Cykel

Trainer träning mot datorn?

Får erbjudande om prenumeration till "Zwift" via facebook är det någon som provat eller finns det något bättre.
Jag är en soffpotatis just nu, men behöver någon boost att hoppa upp på trainern.

2017-01-10 20:23
Rekommenderar starkt att köra det. Prova gratis veckan( 7 dagar gratis och 50 km).
Finns massor av event att deltaga i, köra planlöst runt eller olika pass att välja mellan.
För mig så var det riktigt vanebildande :)

2017-01-11 19:39
Tack för svar, då blir det att trampa i mörka norrland!  

2017-01-12 02:08
Vad behövs för utrustning för att koppla mot datorn?
Jag har en rätt enkel trainer.

2017-01-12 07:33
Har också sett detta men inte provat. Köpte mig en traniner i mellandagarna av märket Bkool och till den finns redan en massa banor att åka.
Just av den anledningen så har jag inte känt behovet av att prova denna tjänst.
Om någon som har mer erfarenhet av trainer och programvaror så berätta gärna. Det kanske är så att just detta är en helt annan tjänst.

2017-01-12 14:44
Vilken köpte du och var?

Är du nöjd?

/Calle

2017-01-12 14:57
Jag hade i början en gammal TACX Satori Pro(manuell) sedan hade jag kadensmätare, trippmätare och pulsband som jag kopplade till datorn. I Zwift så kan man välja en enkel trainer och sedan koppla ihop den med ens alla olika mätare.

Körde själv olika program (trainerroad, SF och olika videos) men det var inget för mig. Tröttnade ganska fort. Så detta har varit en räddning i elfte timmen för mig.
Själv kör jag idag på en Elite Qubo Digital smart trainer och är sjukt nöjd. Så mycket tystare.

Då man kan köra gratis så kan det vara värt att registrera sig för att se om det är något man kan tänkas tycka om.

2017-01-12 19:52
Jag har en något dyrare lösning.
Jag har en Tack Bushido som är kopplat till Tack Training Software på datorn. Då kan man dels köra efter fördefinierade program (som intervallträning), dels finns det en massa Live video, där man har filmat tex cykelrundan på Ironman Hawaii och när man cyklar på trainern så regleras motståndet efter hur terrängen varierar. Man kan också lägga in sina egna GPS-rundor (om man tex registrerat en runda med sin GPS)
Det finns också möjlighet att köra rundor i en virtuell värld mot virtuella motståndare.
Det jag inte gillar med Tacx Bushido är att den inte har extern strömförsörjning, så det blir lite fel när det är nerförsbacke på filmen. Man kan inte sluta trampa även om man skulle kunna det i verkligheten. Detta tar bort lite av verklighetskänslan.
Stor skärm rekommenderas - gärna 27" eller mer.

Ett alternativ som är billigare är att cykla efter filmer och själv reglera motståndet. Jag kör ibland en del Spinervals och jag vet att Sufferfest är populärt bland många.

/B.

2017-01-12 20:58
/B din trainer fungerar precis som min Bkool. Med banor, video och allt. Jag tycker precis som dig att enda nackdelen är just detta med nedförsbacke. Det är bara att trampa på.
Men och andra sidan så använder jag den för att träna kondition och då ska man ju inte sitta och vila :) Men som sagt så blir det inte riktigt realistiskt.

2017-01-18 10:11