Crossfit

Skor?

Verkar vara en inaktiv grupp? Kanske sund fokus på träning... I alla fall, ny på detta och undrar vilka skor som rekommenderas. Haft ett par löparskor några pass nu men de är halkiga i vissa övningar, som med hälarna i nått ring drag och plankan. Tittat på några som heter Nano 7. Så, lever liket o kan ge tips till nybörjare?  

2017-04-13 23:48
Många fördelar att kör CF i skor gjorde för det. Och då är det nästa enbart Reebok

Rope Climbs kommer äter upp dina löpskor
Man vill vara stabil på alla lyft och löpskor ofta har dampning
Men några jag träna med även köra med barefoot skor

Men om du köpa lyftskor är det många olika modeller från adidas, Nike, Reebok och mera

2017-04-14 06:51
Beror ju lite på hur mycket du vill satsa.
Ett par CF-skor, typ Nano är väldigt bra och mångsidiga.
vill du satsa lite mer pengar kan dina nanos kompletteras med ett par lyftarskor med stenhård sula och en rejäl klack.

Löparskor är väl i grunden alldeles för vingliga för CF tycker jag och dem skulle jag lämna hemma.

2017-04-18 12:47
kollade på skorna som används i växjö och det är en blandning av

mest vanlig under en pass var Reeboks Nano allt från Nano 4 till Nano 6

men några har även Nikes Metcon

lyftskor är också blandat
Reebok
Adidas
Nike

jag kan inte ser skillnad på modeller på dessa.

2017-04-18 13:30
Ett par Nano eller Metcon rekommenderar jag starkt. Kör hårt!  

2017-04-19 09:14
Valde ett par Nano 7 på Sportamor, hämtar på "posten" idag och hoppas storleken jag valt är okej. Kostade där ca 900 kr jämfört med ca 1 200 kr i andra butiker.
Ser inte behov inom överskådlig tid att ha särskilda lyftarskor.
Kör för övrigt - de få gånger jag hunnit träna - på SATS som inte får kalla sitt cross fit för cross fit, utan det heter Prformance. En del crosstraining också då de nämnda Prformance-passen snabbt blir fullbokade på för mig passande tider.
Synpunkter på SATS och Prformance?
Och okej eller förkastligt med crosstraining även om jag är nybörjare?

Ägnar mig också åt styrketräning 2 - 3 ggr/vecka då dessa skor kommer användas framdeles.

2017-04-19 16:26
Jag tror du kommer bli nöjd med dina Nano :)

Jag körde ett CF upplägg på träningen på SATS väldigt länge utan större problem, Visst kan det bli lite lustiga blickar från en del som mest är på gymmet istället för att verkligen träna.
Kan verkligen rekommendera att du tar steget till närmaste box snart, att få träna med fler som tänker på samma sätt omkring träning och den coachning du kan få är väldigt bra.

Lycka till

2017-04-20 10:45
Har kört coachad gruppträning på SATS Regeringsgatan Stockholm några gånger nu, en renodlat cross fit-anläggning, superstor box. Premiär begick jag på bästa(?) CF-anläggningen i Sverige, Måndagsklubben (MK) i Falun. Så i box har jag varit.  

2017-04-20 13:14
Är du nöjd med dina skor nu när du haft dem några pass?  

2017-04-25 11:07
Mina Reebok CF Nano 7 alltså. Beställde ett par 42:or på Internet, min normala skostorlek, som jag dock konstaterade efter test hemma att de var något men tillräckligt störande för stora. Retur och nya 41:or på mindre än en vecka, hämtade i dag, och premiär nyss på ett styrkepass.
Som framgått inte någon större CF-atlet, men på det jag gjort i dag, bl.a. marklyft o militärpress, känns de väldigt stabila och "rätt".
Värmde upp på löpband, snabb gång, och på det förstår jag att de inte kommer vara sköna att springa i, särskilt inte t.ex. idioten med korta sprintrusher o många sabba vändningar.

2017-04-26 22:30