Löpning

Stum och kraftlös i benen-men det släpper när jag fortsätter springa

Hej alla proffslöpare

Anders heter jag och har sprungit snart ett år. Jag kör tre pass i veckan och mår riktigt bra av det. Ibland händer följande:
Jag springer iväg och allt känns som vanligt
Efter kanske 15 minuter stumpar mina ben och de känns som spaghetti men flåset påverkas inte det är helt OK.
Det känns riktigt besvärligt en stund men jag springer vidare och sedan efter kanske 30 minuter släpper stumnaden och jag kan springa som jag brukar,

Jag klarar att hålla 6.30 tempo över 10 km och är född 1967. Jag väger 110 kg och är 1.97 lång.

Jag hade hoppats att någon kunde förklara för mig vad det som händer mig är för nåt?

Mvh Anders

2017-05-04 21:49
Kan känna igen det du beskriver o tror ofta kan det vara att man börjar springa för fort i början när man är stel vilket gör en orkeslös ganska fort. Sen när kroppen mjukats upp och är uppvärmd går det betydligt lättare.  

2017-05-17 16:09
Jag tror också på Amirs förklaring

Vi blir ju äldre. Helt plötsligt måste man värma upp och stretcha och återhämta sig och en massa sådana där aktiviteter som kändes helt onödiga när man var 27. Själv tantspringer jag första kilometern eller två och gör lite löpskolningsövningar innan jag börjar springa på allvar. Känns kroppen ändå seg stannar jag och stretchar lite innan sja springer vidare.

Jag har märkt att övningar för axlarna ge mig styrka i benen. Jättekonstigt men för mig funkar det. Svarar inte benen så hjälper det för mig att stanna o göra lite armhävningar, mot en parkbänk eller på marken, eller om det finne en lämplig trädgren/gungställning att göra pull ups i. Prova. det kanske funkar för dig också?

Lycka till

2017-06-16 10:09