Skador och besvär

Löparknä?!

Jag behöver råd!

För några veckor sedan sprang jag mitt första marathon och det slet uppenbarligen mer på kroppen än jag vill medge! Jag fick ont i båda knäna under loppet men tog mig ändå i mål.

Vilade från all löpning i nästan 2 veckor och tänkte sedan ge mig ut på en kortare runda på ca 3 km. Efter två km fick jag ont i knät och fortsatte springa ca 200 m och sen gick det inte och jag fick promenera sista kilometern hem..
Så fort jag var hemma hade smärtan släppt helt och jag har inte känt något sen dess (har visserligen inte testat att springa heller..).
All googling säger löparknä! Smärtan sitter på utsidan av knät och är värre i nerförsbackar t ex.

Nu till det fina i historien... Jag ska springa LIDINGÖLOPPET om en vecka!!
Då det är den sista delen i min klassiker finns det inte på kartan att hoppa över loppet..

Vad ska man göra?
Vila från löpningen känns ju självklart, men hur är det med övrig träning? Är det bra/dåligt om det nu är löparknä att träna annan skonsam träning eller ska jag vila helt fram till loppet?

Har läst en del om stretchövningar och tänkte prova några dagligen för att se om det hjälper (tips på övningar mottages tacksamt!).

Är det bara att bita ihop, knapra tabletter och ta sig igenom loppet på ren tjurighet, eller har någon några andra tips?
(funderar även på att kontakta sjukgymnast för att tejpa knät inför loppet, kan det vara något?)

2016-09-16 10:38
Löparknä är även känt som iliotibialbandsyndrom (förkortas ITBS) och är en inflammation i överbelastad sena som gnuggats för mycket över en knöl (epikondyl tror jag det heter) just där du upplever smärta.

Jag går till Access Rehab med alla mina besvär, de är mycket bättre på att bedöma åtgärd än jag. Tejpa tror jag är kontraproduktivt dock, av den enkla anledningen att bindväven som gnuggar mot knölen redan är för stram (där av att det blivit för hög friktion och inflammation), och tejpning lär bara sträcka bindväven ännu mer.

Däremot vet jag av erfarenhet att massage, hårdhänt idrottsmassage alltså och inte gulle-gull-massagen man får på spa, fungerar. Massage, stretching, vila och antiinflammatoriskt.

Men det är bara min gissning. Gå till ett proffs och få det bedömt, så det verkligen är löparknä också. Annars kan det bli dåligt.

2016-09-16 11:11
Jag hade problem för några år sen, och tyckte att en "knee strap" hjälpte, dvs lättade på symptomen, typ en sån här:
https://www.amazon.co.uk/Pro-Tec-Band-Wrap-Compression-Pad/dp/B004VRW1DC/ref=...
Fast jag köpte min i Stockholm, osäker på om det var Runner's store eller Löplabbet...
Men det är alltså ingen bot, träning, stretch, foam roller krävs för att bli bra, men i din situation kan denna vara bra att testa

2016-09-16 14:53
Hej Ida,

Synd att jag såg detta först nu!
Så jag vill börja med att säga hoppas det gick bra!?

Beträffande din skada så bör du ta reda på vart felet ligger!
Löparknä är bara ett symptom på en obalans som behöver "stärkas" upp, ofta baksida lår och höft/mage.
Som hjälp kan man effektivt avhjälpa problemet med stötvågsbehandling.

Hoppas du får rätsida på besvären...det är inget man behöver leva med! ;-)

Fredrik Lemón
Leg. Naprapat
www.helfriskvard.se

2016-09-26 10:15
Jag har mitt tips på min blogg som hjälpte mig när det sket sig och Lidingö stod för dörren.

Det är ingen hokus pokus, men jag skrev ihop detta http://jonas71.blogspot.se/2012/09/tips-for-att-lura-loparkna.html

2016-09-26 22:08
Kan vara läge att köpa en foam roller eller på svenska skumrulle/pilates rulle. Den löste mitt löparknä! Enkelt men kräver lite arbete  

2016-09-27 09:15
Jag har haft löparknä i båda knäna ( kom i vänster knä akut efter Göteborgsvarvet 2009 och i höger knä ett par månader senare).

Jag förstod direkt att det måste handla om en muskulär obalans någonstans, så jag gick till en sjukgymnast. Själva inflammationen hjälpte en naprapat mig med och han plågade mig med akupunkturnålar, som han bankade in i senfästena för att reta inflammationen och på så sätt påskynda läkningen. Efter tre behandlingar var jag smärtfri.

Sjukgymnasten gjorde en massa tester på mig, och dessa visade svagheter i framför allt gluteus medius, som ju stabiliserar bäckenet, men även i de andra gluteusmusklerna, som är assisterande muskler till gluteus medius.

Svagheterna gjorde att musklerna i hela sätet blev överbelastade och strama och drog onödigt hårt i ITB-bandet, som i sin tur gnagde på utskottet på knäts utsida med en inflammation som följd.

Jag fick ett gediget rehabprogram (och letade upp några övningar själv) som gjorde att jag att, helt obehindrat och smärtfritt, sprang en halvmara efter två månaders rehab. Ännu har jag aldrig haft några känningar av löparknä.

Jag har aldrig stretchat senorna, aldrig foam rollat några muskler eller på något annat sätt "dövat" symtomen, utan jag ser det som att jag åtgärdade orsaken till problemet.

Rätt eller fel - så gjorde jag. Smiley

2016-09-27 10:59
Toppen lösning!
Är helt säker på att du tränade baksida lår också mm hamstring brukar vara en "bov i dramat" ;-)
//Fredrik

2016-09-28 11:13
Fredrik, faktiskt inte specifikt hamstrings, mer än i enbenta knäböj med fri stång i min vanliga styrketräningsrutin. Smiley

Rehabens fokus låg på utåtförarna, och de övningar jag körde var bl a X-walk med gummiband, liggande (på sidan) benlyft och den sk Musslan.

I programmet hade jag också en övning för multifiderna.

I samband med detta började jag också lägga om löpsteget till framfota löpsteg.

Då och då kollade jag i speglar att knäna inte ramlade inåt vid enbenta knäböj (vilket de gör när man är svag i sätet) och jag håller styrkan än idag. Smiley

2016-09-28 15:41
Lidingöloppet förra helgen gick... eh.. tja.. det gick Smiley

Jag hann springa 3 km innan knäna började göra ont och då var det bara att bita ihop.. varvade löpning med gång och tjurade mig i mål på 3 h 53 min.
(att springa ("springa" ) 27 km med smärtor i knäna är inget jag rekommenderar för övrigt!)

Mitt vänstra knä är nu, såhär några dagar efter loppet, helt smärtfritt. Högra knät gör sig fortfarande påmint men blir bättre för varje dag och jag haltar inte längre Smiley

Frågan är om man ska kolla upp det ändå? Känns ju som att det bara kommer ta någon dag till innan smärtan är borta liksom! Och nu har jag inga fler lopp inplanerade vilket innebär att jag kan fokusera på att träna lite lugnare och skonsammare för knäna..

2016-09-29 13:59
Utan att ta reda på varför du fick ont och hur du undviker det igen? Det är ju en metod förstås, fast jag hade nog hellre gått och fått det undersökt. I mitt fall har det så gott som alltid slutat med att jag fått hemläxa, övningar jag ska göra för att bli starkare/stabilare, som fungerat utmärkt om jag bara kommer ihåg dem Smiley

Om inte annat kan du ju få bekräftat att det absolut inte är några fel på dig Smiley

2016-09-30 01:40
+1 på Annicas kommentar!
Undvik undvikandebeteende, om jag får uttrycka mig så! Smiley
Lycka till!
Kram,
Jenny

2016-10-01 09:04
Har haft det i omgångar och testat allt från tejp, antiinflammatoriskt, foam roller och stötvågsbehandling. Ofta försöker sjukgymnaster, naprapater mm hitta problem som inte finns - sned höft exempelvis, det har alla :)

Det som fungerade bäst (och billigast) var helt enkelt ta det lugnare och till slut så försvinner det av sig själv.
Så här gjorde jag sist (har ingen känning över huvud taget nu).

Sänkte tempot till ca 5:30-6:00 / km
Spring tills ja får känning i knät
Gå i 200m
Spring vidare tills ja får känning
Gå i 200m
Osv

På några veckor så var jag uppe i milen igen utan känning och då kan man så smått börja öka tempot igen.

Så - från att ha testat alla "vanliga" metoder så funkade det helt enkelt bäst att bara ta det lungt. Problemet uppkommer pga överansträngningar och då får man helt enkelt lugna sig lite =)

Kan tillägga att det tog flera år innan jag (och många i min närhet) insåg detta och att jag precis som alla andra försökt hitta "logiska" orsaker och lösningar =)

//Mike

2016-10-19 09:22
Jag har råkat ut för flera "överansträngsningsskador" när jag ökat min löpardos. Oftast från förkortade muskler där senor fått symptomen i form av inflammationer.
Hälsensinflammationer (det kan finnas många anledningar), löparknä etc.

Alla har kunna hanteras mha stretch för mig.
Jag brukar rekommendera alla i min närhet att testa detta, ingen mirakelkur som fungerar för alla men för många räcker det med att se till att musklerna "löper fritt".

Löparknä kurerar jag inom veckor trots ökande löpardos (längre sträckor), hälsensproblemen tar längre tid (excentriska vadhäv med stretchläget under några extra sekunder).
Jag har eventuellt anlag för förkortade muskler när jag tränar men stretch har löst många problem som golfarmbåge/tennisarmbåge, löparknä, hälsensinflammation, axelproblem (skidstakning).

Så mitt tips är att helt enkelt testa stretch, foamroller är i princip också en slags stretch som jag testat där det är svårt att stretcha direkt (armbåge, triceps etc.).

2016-10-19 10:25
Tack för era kommentarer :)

Mina smärtor i knäna försvann helt bara någon dag efter min senaste kommentar och jag har inte känt något sen dess. Sedan har jag visserligen i princip inte tränat något alls av olika orsaker den senaste tiden, men ändå.
Jag vet ju varför problemet uppkom egentligen, och det var ju för att jag ökade min träningsdos alldeles för snabbt, så det har man ju lärt sig iaf att ska man ge sig på ett längre löplopp igen ska jag lägga upp träningen mycket bättre.
jag har kört en del stretching (med bl a foamroller) och det tror jag på, och det verkar ju fungera för flera andra också :)

2016-10-28 16:04
Har själv börjat få löparknä och lägger lite mer tid på styrka och stretching och det verkar vara rätt väg.

Jag har egentligen bara en fråga om Voltarén Gel. Är det någon som testat detta mot löparknä, som komplement för att påskynda läkningen? Jag vet sedan tidigare mot andra problem att Voltarén Gel på området haft en smärtlindrande effekt och att det då har gått att träna relativt obehindrat.

(Ni som funderar på massage just där det gör ont vid löparknä ska nog tänka om. En inflammation kan då förvärras. Massage ska ges längs lårets utsida i en kombination med stretching, för att försöka minska draget i fästet där problemet är, dvs vid knät.)

Alltså jag söker svar om Voltarén Gel och inget annat.

2016-11-15 08:49
Nej, min erfarenhet av Voltaren Gel är att det inte hjälper, varken mot inflammationen eller som vettig smärtlindring. Mina inflammationer har då gällt löparknä x 2, plantar fasciit och akut slemsäcksinflammation i axeln.

Löparknäna och PF:en löste jag akut med akupunktur hos en naprapat och därefter med rehabilitering.

För slemsäcksinflammationen fick jag äta en veckokur med maxdos Voltaren tabletter, som följdes av fyra månaders rehabilitering.

Alla åkommor testade jag med Voltaren Gel först utan verkan. Jag har väl osedvanligt tjock hud så att den verksamma substansen inte går igenom. Smiley

2016-11-15 19:53
https://youtu.be/6xb898sQtu8

Smiley

2016-11-15 20:37
Jag har inte upplevt någon märkbar nytta med Voltaren Gel, jag har testat det flera gånger eftersom Voltaren tabletter ger så markant effekt på mig men fortfarande ingen stor skillnad.
Så mitt tips är att käka tabletterna om de inte ger någon bi-effekt (vissa tål det inte).

Dessutom riskerar du ju att massera fel ställe och gelen fungerar väl vara extremt lokalt och nära huden?
Så att massera där det gör ont kanske inte är bra och där det inte gör ont... ännu mindre nytta...

2016-11-29 13:36