Skador och besvär

Ont i knät när jag springer fort

Tjenare! Jag har besökt ett flertal sjukgymnaster men ingen kan säga vad det är och det påverkar mig väldigt mycket då jag elitsatsar inom orientering. Jag har haft problem med ett knä sedan juli förra året, det uppkom efter en sjukdom när jag gick på alldeles för hårt direkt efter. Det sitter på på utsidan om knät brevid pattellasenan. Jag kan springa lugna distanspass i över 120min utan besvär, direkt när jag springer fort med långt löpsteg tar det bara 30-40min innan det kommer. Vet inte riktigt hur man ska beskriva kännslan det men det är ett obehag som byggs på, nästan ett tryck...  

2017-03-02 15:27
Kom igen visa er kunskaper och hjälp en uppgiven människa som bara vill kunna springa!  

2017-03-04 12:11
Känns ju som att vi, lekmän utan access till knäet i fråga, inte kan bidra med kunskap om något som flertalet sjukgymnaster (som kunnat se och klämma) gått bet på.

Du kanske skulle prova att gå till en riktig idrottsläkare istället?

2017-03-04 12:25
Jacob,
Har du gjort någon löpstegsanalys?
Där kan det finnas en del att hitta. När i löpsteget gör det ont? När benet i fråga är i luften, eller när du står på det? Du nämner "långt löpsteg", innebär det att du landar med foten framför dig? Kanske med "sittande" hållning? Då spänns tractus iliotibialis, dvs den sena som ofta ger "löparknä". En annan tanke jag får är att du vill för mycket och att du springer spänt istället för med avslappnade quadriceps och hög hållning.

Som Annika J säger, om sjukgymnasterna ej hittat något så kanske en idrottsläkare är att föredra?

Jag hoppas att du får ordning på dina problem!

Kram,
Jenny

2017-03-04 15:06
Nej, jag har inte gjort det, vart kan man göra det för jag har aldrig hört talas om det. Ja... alltså när det kommer så gjör det ont hela tiden men jag tror att det är när det är i luften i böj rörelsen. Ja foten är framför mig, jag vet inte riktigt hur du menar med sittande hålllning men det är oftast på snabba underlag det kommer. Jag springer oftast skog men det kan vara snabblöpt också. Vad är quadriceps? Jag har ju inte fått springa så mycket så när jag får/kan så kör jag så hårt jag kan! Det kom efter jag var sjuk och sen började jag träna "ikapp" det jag förlorade när jag var sjuk och sprang i en trappa där det var grusväg nedför och jag brände på lite för mycket nedför för att det skulle vara bra för mig men det känns inte som att det har med isättningen att göra... jag har fått ett klickande känsla i knät på utsidan typ en sena eller nått som märks när jag böjer benet.
Hur får man tag på en idrottsläkare?? Sjukgymnasterna jag träffat ska vara idrotts inriktade!

2017-03-04 20:18
Jag misstänker att du inte bor i Stockholm, men om du har vägarna förbi i tjänsten t ex kanske du kan besöka någon av
http://idrottsklinikenrehab.se/
http://idrottsdoktorn.se/

De kommer att försöka ge dig en helhetsbedömning, kostar mer och har fler resurser till sitt förfogande och ger fler svar.

2017-03-04 23:50
Jacob,
Quadriceps är musklerna på lårets framsida. Klickande känsla på utsidan av knäleden kan vara iliotibibialbandet, dvs senan som ofta ger sk löparknä.
Jag tänker att man måste titta på ditt löpsteg. Om du är lätt böjd i höften när du springer så kommer iliotibialbandet att bli spänt och risken är större för just löparknä då. Om du dessutom springer med sk översteg, där du sätter i hälen i marken framför dig istället för under dig, då har du än större risk att få ont på utsida knäet. Långt steg förvärrar liksom spänd lårmuskel. När du springer ska foten dras med sätesmuskler och hamstrings (baksida lår) mot rumpan till, benet ska inte böjas upp med hjälp av musklerna på framsida lår.
Om du har spända muskler på framsida lår så jobbar de emot dina muskler på baksida lår och då kommer du inte ha någon god löpekonomi och du kommer inte att kunna springa så snabbt som om du slappnar av!

Du har också ett yttre ledband i knäleden, men jag skulle inte tro att den ger dina smärtor.

Jag tror att du ska leta rätt på någon som kan göra en löpstegsanalys. Jag kan tyvärr inte tipsa dig, såvida du inte bor i Stockholm eller Göteborg.

Du kan också försöka få en tid hos en ortoped eller läkare med idrottsmedicin som inriktning.

Hoppas att det löser sig för dig!

Kram,
Jenny

2017-03-07 18:34
Hej Jacob!
Du kanske redan har fått tag på en idrottsläkare? Annars kan du söka på nätet. Det ser ut på bilden som du springer KFUM Örebro och i Örebro lär det finnas idrottsläkare.

Sen tror jag att vi orienterare har mycket att tjäna på att få ett bättre löpssteg, både i svårlöpt skog och i mer snabblöpta skogspartier.

Sen en liten förmaning, försök aldrig att träna ikapp. Särskilt inte efeter en sjukdom eller en skada. Då är kroppen inte mottaglig för en för stor träningsmängd. Resultatet är ofta att man får kliva tillbaks till ruta 1.

Hoppas att du snart kan springa helt utan krämpor! Nu när det är så fint i skogen!

2017-03-26 17:08