Skador och besvär

Fotbesvär - vägs ände?

Hej därute.
Skall försöka hålla en lång historia kort, då jag har dragit på mig en "skada" som uttrycker sig som smärta under foten. Varat snart i 3 år.
Besökt 11 olika personer (läkare, sjukgymnaster, kiropraktor, naprapat, ja t o m en homeopat). Gjort en vanlig röntgen och 2 magnetröntgen.

Vissa åkommor har av dessa uteslutits (t ex plantar fasciit).
Merparten har varit inne på peroneus brevis, men senaste läkaren sa att det med 95% säkerhet inte finns någon skada på peroneus senorna.

Känns som jag nått vägs ände här i Hälsingland.
Är det någon som kan rekommendera några experter (gärna en grupp med mycket erfarenhet) som man kan besöka för att få ett kvalificerat utlåtande?
Ju närmare Hälsingland desto bättre.

Beskrivning/symptom:
Inte någon självklar skada. Kom smygande efter ett långt löppass.
Svårt att definiera smärtan från början. Litet område på sidan och under foten. Lilltåsidan under åkerkulan.
Smärtan känns inte under själva passet utan ger sig till känna morgonen efter. Har jag provocerat fram det så kan det sitta i väldigt länge. Känner av det typ varje morgon. Går på foten som vanligt och oftast känns det inta alls på dagarna.

Vilar jag lång period(månader) så känns foten helt bra. Kan jogga lite smått och det känns OK.
Men tar jag då en runda på 30-40 minuter kan jag känna en antydan till "drag" under foten.
6-10 timmar efter så förstår jag att det är klippt igen. Första morgonen efter är det nästan så jag haltar de första minuter jag går på foten.
Nu är smärtan lättare att peka ut. Det är under foten långt bak mot hälbenet på lilltåsidan.
Å då är det samma visa att det blir kvar under lång period.

/Peter (som saknar löpturerna i skogen)





 

2017-06-06 21:21
Stressfraktur i basen av metatarsale V? Det kan vara ganska lång rehab på dessa.
Här står det lite mer https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/ortopedi/patientinformation/fra...
 

2017-06-07 09:47
Har du försökt träna?

Oftast när jag har fått ont så har det berott på överansträngning på grund av att någon del av kroppen varit för svag. Jag har haft ont i ryggen på grund av för svag core muskulatur. Nu kan jag dra 200kg i marklyft. Jag hade ett tag så ont under foten att jag knappt kunde köra bil - då var det hälsporre som egentligen är en överansträngning. Då fick jag dels vila, dels träna upp fötterna (excentriska tåhävningar, sitta och omväxlande spreta med tårna och knyta foten etc). Gick från att knappt kunna gå till att både springa 15km helt barfota och att kunna springa tuffa terränglopp (med drygt 100kg kroppsvikt).

Undvik allt som gör ont, men försök göra allt du kan för att träna upp både vaderna och musklerna i foten. Kör tåhävningar (både med rakt ben och böjt ben), lägg en handduk på golvet och knyckla ihop den med tårna, försök plocka upp saker med tårna, gå barfota, etc.

Det är inte säkert att det hjälper, men kan vara värt ett försök.
 

2017-06-07 20:30
Hej och tack för era svar.
Petter. Jag har aldrig svullnat i området där jag har ont.
Smärtan var från början svår att definiera (det röda området).
Nu om jag springer en sväng får jag en tydligare smärta (dagen efter) under foten där den svarta pilen pekar. (Ajdå kunde inte bifoga bilden). Det är i alla fall under foten, långt bak (i linje under åkerkulan) och mer mot utsidan.

Börje. Jag har gjort en hel del olika övningar. Tyvärr utan att hitta rätt.
Förra sommaren var jag envis och gick väldigt mycket barfota.
Mycket går hur bra som helst. Cykling och längdskidåkning t.ex.
Men springer jag är det klippt, vilket är lite psykiskt jobbigt då jag har en viss böjelse för orientering och multisport.
Ska försöka vara disciplinerad ett tag nu igen och köra fot- och vad-övningar.

//Peter
 

2017-06-08 20:57
Vad/var är "åkerkulan"?  

2017-06-09 08:08
Du får nog tyvärr räkna med att det kan ta lite tid att bli bra. Det mesta blir bra med en kombination av vila (från sådant som du får ont av) och träning (rehab). Fokusera på andra saker än löpning som du tycker är kul. Nu på sommaren kan du ju tex träna mycket simning. Och kör din fotträning och vadträning minst 3-4 gånger i veckan (vissa saker varje dag).  

2017-06-10 08:31
Haha åkerkula är dialektalt.
Yttre fotledsknöl.
 

2017-06-11 10:05
Testa att endast springa på platt jämt underlag som är lite mjukt. Typ löparbanor, använd pronationskilar i dina skor, starta med 500m 2ggr i veckan och åka sakta upp det.

Låter klockrent som peroneus problem.

Massare hårt under fotknölen, gör det ont? Följ senan upp till fibulahuvudet, massera mot fibrerna, sitt typ på en hård boll.

Massera även då och då med fibrerna.

Massaera ca var annan dag.

Gå och få sportmassage, triggerpunkt massage om några sådana finns.

Gå till en kiropraktor och be han/hon knäcka ut alla leder i foten.

Stå och rulla golfboll i hålfoten, foamrolla hela benet.

Stretcha benen varje dag.

Med denna behandling borde du snabbt bli bättre. Iaf märka skillnad.

/Christian.

PS:Givetvis ska jag inte hetsa dig att börja springa men jag menar att du ska gradvis öka på. Massera inte för ofta då det kan irritera. Sov minst 8 timmar per natt, använd värmande skydd på foten och vaden så mycket du kan.
 

2017-06-17 23:28