Triathlon

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2017-03-09 17:42

Ironman Vichy (2017)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2017-08-27
Plats: Frankrike
Sträcka: Annan
Typ av träning: Triathlon

Ironman fulla distansen,

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

2 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Blir simningen lättare på grund av bubblorna, vid simning i Vichyvatten?  

2017-03-10 00:58
Självklart, hoppas det bubblar mycket, för förra året var det utan våtdräkt som gällde. Det kan vara varmt 2017 också.  

2017-03-14 13:21
Ledsen att göra er besvikna - men om vattnet bubblar blir simningen knappast lättare utan svårare. Luft (eller annan gas) i vattnet sänker vattnets densitet vilket gör att man flyter djupare (om man alls flyter) och får svårare att nå ett bra vattenläge.
Hög salthalt typ Döda Havet däremot höjer vattnets densitet så man flyter högre och det blir lättare att få ett bra vattenläge.

2017-03-22 14:48
Hej Stefan och Stefan...

Ja jag vet att flytkraften minskar med bubblor men föredrar att vara positiv.... ska simma bra, i Vichy, effektivt, kortaste vägen och tekniskt, med eller utan bubblor. Räknar med att det är utan våtdräkt, men det gör inte så mycket, gillar simma utan, Sedan ska jag köra tufft på cyklingen, inte fega ur och söndagscykla. På löpningen är man trött hur man än gör. Benen är inte precis nya efter 18 mil cykel, men mitt mål är att springa hela maran inte gå. Jag ser fram emot ett personbästa i Vichy.

2017-03-22 16:19
Jag missade den delen med förmodat våtdräktsförbud när jag "råkade" anmäla mig till IM i Vichy. Några tips? Vad för byxor får man ha om det blir våtdräktsförbud?  

2017-08-08 15:15
Utan våtdräkt är det tridräkt delat eller hel som gäller. Det är inte tillåtet att visa bröstvårtor vare sig för män eller kvinnor i triathlon. Har män dragkedja fram bör de inte dra ner den för långt på löpningen. Personligen tycker jag Skinfit Plasma funkar bäst att simma, cykla och springa i. Trimtex är inte bra simma i utan våtdräkt. TYR funkar bra i simdelen men gjorde ont på cykeln och känns tät. Om det blir våtdräkt och varmt i vattnet kan det vara klokt simma i ärmlös våtdräkt.  

2017-08-11 21:30
Man kan alltid dra ett 'swimskin' över tridräkten om man har mycket fickor mm. som annars skulle ge motstånd. Ger även lite mindre friktion.

Dock viktigt att man får inte ha något klädesplagg med flytkraft, så inga neoprenbadbyxor eller liknande...

2017-08-14 15:28
Tack för alla tips! Lär behövas eftersom simningen inte är min starka sida. Hade inte riktigt tänkt på att jag måste ha nåt på överdelen om det blir våtdräktsförbud Smiley). Sitter med väderleksrapporter och hoppas på kyligt väder så det blir våtdräkt Smiley  

2017-08-16 08:43
Jag har klippt av ärmarna och kortat benen på min gamla våtdräkt. Om det blir våtdräkt blir det nog den.  

2017-08-16 15:20
Hur har du planerat logistiken? Jag är mer nervös för alla flyg, tåg etc än för loppet. Jag landar i Lyon på torsdag, ska sova där en natt, ta tåg från Lyon till Vichy på fredagmorgon. På måndag efter loppet tar jag ett tåg tillbaka till Vichy, flyger på tisdag. Man brukar vara slut dagen efter därför tog jag en vilodag, kanske man hinner på prisceremonin.  

2017-08-16 15:25
Min planering är annorlunda än din då vi åker bil ner Smiley. Tillsammans med min pappa och dotter åker vi onsdag, övernattar i malmö, sen vidare til Mulhouse för övernattning torsdag, Ankommer vichyområdet fredaglunch och bor strax utanför Vichy. Åker in lagom till registreringen på lördagen, tar det lite lugnt i väntan på att få lämna in cykeln sen tillbaka till boendet ca 10 min utanför staden.
Upp kl 04, söndagen, frukost och avfärd ca 05 för att vara på plats 90 min före start. Räknar med att det tar 12-13 timmar beroende på våtdräkt eller inte samt hur varmt det är. Jag följer vädret slaviskt och har en innerlig önskan om att få simma i våtdräkt.
Övernattar på samma ställe och åker mot champagne på måndag förmiddag. Övernattar sen försöka komma så långt som möjligt hemåt under tisdagen och sen leverera dottern till skolan nån gång på onsdag förmiddagen i förhoppningsvis skapligt skick Smiley)
Lite komiskt för igår när min fru stod på XXl för att köpa slang med extra långa ventiler så bad hon en kille som letade triathlongrejor om hjälp och då visade sig att han också skulle bila till Vichy för IM nästa vecka Smiley)

2017-08-17 13:11
Ha ha vad är oddsen för det ? Otroligt. Lycka till i alla fall, det är en form av njutning, svår att beskriva. Smiley  

2017-08-17 21:12