Pulsklocka / GPS - Endast Garmin.

Olika längd vid import till Runkeeper

Jag har en liten fråga. Jag har alltid använt Runkeeper men tröttnat på att fippla med telefonen under passen och köpt en Garmin Forerunner 235 istället. Jag vill ju fortfarande få in mina pass i Runkeeper och provade då att exportera data från Garmin till RK. Inga problem, det funkade fint. Mitt problem är bara att längden på mitt pass var enligt Garmin 5,28 km och enligt Runkeeper 5,25 km. Ingen stor skillnad men hur kan det bli så? Jag har provat både med TCX-fil och GPX-fil och båda filerna blir 5,25 km i RK.

Konstigt, men ni har säkert en bra förklaring! Smiley

2016-09-15 10:13
Runkeeper kan inte vara mer exakt än GPS-modulen i din telefon tillåter den att vara. De flesta telefoner har sämre GPS-precision än t om den billigaste klockan, och inte ens klockor är superexakta.

Det finns säkert undantag, klockor som är superusla och telefoner som är briljanta, det avspeglas garanterat i prislappen.

Hur bra precision en enhet har hänger bland annat på vilken typ av satellit den pratar med, hur många och hur ofta den gör det.

2016-09-15 10:30
Jag har samma problem men från min Garmin Fenix (via Connect.garmin.com förstås) via TCX till Funbeat. Min mycket oprofessionella förklaring är att Funbeat, i ditt fall Runkeeper, får över rådata på löpningens bansträckning och räknar sen själv ut längden. Övrigt material som km-tider, puls, eller vad klockan kan ge för data, kommer över ograverat. Man kan ses det bl.a. på att km-tiderna har samma totalängd både i Garmin och Funbeat men i sammanställningen blir fel. Vart det begripligt?

Hursomhelst så är det irriterande för det blir ganska många hundra meter om man springer lite längre sträcka.

2016-09-15 10:56
Jamen visst är det irriterande! Man tycker ju att filen borde innehålla den "rätta" längden men det verkar som om Runkeeper räknar om kartan...
Nåja, jag kan ju alltid logga de där sista metrarna som ett manuellt pass Smiley
Tack för era svar!

2016-09-15 15:00
Jenny, grejen är som Pontus säger att klockan kan inte mäta en distans. Den bara registrerar en jäkla massa datapunkter, dvs kl xxx befann jag mig på koordinater yyy.zzz.
Dessa punkter hamnar i en tcx-fil som måste bearbetas av ett program, T ex Garmin Express, som räknar ut hur långt passet var. Dessa program har mer eller mindre bra algoritmer för att t ex sortera bort punkter som ser felaktiga ut, såna kommer alltid med (t ex hamnat 20 meter vid sidan av stigen). Ofta i tät skog blir det lite fel, och även kring höga hus, då kan satellitsignalerna studsa fel.
Om RK får en annan distans så kan det mycket väl vara så att den räknar mer rätt än GE. Eller så tvärtom. Det kan man inte veta annat än om man lyckas springa en distans som är absolut säkert rätt kontrollmätt (typ med mäthjul)

2016-09-16 07:35