Skador och besvär

Hur tränar vi som har artros?

Hej,

Alla ni som fått Artros konstaterat. Hur tränar ni, har ni förändrat er träning, blir det försämringar? Frågorna och svaren är säkert många.

Jag fyller snart 50 år och tränar triathlon.

Själv har jag höftartros och fått det utrett och konstaterat. Jag har haft besvären i 1,5 års tid nu och märker inte av några försämringar nu mot när det kom. Smärtorna kom smygande och jag utvecklade artrosen under ca ett halvårs tid, trots regelbunden träning.

Jag hade några år tidigare haft ett diskbråck i ryggen som gav fruktansvärda smärtor i höften. Då gjordes också slätröntgen som inte visade några spår av artros i höften. Efter bråcket hade jag problem med styrkan i och motoriken i vissa muskler. Jag tror det kan vara en orsak till att jag utvecklade artrosen så tidigt?

Nu tränar jag i princip som vanligt, förutom löpningen. Jag cyklar, simmar och styrketränar. Mycket rörelseträning blir det, men jag springer nästan aldrig. Jag har märkt att det går bäst att springa i uppförsbacke, därför gör jag det ibland på löpbandet i form av intervaller. Jag tror att det går lättare att springa uppförs på grund av kortare steg vid uppförsbacke?

Under perioden som jag utvecklade artrosen sprang jag nästan aldrig, men jag minns att jag ibland, dagen efter ett springpass mådde bättre i höften.

Att gå längre sträckor är uteslutet. Det gör mindre ont att springa än gå. Det känns som ett irriterande skavsår som blir värre ju längre jag går.

Idag när jag springer känns det oftast lite sämre dagen efter, men det beror nog inte enbart på höften, utan också på ryggen som inte heller är helt hundra ännu. Det är antagligen därför jag inte kommer igång riktigt med löpningen.

Jag har märkt att cyklingen är bra för höften. Ganska ofta när jag har haft ont och trotsar smärtan och ger mig ut och cyklar mår jag mycket bättre dagen efter.

Jag äter ofta Arcoxia när jag känner mig stel och jävlig. Det får mig att må mycket bättre dagen efter och på det här viset håller det på.
Det intressanta är att jag inte upplever att jag blir sämre, under snart två års tid.
Hur gör ni andra, vad har ni för erfarenheter eller tankar?Smiley

2017-04-03 14:18
Jag skulle säga specifik styrketräning för att höften. Kontakta en sjukgymnast för instruktioner (visserligen förutsätter jag faktiskt att din doktor hänvisade dig dit när du fick diagnosen...)
Det som ofta händer vid höftartros är att extensionen(sträckningen) i höften blir mindre, detta kan förklara att det är lättare att springa i uppförsbacke och även att promenader gör ont.

2017-04-04 09:45
Jag tänker som Petter!

Jag har själv artros i ena höften pga Morbus Perthes som barn. Min höftled är lite tillplattad och jag är låghalt sedan barnsben.
Jag har upplevt just samma sak som du, att gång är värre än löpning. Jag har haft besvär med höften i princip hela livet. Jag avråddes från belastning som barn, men jag älskade min konståkning och lyssnade inte på doktorn. Tur är väl det, för de som lyssnade på råden om stillhet vid Morbus Perthes har oftare behövt operera höften tidigt. Belastning är bra för brosket.

Jag har efter specifika höftstabiliserande övningar upplevt att jag är bättre i höften än någonsin! Förutom dessa övningar, som gjort susen, så är även hållningen a och o!!! Jag har gått med framåtlutad hållning i hela mitt liv och även haft den tendensen i löpningen. Jag har haft bråttom framåt och det är då lätt hänt att man "lutar" sig lätt framåt. Om jag går upprest så blir extensionen i höftleden mindre och biomekaniken förbättras. Samma sak vid löpning. Känningar av löparhöft/löparknä/trochanterit är helt borta med bra hållning och avslappnade muskler framsida lår när jag springer. När jag fuskar med hållningen och börjar använda framsida lår och höftböjare mer i löpsteget så börjar de musklerna slå bakut, de blir sura och värker.

Mitt tips är att se till att springa med ett så bra steg som möjligt. Det tar tid att lägga om, men den där lilla, lilla böjningen i höftleden påverkar så mycket mer än man tror! Jag hoppas också att du får kontakt med en vass sjukgymnast/fysioterapeut som kan ge bra övningar för stabilisering av höftleden och se till att de djupa höftböjarna är aktiva när de ska och avslappade när de inte ska vara aktiva. Du kan förstås gå artrosskola enligt BOA, men träningen enligt deras program räcker inte för den som vill fortsätta med sin löpning... Enligt mitt tyckande...

Jag älskar löpning och kommer att fortsätta med det så länge det bara går! Om jag måste byta höftled måste det bli en plastik som tål löpning...

Jag vill gärna springa runt 250 mil/år men senaste åren har jag rehabat höftled och stressfraktur i fot. Jag ser ut att vara på god väg mot 200 mil i år, men bara om jag får fortsätta vara skadefri och frisk...

Lycka till!

Kram,
Jenny

2017-04-07 22:22