Skador och besvär

Hopparknä - en 10 månaders resa

I Mars förra året blev jag sparkad i knät under en rugby match. Fick lite värk i knät men tänkte inte mer på det. Löptränade och fortsatte som vanligt. Spelade match igen och landade hårt på knät igen, gjorde sjukt och onormalt ont. Hade ömt knä länge men försökte löpträna ändå eftersom jag hade bokat Sthlm maraton (mitt första).

I slutet på April hade jag så ont att jag knappt kunde gå normalt. Dumhjärnan tog så lång tid på sig att gå med på att det inte var något som bara skulle "gå över". Gick äntligen till sjukgymnast i Maj, som skickade mig till ser Lorenzo Maci efter en månad rehab. Jag bor i London därav blev det så. Han scannade, gjorde ultraljud och konstaterade att jag hade ett a-typical trauma induced severe patella tendinopathy. Ett helt vanligt hopparknä. Leden var nästan 1cm där den skulle vara 3mm och såg ut som en kulle när den ska vara jämntjock. Jag hade även tappat sjukt mycket muskelmassa på vänster ben. Detta eftersom jag inte använt benet normalt på 3 månader Efter det följde 6 månader med exentrisk träning, att försöka bygga muskler på ett ben där du inte kan böja knät utan kraftig smärta är inte lätt.

Det hjälpte ganska bra med träningarna. Efter ett par månader var benen mer jämlika. Jag hade ont men kunde nu böja lite med tyngd på. Träningen trappades upp, och jag fick även komma och skrapa leden med nålar. Det hjälpte också, men efter 9månader jag jag fortfarande inte stå på knä. Inte göra squats djupare än 80° och inte löpa. Va ute och dansade med några kompisar och hade ont i 2veckor efter. Gått upp 5 kg och inte spelat rugby på en evighet.

Äntligen har vi gett upp och jag ska äntligen få träffa Dr Alfredsson från Umeå som sån tur är jobbar med Dr Masci. Dr Masci vill att jag ska göra en titt-håls skrapning. Det fins inte som alternativ genom vanliga NHS så det kommer bli dyrt. Runt £4500 om jag opererar mig i London. Tror det blir billigare om jag åker till Umeå (hur tur har jag som har det valet?!) men ska prata med dem om det den 5 Mars.

Det är jätte frustrerande att det tagit så lång tid, men jag är samtidigt lättad. 50,000kr känns mycket, men i det stora hela är det en struntsumma.

Har läst jätte bra saker om Alfredson här, och han har ju opererat Zlatan och Anja Pärsson, så mer meriter än så behöver han ju inte!

Moralkakan: lyssna för fan på kroppen och var inte lika dum som jag!

Uppdaterar när jag träffat honom nästa månad :)

2017-02-12 11:15
Sanna,

Hoppas att det går bra för dig! Jag håller mina tummar!
Vi är många som är dåliga på att lyssna på våra kroppar och det tål att upprepas! Lyssna på din kropp!

Kram,
Jenny

2017-02-12 14:49