Styrketräning

Träningsrutin

Hej alla kunniga personer! Jag har några frågor angående den träningsrutin jag lagt upp för mig själv och om den verkligen är så vettig som jag tänker mig att den är. Jag försöker gå till gymmet 3 gånger i veckan, och sen köra kondition (Power Walk och promenad) 2 dagar i veckan. Det jag är mest fundersam ut är mina styrketräningspass. De är nu uppdelade i en 3-split för newbies (som jag kallar den) och veckan ser ut som följer:

Måndag: Vilodag

Tisdag: Rygg/Mage/Biceps
5x5 Marklyft
5x5 Latsdrag
5x5 Pull Ups
5x5 Rodd
5x5 Ryggresningar
5x5 Skivstångscurl
5x5 Russian Twist
3x10 Fällkniv
5x10 Crunches

Onsdag: Power Walk

Torsdag: Bröst/Axlar/Triceps
5x5 Bänkpress
5x5 Flyes
5x5 Militärpress
5x5 Hantellyft (åt sidan)
5x5 Tricepspress
5x5 Dips
MAX Armhävningar

Fredag: Vilodag

Lördag: Ben/Rumpa/Lår
5x5 Squats
5x5 Benpress
5x5 Benböj
5x5 Benspark
5x5 Inner Thigh
5x5 Outer Thigh
5x5 Gluteus Kick
3x10 Lunges
3x10 Hip Thrust

Söndag: Meditativ promenad

Några kommentarer, bu eller bä om detta upplägg? Tar gladeligen emot konstruktiv kritik Smiley

2016-09-22 21:27
Det är ju väldigt svårt att säga om den är bra eller dålig då vi inte vet vad du vill med träningen. Vill du blir stor eller stark eller bara deffad??

Vid en första anblick tycker jag du fått med allt, men du tränar bara igenom kroppen en gång per vecka. Du skulle kunna välja bort ett antal övningar och kanske hinna med att köra igenom hela kroppen två ggr/ vecka. Tex ett överkroppspass, ett underkroppspass och ett helkropp.
Eller så kör du två helkroppspass och ett där du koncentrerar dig på svagheter

Lycka till

2016-09-23 11:27
Det är nog inget större fel med det där😊

Man skulle kunna tänka i banor av lite färre övningar och mer fokus på basövningar beroende på vad man vill uppnå. Annars är det bara att köra på ett halvår och se hur det känns!

2016-09-23 11:57
Överlag bra men väldigt ambitiöst med så många tunga 5-setare.

Jag hade nog skalat ner något på antalet övningar och fokuserat på bas-övningarna.

Det beror dock självklart vad syftet är :)

2016-09-23 12:19
Tack för kommentarer! Det jag har utgått ifrån när jag byggt upp passen är att jag valt vilka kroppsdelar/muskler jag vill träna och sen valt 2-3 övningar per muskelgrupp. Det var ett tips jag hittade på annat håll när jag satt och läste runt om detta. Några tips på vilka övningar man skulle kunna dra ner på och vilka som bör vara kvar? Smiley

Min tanke med träningen är mest att gå ner i vikt (väger 105kg) men även att bygga lite muskler på samma gång. Inte bli liksom, superstark men bara bygga lite grundstyrka.

2016-09-26 19:29
Här har du ett förslag på träningspass för tre dagar i veckan på gymmet, kombinera detta med en eller två powerwalks så kommer du nog ganska långt Smiley

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-emelie/

Edit:
Vid en andra titt på programmet så tycker jag du kan lägga till nån form av magövning, kanske plankan både raka och sneda samt hängande benlyft tex.

Lycka till

2016-09-27 13:50
Nu kör jag på det program som Fredrik tipsade om, tycker mycket om det och kan rekommendera det. Lagom längd på passen jag kör lite uppvärmning med olika rörlighetsövningar och stegrar sedan vikten tills jag når den vikt jag vill träna på och passen tar mellan 45-60 min. håller med om att man kan lägga till någon magövning men annars ett bra program för hela kroppen som inte tar upp all ens fritid Smiley  

2016-09-29 14:10
På tok för många set på tisdagar och lördagar. Skala bort. Du behöver tex inte både latsdrag, pullups, rodd, ryggresningar och mark. Och alla övningarna du radar upp på ben-dagen känns också orimligt och onödigt många. Om du absolut vill köra så många övningar skulle jag satsat på olika repsantal. Ta 5x5 i flerledsövningarna och 10x3 i övriga tex.

Om jag skulle ändra utifrån ditt knåpade schema blir det typ så här (reps x set):

Tisdag: Rygg/Mage/Biceps

5x5 Marklyft
10x3 Latsdrag
15x2 Skivstångscurl
15x2 Russian Twist
10x3 Fällkniv
10x3 Crunches
10x3Ryggresningar
(18 set)

Onsdag: Power Walk

Torsdag: Bröst/Axlar/Triceps
5x5 Bänkpress
10x3Flyes
5x5 Militärpress
15x2 Hantellyft (åt sidan)
10x3 Dips
MAX Armhävningar
(19 set)

Fredag: Vilodag

Lördag: Ben/Rumpa/Lår
5x5 Squats
8x4 Good mornings
10x3 Benspark
10x3Lunges
10x3 Hip Thrust
(18 set)

2016-09-30 15:23
Kul att se att du trivs med passet jag rekommenderade.
Lycka till och kör hårt

Smiley

2016-10-03 08:40