Prat

Lurmusik på träningsrundan?

Vilken sorts musik ska man ha i hörlurarna för att prestera bäst under träningsrundan?
Jag har prövat klassiska symfonier, dixielandjazz, Wagner och annan tung operamusik, hårdrock samt Flottarkärlek med Snoddas. Märker ingen resultatsmässig skillnad.
Inte heller presterar jag bättre/sämre om jag spelar sådan musik, som jag särskilt gillar/ogillar.
Har några vetenskapliga studier gjorts på eventuella samband mellan musik och fysisk prestation. Tycker att man borde hissa skrot bättre om man samtidigft lyssnar på Wagners minst sagt kraftfulla operor. Snabb marchmusik borde underlätta vid långdistanslöpning. Men icke.
Tänk om man kunde hitta säkra samband mellan musik och träningsresultat. Vilken affärsidé!Smiley

2016-12-31 21:24
Jag föredrar den naturliga tystnaden, med inslag av sin egen andning och tassandet mot marken.

Tycker att det är en lyx att få slippa musik och prat under rundan. Det är först när det blir tyst som man märker hur störande det egentligen är med för mycket ljud.

2016-12-31 23:58
Det tycker jag med. Det eviga musikskvalet i dagens samhälle förtjänar ofta benämningen "akustisk nedsmutsning".
Men spörsmålet i mitt inlägg var huruvida vissa former av musik kan öka prestationsförmågan. Tänkte att om man blir riktigt förbannad på någon eländig låt, så strömmar adrenalinet till och man presterar bättre. Tycks inte fungera så. Får försöka reta mig på någonting annat istället.
Någon käck forskare ska ha påstått att riktigt skränig musik fungerar bakteriedödande. Möjligen på så sätt att bakterierna begår självmord.

2017-01-01 09:23
Har tänkt på en liknande sak på gymmet. Det är en ständig matta av dunkande ur högtalarna, även om det bara är ett par personer i lokalen. Om det helt plötsligt tystnar känner man en oerhörd lättnad och kan fokusera bättre på träningen. Man märker att dunkandet stjäl energi, som man istället kan använda till att träna hårdare.

När man sedan går in i omklädningsrummet spelar de också musik, men oftast lugn, sövande, klassisk musik. Där skulle jag hellre vilja ha något uppiggande.

2017-01-01 10:27
Allra bäst vore, om varje deltagare på ett g/jympapass hade egna hörlurar och sin egen favoritmusik att sprattla till. Den som gillar havsbrus, stilla vind, motorbuller, kulspruteknatter eller sober tystnad kan fritt välja sådant. Det är naturligtvis en seglivad fördom att alla som deltar i exempelvis dansgympa bör röra sig i samma takt. Människor är ju individer.:H:  

2017-01-01 14:36
Har aldrig sett någon elitlöpare träna med lurar, så det är förmodligen inget plus. Tycker själv att man tappar fokus på det man gör med musik i öronen.

Har även märkt ett fenomen som uppstår när jag tränar med pulsklocka (alltså utan musik). Om jag kommer att tänka på något som irriterar mig eller gör mig engagerad, stiger pulsen med 10-20 slag, utan att ansträngningen ökar. Eftersom musik får dig att gå upp i varv, kan jag därför tänka mig att det går åt onödigt mycket energi under träningsrundan, utan att du blir ett dugg bättre tränad. Du provocerar hjärtat på fel sätt.

2017-01-02 10:06
Man kanske ska spela upp politiska tal av politiker, som man ogillar, i hörlurarna för att varva upp hjärtat ytterligare. Något extremt exemplar av arten från yttersta högern eller yttersta vänstern borde göra susen och skruva upp pulsen med 10 - 15 procent. Kan bli avgörande i slutspurten på Stockholms maraton.
Tror inte akustisk doping är förbjudet i träningssammanhang.

2017-01-02 12:55
Alla intervjuer med Trump vore nog ypperligt om ändamålet är pulsstigning.  

2017-01-02 14:49
Besvikelsen när jag insåg att tråden inte handlade om näverlurar, man kan säkert få höra ljuv musik från dem om man har tur att springa förbi när de utövar sin konst. Jag är mer tveksam till att de förekommer i städerna, men ute på fäbodvallarna bör de ha varit flitigt förekommande en gång.

2017-01-02 15:05
Ni får förlägga era träningsrundor till centrala Ystad på kvällstid.
External image

Själv kör jag så klart uteslutande dödsmetall i lurarna på gubb-skubbs-rundorna för att hålla hög kadens.
Men med tanke på tongångarna i denna tråd känner jag mig fullständigt grundlurad..

2017-01-02 15:53
På tal om näverlurar - man kan förstås själv springa träningsrundan blåsandes näverlur. Tränar flåset men förbättrar knappast sluttiden.
Dessutom torde man riskera att hamna på allmän inrättning.Smiley

2017-01-03 09:16
Hej Sigvard! Kul att du är med oss! Smiley

Jag är en riktig "Slave to the music" och älskar musik i alla dess former, speciellt om man kan röra sig till den i takt.

Som gympa-och Tabatainstruktör så föredrar jag rätt pulsad musik så att jag, tillsammans med gruppen, kan utföra rörelser, såväl löpsteg som gympaövningar, i takt med musiken. Jag hör direkt om en låt passar till en styrkeövning, en konditionstopp eller ett löppass. Jag har takten i blodet, känns det som.

Träning, såväl som musiken, är en del av mitt liv och jag vill inte vara utan något av det. Jag presterar absolut mer med musik än utan.

2017-01-06 21:09
Å Sigvard bara luras - som vanligt...  

2017-01-07 14:29
Glatt återseende Sylvia och Christer!
Att luras i så viktiga ämnen som lurmusiken varde mig helt fjärran.
På mitt g/jympapass "någonstans i Falun" tillhör forntidslåten "Flottarkärlek" med Snoddas Nordgren numera standardrepertoaren. Har till sist lyckats identifiera takten och känner mig faktiskt fysiskt stärkt av tongångarna - om än inte så mycket av låttextens poetiska substans. Fler gymmixpass borde bestämt infoga "Flottarkärlek" bland standardlåtarna. En sann förnyelse,
Lyssna och njut:
https://www.youtube.com/watch?v=_fe9-THGjlE
Smiley

2017-01-07 20:05