jenny

2017-09-09 11:53