Pulsklocka / GPS - Endast Garmin.

Heart Rate monitor

När kan man använda Garmin HRM1G heart rate monitor? vad mäter den?  

2017-01-31 20:19
HRM1G är Garmins styvare pulsband, eller hur? Ser ut som på bilden?

External image


Man använder den tillsammans med en Garminklocka för att mäta pulsen när man sportar. Den mäter inte pulsen om man simmar, men annars kan man använda den när man vill.
 

2017-01-31 20:37
det är en sån jag har och en garmin vivofit så därför undrade jag när man kan använda pulsbältet?  

2017-01-31 20:57
Garmin Vivofit är bara kompatibelt med det mjuka, nyare pulsbandet som ser ut som på bilden nedan. Det äldre kan inte kommunicera med Vivofit eftersom HRM1G saknar Ant+ (språket Vivofit pratar).

External image

 

2017-01-31 21:24
http://cdon.se/hemelektronik/garmin-vivofit-traningsarmband-inklusive-pulsbal... där ser du vilken det är  

2017-01-31 21:57
Jag utgick från Garmins hemsida: https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/143405
Där finns inte det hårda pulsbandet listat bland kompatibla produkter, men om det fungerar är det ju kanonbra Smiley

 

2017-02-01 10:42
har inte provat än men funderar på det  

2017-02-01 18:08
Pointless. Träningspass: lugn fart, effektiv fart, hård fart, spyfart. Varför behöver man veta hur snabbt hjärtat slår?  

2017-02-04 05:29
vad Anders?  

2017-02-05 15:27
Dina frågor Camilla, i omvänd ordning:

"vad mäter den?":
Svar: Heart Rate monitor betyder pulsmätare och den mäter alltså din puls, ansträngning på hjärtat i form av angivande av hjärtslag per minut. Ju hårdare du anstränger dig desto högre antal hjärtslag.

"När kan man använda Garmin HRM1G heart rate monitor?":
Svar: Du kan använda den i princip när som helst när du vill veta hur hårt du anstränger dig. Dock brukar det vara dålig funktion i vatten, alltså vid simträning.

Huruvida du verkligen "behöver" använda denna mätare beror på vad du tränar och vilka mål du har. Många, även somliga elitmotionärer, tycker pulsmätare är onödigt.
Är det så att du bara motionerar för att må bra och du inte satsar på att bli jättebra på att springa fort eller annat liknande så är nog denna pulsmätare en överflödig teknikpryl.





 

2017-02-05 17:02
sa inte att jag skulle använda utan undrade bara vad den mäter



 

2017-02-05 17:16
Och det har du fått svar på.

Var så god!
 

2017-02-05 17:36
jatack  

2017-02-05 17:44
Min aversion mot pulsmätare kommer sig av att de uppmuntrar till att inordna sin träning i olika "pulszoner". Det är en jättebra idé, om det inte vore för att pulsen påverkas av många andra faktorer än grad av fysisk ansträngning i ett specifikt träningsmoment.

Bättre är att träna efter grad av UPPLEVD ansträngning (Borgskalan), eller efter en mjukare bedömning (säg att vi talar om löpning, simning, gång eller skidåkning) - lugn fart, medelhård fart, hård fart och maxfart.

Många elitidrottsmän arbetar med en belastning i procent av tävlingsfart i sina bedömningar. Exempelvis: för en 10 km löpare ligger långdistanspasset (12-17 km) på 60-70%, tempopasset (dito intervaller) på 85, testlopp på 100% och intervaller samt repetitionslopp på över 100%.
 

2017-02-06 23:53
Jag använder snarare pulsmätaren för att kolla min dagsform. Typ jag vet att på en viss typ av underlag i en viss fart borde jag ligga på ca 140. Om jag plötligt hamnar på 150 så är det kanske en förkylning på gång t ex  

2017-02-07 08:33
...eller så är det uppförsbacke, eller motvind eller halt underlag, eller sandstrand...  

2017-02-08 00:27