Barfotalöpning

Blir det barfotakut för er?

Själv har jag kommit ut 18 mil totalt i år. Igår blev det en lugn halvmara drygt. Totalsträckan i år är kanske inget fantastiskt för en kropp men jag är ändå ganska nöjd för jag har i år varit mycket barfota överallt där jag kan, så det är ju inte bara på rundorna jag är barfota.

Hur går det för er andra, är ni ute med nakna fötter och njuter av fartvinden?
 

2016-09-21 22:05
Imponerande! Och inspirerande!

Nej, jag har aldrig sprungit barfota, men jag har gått och funderat litegrann den sista tiden på att kanske prova på litet kort strumpspringande på löpbandet, och att innan permafrosten har slagit till kanske testa att småjogga litet barfota på en närbelägen golfbana...

Och så yogar jag en del... Smiley
 

2016-09-21 23:23
Att ha strumporna på löpbandet är ingen dum idé för friktionen är lite stygg.  

2016-09-22 13:09
Kan t.o.m. rekommendera dubbla strumpor på löpbandet! Smiley Då glider dom mot varann, och inte mot foten  

2016-09-22 15:59
Nej, tyvärr.
I och med stressfrakturen i vänster fot i november förra året har jag fått träna rehab hela tiden sedan dess, och gör fortfarande. Det är oklart varför jag fick stressfrakturen, men del av det är kanske ändå lätt nedplattade främre fotvalv. När jag går barfota på golv kan man höra mina ledhuvuden knäppa mot golvet, så jag avvaktar med barfotalöpning. Jag saknar det!

Kram,
Jenny
 

2016-09-22 21:11
Aj då Jenny! Håller tummarna för att du snart kan börja lite smått snart då med stärkande promenader barfota i början kanske. Antar att jag skulle tappa mycket muskler i fötterna om jag inte kunde löpträna på 10 månader. Hoppas du kan få klartecken att komma igång så smått!  

2016-09-22 23:11
Jag springer gärna utan skor i strumpor på löpband. Distansrekord är 13 km och ett år kom jag upp i nästan 25 mil i bara strumplästen. Smiley

Helt barfota vågar jag bara springa på sandstränder och i gräs. Har aldrig provat grus eller asfalt.

Oavsett så har jag alltid trott på att det är det mest naturliga för våra kroppar, att springa utan skor. Foten är uppbyggd för att klara det, men sen är det vi människor, som fördärvar förutsättningarna redan i tidig ålder. Hur gamla är barnen när vi börjar trycka på dem skor?

Jenny, kämpa på! Smiley
 

2016-09-23 15:47
Det går i perioder för mig hur mycket jag faktiskt springer barfota, barfotalöpandet har dock funnits med i 5 år nu iaf utan längre avbrott. Går barfota i vardagen i så mycket som möjligt utom på jobbet.
Totalt i år har det blivit lite drygt 20 mil helt barfota och lite drygt 80 mil resterande i skor.
Längsta barfota-passet kanske ca 10km.
Mestadels asfalt när det blir av men även lite snö, stigar och tartanbanor.

Ibland blir jag sugen på att försöka tuffa på mig och köra all löpning 100% BF men har för dåligt tålamod för att lägga ner den tillvänjning som krävs. Vill då och då ut och springa i riktigt ovänlig terräng och då åker skor på. Dock så tunna skor som det bara går och som tillåter att man kan slappna av och slippa springa och vara försiktig på vart man sätter fötterna på varje steg.
 

2016-09-23 21:49
Tack Running Cloud och Sylvia!

Jag var nog otydligt i mitt inlägg, jag fick min stressfraktur 3 november 2015. Jag fick ta mina första löpsteg 24 januari 2016. I början 5 minuter försiktig löpning med dämpade skor med hålfotsstöd... Sedan dess har jag fått öka med 5 minuter var tredje vecka och endast springa var 3:e dag. Öken i början, men såååå mycket bättre än ingen löpning alls! I början med New Balance 890 på fötterna. I april köpte jag ett par Altra One eftersom jag inte stod ut att springa med klotsar under fötterna! Altra One har lite dämpning och lite stöd och framför allt, 0 drop!

Fötterna blev självklart svaga efter den 11,5 veckor långa perioden där jag inte fick springa alls och knappt ens gå. Jag borde haft kryckkäppar, men det funkar inte för mig. För att kunna gå hyfsat köpte jag mig ett par Lems Boulder boots, de har lite dämpning, vid tåbox och 0 drop, så de var min räddning under vintern. I dem lade jag ett litet stöd för hålfoten i början, men sedan tog jag bort det. Tyvärr är yttersulan lite hal, så det var lite ostadigt i snö och på is...

Rehabiliteringen har i stort sett gått ut på att bygga upp hålfoten, vilket jag tyvärr inte verkar komma särskilt långt med och att successivt öka belastningen. Hade jag inte haft min eminente fysioterapeut hade jag säkert sprungit långpass på över 20 km för länge sedan, men han har hållit mig på jorden! Det var otroligt nära att jag sprang Stockholm Trail 21 km i juni, jag har ju sprungit samtliga sedan starten! Loppet har en oerhört stark lockelse för mig. Till slut insåg jag att det var 5 km-klassen som var mest klokt, även det var att tangera/överskrida min tillåtna löptid då! Det var mina första traillöpsteg sedan oktober 2015, så det var inte någon snabb löpning direkt! Underbart var det i alla fall, Inov-8 X-Talon 160 på fötterna, det är kärlek det!

Jag spar min barfotapremiär till nästa vår, då har jag hunnit träna upp mig i 1,5 år.

Kram,
Jenny
 

2016-09-25 13:52
Gôtt, då har ni ändå kutat utan skor rätt bra Sylvia och Mikael. Jag hoppas att säsongen har fler barfotamil att bjuda på.

Ja jag är övertygad om samma Sylvia. Ungarna kämpade hela dagarna ett tag när de skulle lära sig gå och nog kom de upp till slut, det var en bra träning för deras fötter och kropp. Sedan kom skolan och kraven på skor. Jag har lite svårt att förstå hur man kan träna upp sin fotmuskulatur om foten har allt stöd omkring sig hela tiden? Ett av våra barn kutar faktiskt orientering med skolan barfota då och då, jag vet faktiskt inte hur f*n han klarar det, men så blir det lite märken ibland Smiley men på innebandyn förstår jag att han vill ha skor.

Då är du ju på G Jenny!

 

2016-09-25 23:03
Bra Running Cloud att du låter barnen gå barfota när det är möjligt. Jag förstår att de lärt sig uppskatta det. Tufft gjort av sonen att springa orientering barfota. Han kanske inspirerar sina kompisar till att springa barfota. I varje fall grabbar borde tycka att det är tufft att springa barfota och fjolligt att springa i skor. Det tyckte man själv som grabb att det var tufft med barfota på somrarna. Till shorts hörde barfota liksom bar överkropp. Att han kör innebandy i skor förstår jag när det är lätt att bli trampad på tårna av de som har skor. Egentligen borde idrottslärarna uppmuntra till att träna barfota. I så fall skulle alla som spelar innebandy kunna vara barfota så ingen riskerar att bli trampad på tårna. Men det skulle säkert bli ett fasligt hallå från fjolliga föräldrar.  

2016-09-26 14:07
Jag önskar verkligen att jag hade sprungit mer barfota än vad jag gjort, men är ändå nöjd med mina 25 km i år. Försöker skynda långsamt och nu har jag dessutom tagit ett steg tillbaka från löpning i mina vanliga vivo barefoot-skor för att få bot på min hälsena.

Är det någon annan som har känningar i hälsenan? När jag tar de första stegen på morgonen så känns det rätt rejält i högra hälsenan. Inget i vänstra. Och likaså om jag vilar fötterna mot något hårt så känns det om det är högra foten som är längst ner mot underlaget.
Så nu ett tag tillbaka har det varit lite extra fokus på tåhävningar samt att stärka och stretcha vaden i sina ytterlägen (har snöat in på det som kollas FRC - functional range conditioning med tillhörande RAIL's/PAIL's).
Idag när jag tog första steget på morgonen så kände jag bara pyttelite i kanske två steg och sedan ingenting så jag hoppas att det fortsätter så. Och att jag sedan kan öka löpdosen successivt utan att få tillbaka hälsenetjafset.

Sen instämmer jag att det är otroligt imponerande och inspirerande att vissa av er springer fler mil barfota än vad jag springer vanligt på ett helt år. Smiley
 

2016-09-27 21:33
Har inte sprungit så mycket i år då det varit mer fokus på styrka, men det jag har sprungit har varit antingen i Fivefingers eller helt barfota (beror på underlaget).
Var på Lanzarote i Mars och då sprang jag som längst 15km helt barfota på löparbana. Rekordet på asfalt är 13km.
 

2016-10-01 07:47
Jag har nyss börjat köra med lite mer kontinuitet och är uppe i 2,2km nu. Smiley
Planen är 3 pass hamsterband med VFF i veckan och en ökning med 10% per vecka. Det ska bli intressant att se hur det blir till våren.
 

2016-10-04 15:23
@Alfred Hernandez
Jo då, jag har små känningar som du beskriver ibland. För mig funderar jag på om det kanske delvis beror på att jag ibland tillåter mig att sätta i foten, nästan med hälen först, i varje fall platt och det kan kanske slita lite extra på hälarna eftersom att jag springer i minimalistiska skor, och när jag springer barfota kan jag också fuska lite. Jag försöker vara uppmärksam på detta och jobbar lite extra med mitt löpsteg.

Gôtt @Jörgen Havseng! Då är du väl redo att kuta lite barfota med! Smiley
 

2016-10-04 22:18
@Running cloud
Låter som vi sätter i fötterna väldigt lika. Men jag har tänkt precis tvärt om, att det påfrestar extra att landa helt på framfoten. Vid tjocksko-löpning där hälen dundrar i först hade jag inte det problemet med hälsenan. Men det är säkert som du säger. Jag fortsätter jobba på att stärka vaderna och fötterna samt inte springa mer än en gång i veckan. Min plan är långsiktig och då vill jag inte stressa fram mängd och längd på löpningen.
 

2016-10-05 09:39